لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۱

پس از سیگار، الکل «بیشترین» مصرف را در ایران دارد


امحاء مشروبات الکلی در ایران
امحاء مشروبات الکلی در ایران

تازه‌ترین نتایج پیمایش ملی شیوع‌شناسی اعتیاد در ایران از رشد مصرف نوشیدنی‌های الکلی و مصرف «همزمان چند ماده» حکایت دارد.

خبرگزاری ایرنا روز دوشنبه ۱۵ شهریور گزارش کرده که معاون پیشگیری و اعتیاد سازمان بهزیستی در یک نشست خبری این مطلب را اعلام کرده و به تشریح برخی از نتایج این پیمایش پرداخته است.

آقای روشن‌پژوه اعلام کرده که این پیمایش نشان می‌دهد «تدخین» در حال حاضر بیشترین شیوه مصرف مواد مخدر در ایران است.

معاون پیشگیری و اعتیاد سازمان بهزیستی از سیگار به عنوان رتبه اول مصرف مواد دخانی در ایران نام برده و گفته مصرف الکل در رتبه بعدی نتایج این پیمایش قرار دارد.

براساس نتایج این پیمایش که آمار و اعداد آن اعلام نشده٬ الکل پس از سیگار پر‌مصرف‌ترین ماده در ایران است.

روشن‌پژوه اضافه کرده «با توجه به ملاحظات شرعی و قانونی انتظار می‌رفت میزان مصرف الکل پایین‌تر باشد٬ اما مصرف الکل در کشور بالاتر از انتظارات بود.»

مصرف قلیان و سایر مواد نیز در رتبه‌های بعدی این رده‌بندی قرار گرفته‌اند٬ اما از ارقام و آمار آنها اطلاعاتی منتشر نشده است.

از دیگر نتایج این پیمایش گسترش الگوی هم‌زمان «چند مصرفی» است که این مقام سازمان بهزیستی از گسترش این مساله ابزار نگرانی کرده است.

روشن‌پژوه در این خصوص گفته «مصرف همزمان الکل و مواد و مصرف همزمان داروهای بدون تجویز پزشک با مواد، جای نگرانی دارد.»

وی همچنین اضافه کرده که پیمایش جدید نشان می‌دهد «سن شروع مصرف در دهه‌های اولیه سنی بین زن و مرد کمتر شده است.»

آن‌طور که این مقام مسئول اعلام کرده شیوع مصرف مواد در استان‌های خوزستان، گلستان ، کرمان و سیستان و بلوچستان نسبت به سایر استان‌های ایران بالا است.

این پیمایش بر روی ۶۱ هزار نفر در قالب دو هزار و ۳۰۰ خوشه پراکنده در سراسر ایران انجام شده و یکی از مهمترین نتایج آن افزایش مصرف نوشیدنی‌های الکلی در ایران است.

خبرگزاری مهر هم روز دوشنبه گزارشی براساس پرونده‌های تشکیل شده در مجتمع تخصصی کودکان و نوجوانان در تهران منتشر کرده که نشان می‌دهد «جرائم مربوط به مصرف مشروبات الکلی» پنجمین جرم کودکان و نوجوانان است.

محمد قدیرزاده، رئیس گروه مطالعات اعتیاد پزشکی قانونی در این گزارش گفته که «مصرف مشروبات الکلی نسبت به گذشته زیاد شده است.»

آقای قدیر‌زاده افزوده که «متاسفانه امروز در برخی از مراسم‌ها و جشن‌های عروسی شاهد سرو مشروبات الکلی هستیم که همین مسئله باعث می‌شود بسیاری از کودکان و نوجوانان با این نوع از مواد آشنا» شوند.

خبرگزاری مهر در پایان گزارش خود همچنین از پیشی گرفتن «جرائم مربوط به الکل از مواد مخدر» در میان کودکان و نوجوانان خبر داده است.

بنا به آمارهای رسمی در ایران حدود ۱۳۰ هزار معتاد به الکل (یک‌ میلیون مصرف‌ کننده)، ۱.۵ تا ۳ میلیون معتاد به مواد مخدر (۷ تا ۱۰ میلیون مصرف‌‌کننده)، و ۸.۵ تا ۱۰ میلیون معتاد به سیگار (۲۰ میلیون مصرف‌‌کننده) وجود دارد.

مجازات مصرف نوشیدنی‌های الکلی در ایران ۸۰ ضربه شلاق است، و پس از دو بار اجرای این حد، تکرار مصرف نوشیدنی‌های الکلی می‌تواند به اعدام منجر شود.

با وجود این محدودیت‌ها و مجازات‌ها٬ گزارش‌ها از مصرف سالانه حدود ۶۰ میلیون لیتر نوشیدنی‌های الکلی در ایران حکایت دارد.

XS
SM
MD
LG