لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۲

یک تشکل مخالف حکومت ایران: عضو ما با شکایت تهران در ایتالیا بازداشت شد


یک تشکل نزدیک به فرزند آخرین پادشاه ایران، می‌گوید مهدی خسروی، فعال و وبلاگ‌نویس این تشکل، «به درخواست تهران» در ارتباط با «اختلاس»، در ایتالیا «بازداشت شده‌است».

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

مهدی خسروی «پناهنده ساکن بریتانیا» و عضو «شورای ملی ایران» (نام کامل: شورای ملی ایران برای انتخابات آزاد) است. این شورا، ائتلافی از برخی چهره‌ها، سازمان‌ها و گروه‌های مخالف حکومت ایران است و رضا پهلوی، فرزند آخرین پادشاه ایران، ریاست آن را برعهده دارد. این تشکل می‌گوید هدف از شکل‌گیری آن تلاش برای ایجاد «حکومتی دمکراتیک و سکولار» در ایران است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:39 0:00
لینک مستقیم

نازیلا گلستان، عضو دفتر سیاسی شورای ملی، در گفت‌وگو با رادیو فردا خبر بازداشت آقای خسروی را تائید کرده و گفته است با پیگیری این تشکل، دولت ایتالیا موافقت کرده که استرداد او به ایران را متوقف کند. با این همه خانم گلستان افزوده است که مهدی خسروی هنوز در ایتالیا است و موفق نشده به بریتانیا بازگردد.

پیش از این رضا پهلوی نیز در نامه‌ای به ماتئو رنتسی، نخست‌وزیر ایتالیا، گفته بود آقای خسروی در بریتانیا پناهنده بود و در ششم ماه اوت (سه روز پیش) وارد ایتالیا شده‌است. به گفته آقای پهلوی او با «این ادعا که نامش به دلیل شکایت پلیس جمهوری اسلامی، در فهرست پلیس بین‌المللی است، بازداشت شده» و بازگرداندنش به ایران «او را با خطر شکنجه و اعدام» روبه‌رو می‌کند.

رضا پهلوی در این نامه از نخست‌وزیر ایتالیا خواسته شخصا در این مورد دخالت کند.

نازیلا گلستان به رادیو فردا می‌گوید این بار دومی بود که مهدی خسروی به ایتالیا سفر می‌کرد و او با مدارک پناهندگی خود به دیگر جاهای اروپا، از جمله فرانسه یا آلمان نیز سفر کرده و مشکلی برایش پیش نیامده بود.

خانم گلستان می‌گوید بازداشت آقای خسروی نه در فرودگاه، که در محل سکونت او انجام شده‌است. این عضو شورای ملی ایران می‌گوید چون برای ایتالیا اتهام اختلاس با خطر اعدام همراه نیست، آنها فرد بازداشت‌شده را به ایران بازپس می‌دهند، اما او ممکن است پس از استرداد، در ایران با اتها‌م‌های دیگری روبه‌رو شود که خطر اعدام داشته باشد.

به گفته خانم گلستان یکی از شاهدان در محل، جریان بازداشت او را دیده و به نقل از پلیس ایتالیا گفته شده این بازداشت در ارتباط با «اتهام اختلاس از طرف ایران» انجام شده‌است.

مقام‌های ایران به این موضوع واکنشی نشان نداده‌اند.

XS
SM
MD
LG