لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۵

هشدار سرلشکر باقری درباره «تلاش دشمن برای تسری التهاب منطقه به ایران»


رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، روز یکشنبه هشدار داد که دشمنان برای «تسری التهاب منطقه به ایران» تلاش می‌کنند و تأکید کرد که در این شرایط پاسخگویی به موقع و مؤثر به تهدیدات «امری حیاتی» است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سرلشکر محمدحسین باقری روز یکشنبه ۲۰ تیر، در جمع فرماندهان و مسئولان ستاد کل نیروهای مسلح، به دیدار اخیر خود با رهبر جمهوری اسلامی اشاره کرده و گفته است که تعامل سازنده میان نیروهای چهارگانه نظامی-انتظامی جمهوری اسلامی را از جمله توقعات آیت‌الله خامنه‌ای برشمرده است.

نیروهای نظامی-انتظامی در ایران، در قالب چهار نیروی سپاه، ارتش، نیروی انتظامی و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح دسته‌بندی می‌شوند و به موجب قانون اساسی فرماندهی عالی این نیروها با رهبر جمهوری اسلامی است.

رهبر جمهوری اسلامی علاوه بر انتصاب فرماندهان ارشد نیروهای نظامی-انتظامی، بر هماهنگی در نیروهای مسلح از طریق ستادکل نیروهای مسلح نظارت می‌کند و به تازگی نیز پس از نزدیک سه دهه، تغییراتی را در سطح ریاست و معاونان این ستاد انجام داده است.

سرلشکر باقری که به تازگی به عنوان رئیس ستاد کل نیروهای مسلح منصوب شده، در سخنان روز یکشنبه خود تأکید کرده است که ارتقای توانمندی‌ها، و آمادگی‌های دفاعی و امنیتی نیروهای مسلح، ارتقای بسیج مردمی در تمامی ابعاد و امکان پاسخگویی به موقع و مؤثر در هر سطح و نوع از تهدیدات، چهار مأموریت اصلی محول شده به ستاد کل نیروهای مسلح است.

او همچنین با اشاره به «التهاب فراگیر» در کشورها و مناطق پیرامونی، و «تلاش دشمن» برای نفوذ و تسری این التهاب به داخل کشور، پاسخگویی مؤثر در هر سطح و نوع از تهدیدات را «امری حیاتی» خواند.

رئیس جدید ستاد کل نیروهای مسلح ایران روز سه‌شنبه ۱۵ تیر، نیز در مراسم معارفه خود «کمک به مستضعفین منطقه در برابر ظلم و ستم، تجاوز‌ها و تهاجمات تروریستی» را از «اولویت‌های اول نیروهای مسلح» اعلام کرده بود.

جمهوری اسلامی ایران از زمان پایان جنگ هشت ساله با عراق در سال ۶۷، وارد هیچ جنگ مستقیمی با دیگر کشورها نشده، ولی هم اکنون بر اساس گزارش‌ها با فرستادن کمک‌های نظامی و تدارکاتی به دولت‌ها یا گروه‌های متحد خود در چهار کشور سوریه، عراق، یمن و لبنان درگیر منازعات داخلی در این کشورهاست.

در سال‌های اخیر برخی از فرماندهان نظامی توصیف درگیری‌ها در کشورهای منطقه از «جنگ‌های نیابتی» سخن گفته‌اند، و از جمله سرتیپ احمدرضا پوردستان، فرمانده نیروی زمینی ارتش، در فروردین امسال گفته بود که «با فضای جدیدی از جنگ‌های نیابتی در سوریه روبه‌رو هستیم».

رهبر جمهوری اسلامی روز هشتم تیر، پس از ۲۷ سال رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران را تغییر داد و سرلشکر محمدحسین باقری را به عنوان رئیس جدید این ستاد منصوب کرد. پیش از این حسن فیروزآبادی به مدت ۲۷ سال از سال ۶۸ ریاست ستاد کل نیروهای مسلح را برعهده داشت.

در مورد تغییر رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، گرچه چهره‌هایی مثل اسماعیل کوثری به وضعیت جسمانی و بیماری او اشاره کرده‌اند، اما وب‌سایت تابناک نزدیک به محسن رضایی از این تغییر با عنوان «برکناری» یاد کرده و تلحویاً آن را با مواضع مثبت آقای فیروزآبادی درباره موضوعاتی چون برجام مرتبط دانسته بود.

در تغییرات اخیر ستاد کل نیروهای مسلح، رهبر جمهوری اسلامی همچنین عبدالرحیم موسوی، جانشین فرمانده کل ارتش، را به عنوان جانشین رئیس و علی عبداللهی را به عنوان معاون هماهنگ‌کننده این ستاد منصوب کرد.

این سمت‌ها پیشتر به ترتیب در اختیار غلامعلی رشید، و حسن حسنی سعدی، بود.

سرلشکر رشید که از فرماندهان با سابقه سپاه پاسداران است، اکنون با حکم آیت‌الله خامنه‌ای عهده‌دار فرماندهی قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا در ستادکل نیروهای مسلح است، و روز یکشنبه سرلشکر حسنی سعدی، از فرماندهان با سابقه ارتش، به عنوان جانشین او منصوب شد.

قرارگاه خاتم‌الانبیا در دوره جنگ ایران و عراق و پیش از تشکیل ستاد کل نیروهای مسلح، قرارگاه مشترک سپاه پاسداران و ارتش ایران برای هماهنگی امور مربوط به جنگ بود.

XS
SM
MD
LG