لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۲

دیدار اردوغان با مشعل در آستانه عادی‌سازی روابط با اسرائیل


رجب طیب اردوغان (راست) در کنار خالد مشعل
رجب طیب اردوغان (راست) در کنار خالد مشعل

در حالی که اسرائیل و ترکیه از قصد خود برای آشتی و عادی‌سازی روابط در روزهای آینده خبر داده اند، رئیس جمهوری ترکیه با رئیس دفتر سیاسی حماس دیدار کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رجب طیب اردوغان روز جمعه، چهارم تیر، در استانبول با خالد مشعل گفت‌وگو کرد.

به گزارش رسانه های ترکیه، آقای اردوغان به مشعل «اطمینان» داد که ترکیه با وجود آشتی با اسرائیل، به حمایت از قضیه فلسطینی ادامه خواهد داد.

در بیانیه دفتر ریاست جمهوری ترکیه نیز آمده است، اردوغان به مشعل گفت، حمایت های بشردوستانه ترکیه برای فلسطینی ها افزایش خواهد یافت.

بر اساس این گزارش ها، رئیس جمهوری ترکیه تاکید کرد، کشورش همچنان بیشترین توجه را به وضعیت فلسطینی های غزه معطوف می کند و از تجدید رابطه با اسرائیل نیز برای بهبود شرایط زندگی ساکنان غزه استفاده خواهد کرد.

گروه حماس روز پنج‌شنبه اعلام کرده بود، ترکیه به اطلاع این جنبش رسانده است که در مذاکرات ماه‌های اخیر میان هیئت ترکیه ای برای عادی سازی روابطبا اسرائیل، نتوانسته شرطلغو حصر دریایی غزه را به اسرائیل بقبولاند و «اسرائیل به هیچ وجه زیر بار گفت‌وگو در این باره نرفته است».

روابط اسرائیل و ترکیه بهار شش سال پیش، در پی حمله نیروی دریایی اسرائیل به کشتی ترکیه ای «ماوی مرمره»، که با هدف شکستن حصر دریایی غزه به سوی آب‌های بندر غزه می رفت، شدیدا تیره شد.

اسرائیل در آن حمله ده شهروند ترکیه ای را کشت و ده‌ها نفر دیگر را زخمی کرد، و کشتی را در حالی که هنوز در آبهای بین المللی بود، توقیف و سایر سرنشینان آن را اخراج کرد.

در همین حال اسرائیل و ترکیه اعلام کرده اند که مذاکرات ماه‌های اخیر آنها در اروپا برای عادی سازی مناسبات به تفاهم نهایی رسیده است.

دولت اسرائیل اعلام کرده که در نشست روز چهارشنبه، ۹ تیر، این تفاهم را به رای گیری وزیران می گذارد.

در همین زمینه، طبق گزارش وب‌سایت اسرائیلی وای‌نت، آویگدور لیبرمن، وزیر جدید دفاع این کشور که تا چندی پیش با آشتی با ترکیه مخالف بود و پوزش‌خواهی نتانیاهو را «خلاف عزت» نامیده بود، به نخست وزیر گفته است در رای‌گیری دولت رای مخالف نمی‌دهد.

مولود چاوش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، در روزهای اخیر گفته بود، مناسبات کشورش با حماس «مانعی بر سر راه آشتی با اسرائیل نیست».

اسرائیل دو شرطاکید دیگر ترکیه را برای آشتی، که پوزشخواهی و آمادگی برای پرداخت غرامت به بازماندگان کشته ها و نیز مجروحان سرنشین کشتی «مرمره آبی» بود، از مدت‌ها قبل با میانجی‌گری رئیس جمهوری آمریکا عملی کرد.

رسانه های اسرائیل نوشته اند، اسرائیل نیز توانسته دو امتیاز مهم از ترکیه بگیرد؛ محدود شدن فعالیت حماس در ترکیه و نیز برکناری حاکان فیدان رئیس «میت»، سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه، که اسرائیل او را هوادار جمهوی اسلامی ایران می‌دانست.

رئیس جمهوری ترکیه زمانی به آشتی با اسرائیل ابراز علاقه کرد که مناسبات ترکیه با بسیاری از کشورهای منطقه تیره شده و اظهاراتش در مورد اتحادیه اروپا نیز به مناسبات بین‌المللی ترکیه لطمه زده است.

ترکیه از زمان ساقطکردن جنگنده روسی در ماه‌های گذشته نیز دستخوش روابطی متشنج با مسکو است.

ترکیه با مصر نیز بر سر ماجرای محمد مرسی قطع رابطه کرده و هنوز حکومت عبدالفتاح السیسی را «غیرقانونی» می داند.

اصرار ترکیه برای کنار گذاشتن حکومت بشار اسد در سوریه نیز این کشور را در مظان اتهام حمایت از برخی از معارضین سوری قرار داده است.

رسانه های ترکیه خبر داده اند، این کشور سفیر تازه خود برای اعزام به تل آویو را از مدتی قبل تعیین کرده که یکی از دیپلمات های حامی برقراری سریع‌تر روابط با اسرائیل بوده است.

XS
SM
MD
LG