لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۸

رییس دفتر خامنه‌ای: میان ایران و عربستان سعودی «دریای خون است»


محمد محمدی گلپایگانی از مقامات عربستان سعودی با عنوان «جنایتکار و مزدور» نام برده است.
محمد محمدی گلپایگانی از مقامات عربستان سعودی با عنوان «جنایتکار و مزدور» نام برده است.

در ادامه درگیری‌های لفظی میان مقامات ایران و عربستان، تعدادی از امامان جمعه خواستار خارج شدن مدیریت حج از دست این کشور شدند و رییس دفتر آیت‌الله خامنه‌ای نیز گفت که میان ایران و عربستان سعودی «دریای خون است».

به گزارش خبرگزاری فارس، محمد محمدی گلپایگانی رییس دفتر رهبر جمهوری اسلامی روز جمعه ۱۹ شهریور از مقامات عربستان سعودی با عنوان «جنایتکار و مزدور» نام برد.

وی همچنین از درگیری‌ها در یمن و سوریه با عنوان «جنگ نیابتی میان مسلمانان» نام برد و تاکید کرد که اقدامات گروه حکومت اسلامی (داعش) «مولود» آمریکا و اسرائیل و عربستان سعودی است.

به باور برخی کارشناسان،‌ رقابت‌های منطقه‌ای ایران و عربستان سعودی مصادیق مختلفی از جمله اتخاذ سیاست‌های متفاوت در بازار نفت را در برگرفته است و همچنین در جریان درگیری‌های یمن و سوریه، به جنگ نیابتی دو کشور بدل شده‌ است.

رییس دفتر رهبر ایران در بخش دیگری از سخنانش گفت پادشاه و مقامات عربستان سعودی «طاغوت، لات و عزی هستند و کمر به هدم (نابودی) اسلام» بسته‌اند.

در باورهای مسلمانان، از «لات» و «عزی» به عنوان دو بت بزرگ نام برده می‌شود که پیش از دوران پیامبر اسلام در کعبه قرار داشتند و پرستیده می‌شدند.

آقای محمدی گلپایگانی در سخنانش همچنین مقامات عربستان سعودی را متهم کرد که تامین امنیت حجاج را به اسرائیل سپرده‌اند.

وی تاکید کرد: «اقدامات آن‌ها در سال گذشته و در سال ۶۶ فراموش شدنی نیست بین ما و این‌ها دریای خون است و این جنایات نباید فراموش شود».

بر اساس گزارش‌ها، در ۹ مرداد سال ۶۶ در تظاهرات «برائت از مشرکین» که به درگیری میان حجاج ایرانی و نیروهای پلیس عربستان سعودی منجر شد، ۲۷۵ ایرانی و ۸۵ عربستانی از جمله تعدادی از نیروهای پلیس این کشور کشته شدند که این اتفاق به قطع روابط دو کشور منجر شد.

در روزهای اخیر و با نزدیک شدن ایام حج که زائران ایرانی درآن حضور ندارند، درگیری لفظی بین مقامات دو کشور بالا گرفته است.

رهبر جمهوری اسلامی روز ۱۵ شهریور در پیامی به مسلمانان جهان، از مقامات عربستان با عناوینی چون «حاکمان بی‌دین و بی‌وجدان»،« حکام فتنه‌انگیز» «سیاست‌بازانِ از خدا بی‌خبر» و «شجره‌ ملعونه‌ طواغیت» نام برد و از کشورهای اسلامی خواست تا «فکری اساسی برای مدیریت حج بکنند».

سران شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه‌ای، اظهارات آیت‌الله خامنه‌ای را «زشت و زننده» خواندند و عبدالعزیز الشیخ مفتی اعظم عربستان سعودی در واکنش به این پیام گفته بود که ایرانی‌ها «مسلمان نیستند».

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، نیز در واکنش به سخنان مفتی اعظم عربستان گفته که اسلام ایرانیان شباهتی با به گفته او، افراطی‌گری «مفتی وهابی» عربستان ندارد.

حملات نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی به عربستان همچنان ادامه دارد و روز جمعه امامان جمعه شهرهای ایران در سخنانی مشابه، از مسلمانان خواستند که مدیریت حج را از دست عربستان سعودی خارج کنند.

از جمله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان و امام جمعه تهران، مقامات عربستان سعودی را «اولاد ابوجهل‌ها و ابولهب‌ها» خواند. در روایات شیعیان از «ابولهب» و «ابوجهل» به عنوان «سران کفار» نام برده می‌شود. «ابولهب» عموی پیامبر اسلام بود.

اسدالله ایمانی امام جمعه شیراز نیز گفت که در وقوع حادثه منا «آثاری از تعمد» دیده می‌شود.

وی اضافه کرد: «همه بزرگان اسلام و مسلمانان در جهان باید بپا خیزند و تکلیف حرمین شریف و حج را مشخص کنند».

دستی که برای آشتی با عربستان سعودی دراز شود «قطع» خواهد شد

یک روز پیش از انتشار پیام رهبر ایران علیه مقامات ریاض، اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، گفته بود که برای حل مشکلات دو کشور «اگر لازم باشد»، اشکالی ندارد که ایران «دست اول» را به سمت عربستان دراز کند.

در همین حال تعدادی از امامان جمعه به این سخن هاشمی رفسنجانی حمله کردند.

از جمله احمد علم الهدی امام جمعه مشهد گفت که «یک عده آدم‌های استحاله شده از راه امام می‌گویند تا با سعودی‌ها رابطه برقرار نکنیم مشکلات منطقه برطرف نمی‌شود، آیا اینها نمی‌دانند سعودی کیست؟»

وی اضافه کرد: «ذلت از این بالاتر است که طرف چنین دشمن ناپاک و آلوده‌ای برویم و با او رابطه برقرار کنیم؟»

احمد خاتمی امام جمعه تهران نیز شامگاه پنجشنبه در یک سخنرانی با اشاره به سخنان هاشمی رفسنجانی گفت: «ملت» دستی که برای آشتی با عربستان سعودی دراز شود را «قطع خواهد کرد».

وی تاکید کرد که سیاست خارجی جمهوری اسلامی را آیت‌الله خامنه‌ای «رقم می‌زند» و «موضع نظام برخورد آتشین با دولت» عربستان سعودی است.

حادثه منا و پس از آن حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان سعودی در تهران و مشهد در دی پارسال به قطع روابط دیپلماتیک این کشور و تعدادی از متحدانش با ایران منجر شد.

در موضوع حمله به سفارت عربستان سعودی، پیشتر رهبر جمهوری اسلامی به شدت از «متهم» کردن افراد «حزب‌اللهی» به تندروی انتقاد کرده و گفته بود که «به صرف اینکه قضیه‌ای مثل سفارت عربستان و سفارت انگلیس پیش بیاید که کاری بسیار بد و به ضرر کشور و اسلام است، این را بهانه نکنند که جوانان مؤمن را مورد تهاجم قرار دهند».

پس از محاکمه ۲۱ متهم حمله به سفارت عربستان، نیز غلامحسن محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه، اعلام کرده بود که حمله‌کنندگان به سفارت عربستان سعودی به دلیل «خشمی» که از اقدامات حکومت این کشور و حادثه منا داشتند، می‌توانند مشمول «تخفیف در مجازات» شوند.

XS
SM
MD
LG