لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۸

تاکید رهبر کره شمالی بر «لزوم تقویت قدرت هسته‌ای»


رهبر کره شمالی
رهبر کره شمالی

خبرگزاری رسمی کره شمالی، می‌گوید رهبر آن کشور شخصا بر روند آزمایش اخیر موشک‌های بالستیک نظارت کرده و بر لزوم آنچه «تقویت قدرت هسته‌ای» کره شمالی عنوان شده، تاکید کرده‌است.

تنها خبرگزاری کره شمالی می‌گوید، کیم جونگ‌اون، رهبر آن کشور، در زمان پرتاب موشک‌های بالستیک در ۱۵ شهریور ماه، حاضر بوده‌است. روز دوشنبه، کره شمالی، بر خلاف قطعنامه‌های بین‌المللی موجود، به آزمایش سه موشک میان‌برد بالستیک از نوع «رودونگ» اقدام کرد. این آزمایش موشکی در حالی انجام شده که سران ۲۰ کشور بزرگ اقتصادی جهان، در نشستی به میزبان چین، مهم‌ترین حامی کره شمالی، در شهر هانگ‌ژو گرد آمده‌اند.

به گفته خبرگزاری رسمی کره شمالی، کیم جونگ‌اون «تاکید کرده لازم است، یکی پس از دیگری، دستاوردهای معجزه‌آسایی برای افزایش قدرت هسته‌ای در سال جاری کسب کنیم».

سومین رهبر از خاندان کیم خواستار «افزایش توانایی یکان‌ها» و «بهبود عملکرد موشک‌های بالستیک برای اقدام عملی» شده‌است.

برتاب‌های موشکی تازه در کره شمالی، دومین آزمایش بالستیک طی دو هفته است؛ در آغاز شهریور ماه پیونگ‌یانگ اقدام به پرتاب موشکی از زیردریایی کرده بود. مقام‌های سئول آن موشک را «پیشرفته‌تر» از موارد پیشین برآورد کرده‌ بودند.

از زمان روی کار آمدن کیم جونگ‌اون، کره شمالی بیش از ۳۰ آزمایش موشکی بالستیک انجام داده‌است. او در عین حال دستور انجام چهارمین آزمایش هسته‌ای را نیز صادر کرد.

شورای امنیت سازمان ملل در پی آزمایش هسته‌ای چهارم از سوی پیونگ‌یانگ، بر شدت تحریم‌های خود علیه آن کشور افزود.

آزمایش اخیر نیز با واکنش‌های بین‌المللی روبه‌رو شده است. جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، از پیونگ‌یانگ خواسته‌است به جای اقدامات «تحریک‌آمیز» در منطقه، به وظایف و تعهدات بین‌المللی خود عمل کند.

وزارت دفاع کره جنوبی پرتاب سه موشک میان‌برد بالستیک را «به‌وضوح، نقض قعطنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل» نامیده و دلیل آن را نیز «خودنمایی هسته‌ای و موشکی در جریان نشست گروه ۲۰» توصیف کرده‌است.

وزارت دفاع ژاپن، کشوری که موشک‌های کره شمالی به منطقه اقتصادی ویژه آن در دریای شرق/دریای ژاپن، پرتاب شده، «نگرانی جدی» خود را ابراز کرده و گفته این موضوع «تهدید بسیاری شدیدی» علیه امنیت ملی آن کشور است.

قرار است روز پنج‌شنبه اعضای شورای امنیت سازمان ملل در مورد آزمایش‌های اخیر تشکیل جلسه دهند.

شماری از تحلیلگران معقتد هستند چین در هر صورت تلاش خواهد کرد تا جلوی فروپاشی کره شمالی را در پی تحریم‌های گسترده اقتصادی علیه پیونگ‌یانگ بگیرد. از جمله این افراد دونالد کرک، از روزنامه‌نگاران باسابقه در آسیای جنوب و شمال شرقی‌ست، که در مقاله‌ای برای روزنامه هنگ‌کنگی «سوت چاینا مورنینگ پست» می‌گوید هرچند پکن مایل نیست شاهد افزایش قدرت هسته‌ای کره شمالی باشد، اما با دور زدن تحریم‌های شورای امنیت، ادامه حیات آن کشور را ممکن می‌سازد.

اقتصاد پیونگ‌یانگ به طور گسترده‌ای به صادرات مواد خام، مانند ذغال‌سنگ وابسته است. کره شمالی در سال جاری با کمبود شدید مواد خوراکی نیز روبه‌رو شده، به‌طوری‌که سازمان خوراک و کشاورزی ملل متحد (فائو)، در اردیبهشت ماه هشدار داده بود خطر بدتر شدن وضعیت قحطی و گرسنگی ساکنان آن کشور را تهدید می‌کند.

XS
SM
MD
LG