لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۴

فایل صوتی سخنان آیت‌الله منتظری درباره اعدام‌های ۶۷ «به دستور وزارت اطلاعات» از سایت وی حذف شد


فایل صوتی سخنان آیت‌الله حسینعلی منتظری درباره اعدام زندانیان سیاسی و عقیدتی در سال ۶۷، یک روز پس از انتشار از وب‌سایت او حذف شد. احمد منتظری می‌گوید که وزارت اطلاعات دستور حذف این فایل را صادر کرده است.

پسر آیت‌الله منتظری در کانال تلگرامی سایت وی نوشت که ساعت ۱۴:۴۴ دقیقه روز چهارشنبه ۲۰ مرداد از اداره اطلاعات قم با او تماس تلفنی گرفته شد و «از طرف وزارت اطلاعات پیغام دادند که نظر آن وزارت بر این است که فایل صوتی اخیر از روی سایت و کانال آیت‌الله منتظری برداشته شود».

در همین حال سایت «زیتون»، از پایگاه های اینترنتی نزدیک به جنبش سبز، روز چهارشنبه خبر داد که دادگاه ویژه روحانیت و اداره اطلاعات قم در تماس تلفنی با احمد منتظری «خواستار حذف» این فایل صوتی از کانال تلگرام و سایت اینترنتی آیت‌الله منتظری شده‌اند.

به گفته این وب سایت، احمد منتظری در این تماس‌های تلفنی «تهدید به برخورد جدی قضایی و بازداشت» شده و از خانواده مرحوم منتظری خواسته شده است که «به هر نحو ممکن اصالت» این فایل صوتی را تکذیب کنند.

فایل صوتی منتشر شده از سخنان آیت‌الله منتظری در جمع کمیته تصمیم‌گیری درباره اعدام زندانیان سیاسی و عقیدتی در سال ۶۷ هم اکنون از سایت وی حذف شده است.

گفت‌وگو با تقی رحمانی، فعال سیاسی، درباره فایل صوتی اظهارات آیت‌الله منتظری
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:24 0:00
لینک مستقیم

سایت آیت‌الله منتظری روز سه‌شنبه فایل صوتی سخنان وی در دیدار با حسینعلی نیری (حاکم شرع)، مرتضی اشراقی (دادستان تهران )، ابراهیم رئیسی (معاون دادستان) و مصطفی پورمحمدی (نماینده اطلاعات در اوین) که کمیته تصمیم‌گیری درباره اعدام زندانیان سیاسی و عقیدتی در تابستان ۶۷ بودند، را منتشر کرده بود.

این مرجع تقلید در سخنانش از اعدام‌های سال ۶۷ در ایران به عنوان «بزرگترین جنایت جمهوری اسلامی» یاد می‌کند و مقام‌های قضایی حاضر در جلسه را مسئول این اعدام‌ها و «جنایتکار» می‌خواند.

این فایل صوتی چند ساعت پس از انتشار بازتاب زیادی در فضای مجازی داشت و بارها بازنشر شد.

احمد منتظری در گفت‌وگو با رادیو فردا گفته است که این فایل صوتی «تایید صحبت‌های آیت‌الله منتظری است که در سال‌های قبل منتشر شده است».

به گفته احمد منتظری،«شاید این فایل اگر زودتر منتشر می‌شد میان اسناد گم می‌شد و به این شکل مورد توجه قرار نمی گرفت» اما «الان با گسترش فضای مجازی اثر بیشتری خواهد داشت».

مقامات رسمی جمهوری اسلامی به این فایل صوتی واکنش نشان نداده‌اند.

برخی از سایت‌ها و رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران از جمله خبرگزاری فارس شدیدا به انتشار این اقدام دفتر آیت‌الله منتظری اعتراض کرده‌اند.

تنها چند ماه پس از پایان جنگ بین ایران و عراق، در مرداد سال ۶۷، زندانیان بسیاری در زندان‌های ایران از مجاهدین خلق تا گروه‌های چپ و مارکسیست اعدام شدند که از آن تحت عنوان کشتار سال ۶۷ یاد می‌شود.

به گفته آیت‌الله منتظری، آیت‌الله خمینی شخصا دستور اعدام «کسانی که در زندان‌های سراسر کشور بر سر موضع نفاق خود پافشاری کرده و می‌کنند» صادر کرد.

بسیاری از آن اعدام شدگان در گورستان خاوران، به شکل گمنام و در گورهای دسته جمعی به خاک سپرده شدند.

مقامات جمهوری اسلامی به ندرت از موضوع اعدام‌های سال ۶۷ سخن می گویند.

علی رازینی رییس شعبه ٤١ دیوان‌عالی کشور که پیش از این سمت‌هایی چون ریاست کل دادگستری تهران را داشته است، روز سه‌شنبه و پیش از انتشار فایل صوتی سخنان آیت‌الله منتظری در مصاحبه‌ای به خبرگزاری فارس گفته بود که مسئله اعدام‌های سال ۶۷ «خیلی پیچیده نیست».

آقای رازینی گفته بود که «بسیاری» از اعضای زندانی سازمان مجاهدین «جرایم جدیدی» داشتند که آیت‌الله خمینی دستور داد «اینها دوباره محاکمه شوند و یک جمعی مرکب از قاضی و دادستان آمدند و در یک برهه، همه را محاکمه کردند و حکم صادر شد».

سخنان این مقام قوه قضائیه ایران در حالی بیان شده است که بسیاری از کسانی که در سال ۶۷ در برابر اعضای کمیته تصمیم‌گیری درباره این اعدام‌ها حاضر شده و اعدام نشدند، اعلام کرده‌اند که در این کمیته تنها درباره پایبند بودن آنها به اعتقادات گذشته سئوال شده و کسانی که به اعتقادات گذشته ابراز وفاداری کرده‌اند، اعدام شده‌اند.

XS
SM
MD
LG