لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۳

هشدار شدیدالحن فرمانده نیروی قدس سپاه به حکومت بحرین


فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران روز دوشنبه ۳۱ خرداد در بیانیه‌ای بی‌سابقه، حکومت بحرین را تهدید کرد که سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم، روحانی برجسته شیعه، به «مقاومت مسلحانه» و «سقوط رژیم بحرین» منجر خواهد شد.

قاسم سلیمانی که گزارش‌ها حاکی از حضور وی در سوریه است، در بیانیه خود گفته است: «تجاوز به حریم شیخ شیخ عیسی قاسم خط قرمزی است که عبور از آن شعله‌ای از آتش را در بحرین و سراسر منطقه پدید خواهد آورد و برای مردم راهی جز مقاومت مسلحانه باقی نخواهد گذاشت».

وی افزوده است که حکومت بحرین «قطعاً تاوان» سلب تابعیت عیسی قاسم را «پرداخت خواهد کرد و نتیجه آن جز نابودی این رژیم سفاک نخواهد بود».

وزارت کشور بحرین روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که از عیسی قاسم سلب تابعیت شده است. وزارتخانه یاد شده، این روحانی برجسته شیعه را متهم کرده که «قصد داشته است جامعه بحرین را دچار تفرقه کند، جوانان را به نقض قانون اساسی تشویق کرده و به تنش‌های قومی در کشور دامن زده است».

این اقدام سبب شد که روز دوشنبه هزاران نفر مقابل خانه عیسی قاسم تجمع کرده و به این تصمیم اعتراض کنند.

لینک مستقیم


قاسم سلیمانی در بیانیه خود گفته است: «به نظر می‌رسد آل خلیفه از حرکت مسالمت آمیز مردم سوء استفاده کرده و برآورد دقیقی از خشم مردم ندارد».

فرمانده نیروی قدس سپاه افزوده است: «حامیان آل خلیفه بدانند اهانت به شیخ شیخ عیسی قاسم و استمرار فشارهای بیش از حد به مردم بحرین سرآغاز انتفاضه خونینی است که عواقب آن به عهده کسانی خواهد بود که به گستاخی حکام بحرین مشروعیت می‌دهند».

این شاید نخستین بیانیه صادره از سوی قاسم سلیمانی در مورد یک موضوع خارجی باشد. وی معمولاً اقدام به سخنرانی کرده و موارد اظهارنظرهای مستقیم او درباره مسائل داخلی و خارجی اندک بوده است.

بیانیه روز دوشنبه فرمانده نیروی قدس در حالی صادر شده است که وزارت امور خارجه ایران موضع ملایم‌تری گرفته است و ضمن محکومیت سلب تابعیت عیسی قاسم گفته که «این اقدامات، امید به اصلاح امور از طریق گفت‌وگو و روش‌های مسالمت آمیز را از بین می‌برد».

وزارت امور خارجه ایران به دولت بحرین «توصیه» کرده که «با پایان دادن به برخوردهای فراقانونی، از تخریب همه پل‌های ارتباط با مردم و رهبران میانه‌روی این کشور پرهیز و با پذیرش واقعیت‌های کشور و برگزاری گفت‌وگوهای جدی ملی به بحران جاری در بحرین خاتمه دهد».

گروه حزب‌الله لبنان که از سوی بحرین متهم به حمایت از مخالفان حاکمیت منامه است، نیز بیانیه تندی منتشر کرده و تصمیم حکومت بحرین را «امری به شدت خطرناک» توصیف کرده و هشدار داده است که «این اقدام پیامدهای وخیمی برای نظام حاکم بر این کشور به دنبال خواهد داشت».

این گروه در بیانیه خود گفته است: «مقامات با حماقت و بی‌ملاحظه‌گی‌شان، مردم بحرین را به سوی انتخابی دشوار سوق می‌دهند که پیامدهای وخیمی برای رژیم فاسد دیکتاتورمنش به دنبال خواهد داشت».

کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از جمله بحرین بار‌ها حکومت ایران و گروه حزب‌الله را به دخالت در امور داخلی خود و دامن زدن به اعتراض‌ها متهم کرده‌اند، این در حالی است که تهران این اتهام‌ها را رد می‌کند.

ایران و بحرین با هم رابطه دیپلماتیک ندارند.

XS
SM
MD
LG