لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۰

واکنش دو نماینده مجلس به سفر یک سیاستمدار آمریکایی به ایران


جیم داباکیس، سناتور ایالتی یوتا از حزب دموکرات
جیم داباکیس، سناتور ایالتی یوتا از حزب دموکرات

سفر یک سیاستمدار آمریکایی به ایران، واکنش برخی نمایندگان مجلس را در پی داشته است. کمیسیون امنیت ملی مجلس می‌گوید از چنین سفری بی‌خبر است و یک نماینده تندروی اصولگرا هم تهدید کرده این موضوع را در قالب سؤال از وزیر اطلاعات پیگیری می‌کند.

جیم داباکیس، سناتور ایالتی یوتا از حزب دموکرات، اخیراً به ایران سفر کرده و آن طور که خود به شبکه محلی «کی یو تی‌وی» گفته است تحت تأثیر مهمان‌نوازی ایرانی‌ها قرار گرفته است.

این شبکه تلویزیونی محلی که با شبکه خبری سی‌بی‌اس همکاری می‌کند، در گزارشی که روز جمعه ۱۶ سپتامبر (۲۶ شهریور) منتشر کرده، خبر داده است که سناتور ایالتی یوتا، به تازگی از «سفر تابستانی خود به ایران» باز گشته است، و از قول او نوشته است که «مردم ایران آماده‌اند تا روابط خود با آمریکا را ترمیم کنند، حتی اگر دولت‌شان هم این آمادگی را نداشته باشد».

او در گفت‌وگو با این شبکه محلی، مهمان‌نوازی ایرانی‌ها را ستوده و گفته است که «آنها عاشق آمریکایی هستند و ممکن نبود در خیابانی حرکت کنیم بدون آنکه مردم را دنبال نکنند و به خانه‌های خود دعوت نکنند».

آقای داباکیس همچنین گفته است که راهی که برای خدمت به شهروندان یوتا و مردم ایالات متحده یافته آن است که «بین مردمی که با هم گفت‌وگو نداشته‌اند صلح برقرار کند».

او به جزئیات سفر اخیرش به ایران اشاره نکرده اما گفته است از سوی یک گروه دانشگاهی به ایران دعوت شده است.

او خبر داده که در بهار آینده هم در رأس هیئتی ۱۲ نفره قصد سفر به ایران دارد و هدف نهایی‌اش گسترش فرصت‌های تجاری با ایران و امکان تبادل افراد و ایده‌هاست.

وزارت خارجه ایران هنوز در مورد سفر جیم داباکیس به ایران واکنشی نشان نداده است.

با این حال روز یکشنبه، در واکنش به این سفر خبرگزاری تسنیم از قول محمدجواد کریمی قدوسی، نماینده عضو جبهه پایداری از مشهد، نوشت که «سفر سناتور امریکایی به ایران در راستای پروژه نفوذ غربی‌ها به کشورمان رخ داده است».

آقای کریمی قدوسی که به اشتباه جیم داباکیس را عضور مجلس سنای آمریکا معرفی کرده، به این خبرگزاری نزدیک به سپاه گفت که «طی اطلاعاتی که بنده کسب کرده‌ام، دانشگاه فردوسی مشهد نیز در چند روز گذشته نشست علمی را با حضور مهمانان خارجی برگزار کرده که در میان مدعوین افرادی وابسته به صهیونیست‌ها و یهودیان حضور داشته‌اند».

این در حالی است که در جدول شهریور ماه همایش‌های دانشگاه فردوسی مشهد، تنها یک «کارگاه آموزشی دو روزه پروتكل‌های ارتباطی» به چشم می‌خورد که در روزهای ۲۳ و ۲۴ شهریور در دانشكده علوم رياضی این دانشگاه در جریان بوده است.

در مورد برگزاری این همایش و میهمانان آن گزارشی در منابع خبری ایران منتشر نشده است.

«وزارت اطلاعات مراقب نفوذ باشد»

نماینده مشهد همچنین مدعی شده «با تحقیقات انجام شده، مشخص شد که غربی‌ها تلاش دارند از طریق وزارت علوم و فناوری و وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی بیشترین نفوذ را در کشور داشته باشند».

آقای کریمی قدوسی در این زمینه از وزارت اطلاعات و دستگاه‌های اطلاعاتی خواسته است «مراقب باشند تا رخنه نفوذ در کشور از طریق این دو وزارت‌خانه ایجاد نشود».

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس همچنین وعده داد که «قطعاً» این موضوع را «در قالب سؤال از وزیر اطلاعات» پیگیری خواهد کرد.

خبرگزاری تسنیم همچنین موضوع را با علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی در میان گذاشته و او گفته است این کمیسیون در جریان این سفر نبوده است.

او اضافه کرده که «این سناتور آمریکایی از سوی یک گروه دانشگاهی به ایران دعوت شده، و با نمایندگان مجلس دیداری نداشته است».

این نماینده مجلس همچنین در مورد این گفته آقای داباکیس که «ایرانی‌ها عاشق امریکایی‌ها هستند»، اظهار نظر کرده که «اینکه با گذشت ۳۷ سال از انقلاب اسلامی هنوز شعار اصلی مردم ایران مرگ بر آمریکا است، نشان می‌دهد مردم کشورمان عاشق امریکایی‌ها نیستند».

در طول بیش از سه دهه قطع رابطه ایران و آمریکا، سابقه نداشته سیاستمداران ایالات متحده در قالب سفرهای رسمی یا غیررسمی به ایران سفر کنند.

پیش از این در آستانه انتخابات مجلس دهم، سه نماینده جمهوری‌خواه کنگره با حضور در دفتر حافظ منافع ایران در واشینگتن خواستار روادید ایران شدند، و در نامه‌ای سرگشاده به رهبر ایران و فرمانده سپاه پاسداران از این دو خواستند به این درخواست توجه شود.

این درخواست در آن زمان با موافقت تهران روبه‌رو نشد اما آنها بار دیگر در فروردین امسال درخواست خود را تکرار کردند.

XS
SM
MD
LG