لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۱

عباس کیارستمی، کارگردان نامدار سینمای جهان درگذشت


عباس کیارستمی تنها فیلمساز سینمای ایران است که موفق به دریافت جایزه نخل طلا از جشنواره کن شده است.
عباس کیارستمی تنها فیلمساز سینمای ایران است که موفق به دریافت جایزه نخل طلا از جشنواره کن شده است.

عباس کیارستمی، کارگردان نامدار سینمای جهان که برای معالجه به فرانسه رفته بود بعدازظهر دوشنبه ۱۴ تیرماه در سن ۷۶ سالگی در پاریس درگذشت.

خبرگزاری‌های ایران گزارش دادند که آقای کیارستمی عصر روز دوشنبه پس از تحمل یک دوره بیماری درگذشت.

آقای کیارستمی هشتم تیرماه ایران را به مقصد فرانسه ترک کرده بود تا مراحل درمان را در این کشور دنبال کند ولی بر اثر شدت گرفتن بیماری‌اش در پاریس چشم از جهان فروبست.

به گزارش مهر، این کارگردان سینما از اسفندماه پارسال با بیماری گوارشی دست‌وپنجه نرم می‌کرد و روند درمان وی به گونه‌ای پیش رفت که بیماری وی نه تنها بهبود نیافت بلکه تشدید نیز شد و در نهایت تصمیم بر این شد که درمان وی خارج از ایران و در فرانسه پی گرفته شود.

وی خالق فیلم‌هایی چون «طعم گیلاس»، «گزارش»، «خانه دوست کجاست؟»، «مشق شب»، «باد ما را خواهد برد»، «زندگی و دیگر هیچ»، «کلوزآپ، نمای نزدیک» و «زیر درختان زیتون» است که در جشنواره‌های جهانی جوایز متعددی کسب کرده‌اند.

عباس کیارستمی از اسفند پارسال با بیماری گوارشی دست‌وپنجه نرم می‌کرد و روند درمان وی به گونه‌ای پیش رفت که بیماری وی نه تنها بهبود نیافت بلکه تشدید نیز شد.
عباس کیارستمی از اسفند پارسال با بیماری گوارشی دست‌وپنجه نرم می‌کرد و روند درمان وی به گونه‌ای پیش رفت که بیماری وی نه تنها بهبود نیافت بلکه تشدید نیز شد.

آقای کیارستمی تنها فیلمساز سینمای ایران است که موفق به دریافت جایزه نخل طلا از جشنواره کن شده است. او برای فیلم «طعم گیلاس» این جایزه را در سال ۱۹۹۷ دریافت کرد.

روزنامه گاردین در سال ۲۰۱۱ فهرست ۴۰ کارگردان بزرگ معاصر سینمای دنیا را منتشر کرد که عباس کیارستمی در آن در مکان ششم و بالاتر از بسیاری از چهره‌های نامدار سینما همچون دیوید کراننبرگ، دیوید فینچر، استیون سودربرگ، پدرو آلمودوار و گاس ون سنت قرار گرفت.

آقای کیارستمی علاوه بر سینما در عرصه‌های دیگر هنری از جمله شعر، عکاسی، چیدمان، موسیقی، طراحی گرافیک، طراحی و نقاشی نیز فعال بود.

وی در سال ۱۳۱۹ در تهران به دنیا آمد و در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران پذیرفته شد و بیشتر به فراگیری نقاشی و طراحی گرافیک پرداخت. کیارستمی هنگام تحصیل برای تامین هزینه‌های زندگی به عنوان پلیس راهنمایی رانندگی مشغول به کار شد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، این کارگردان ایرانی از سال ۱۳۴۰ به عنوان نقاش تبلیغاتی در آتلیه هفت و یکی دو موسسه دیگر به کار طراحی جلد کتاب، پوستر و آگهی‌های بازرگانی پرداخت و بعد‌ها به «تبلی فیلم» رفت.

از سال ۱۳۴۶ در سازمان تبلیغاتی نگاره به طراحی و ساختن تیتراژ فیلم پرداخت که نخستین آن‌ها تیتراژ فیلم «وسوسه شیطان» ساخته محمد زرین دست بود.

کیارستمی طراحی پوستر و ساخت تیتراژ فیلم‌های «قیصر» و «رضا موتوری» ساخته مسعود کیمیایی را انجام داد. مدتی بعد به دعوت فیروز شیروانلو که مسوولیت «امور سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را داشت به کانون رفت و چندین اثر سینمایی در آنجا ساخت.

XS
SM
MD
LG