لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۰۶

تصمیم عمان‌ایر برای تغییر نام خلیج فارس در نقشه‌های پروازی خود


یک فروند هواپیمای شرکت هواپیمایی عمان
یک فروند هواپیمای شرکت هواپیمایی عمان

گزارش‌ها حاکی است شرکت هواپیمایی ملی عمان، عمان‌ایر، تصمیم گرفته تا نمایشگرهای اطلاعات پروازی داخل کابین مسافران را به این خاطر که بر روی نقشه‌های آن نام خلیج فارس درج شده، خاموش نگاه دارد.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، عمان‌ایر این تصمیم را پس از آن گرفته‌است که طی روزهای اخیر کاربران عرب‌زبان در شبکه‌های اجتماعی موجی انتقادی نسبت به درج نام خلیج فارس به صورت خلیج فارس بر روی مانیتورهای یادشده به‌راه انداخته‌بودند.

بنا بر این گزارش، این کاربران، به‌ویژه در پیام‌های توئیتری، درج نام خلیج فارس بر روی نقشه‌های پروازی عمان‌ایر را «یک رسوایی قابل توجه» نامیده و دولت عمان را متهم کرده‌اند که «با عرب‌گرایی خداحافظی کرده‌است».

در حالی که بر اساس اسناد تاریخی موجود نام پهنه آبی میان ایران و همسایگان جنوبی خود، خلیج فارس است، برخی از کشورهای عربی در دهه‌های اخیر ترجیح داده‌اند تا برای اشاره به این خلیج از نام «خلیج عربی» استفاده کنند.

شرکت هواپیمایی ملی عمان در اطلاعیه‌ای که روز شنبه سوم مهر در این ارتباط منتشر کرده، نقشه‌ای که در آن نام خلیج فارس ثبت‌شده را «ناراحت‌کننده» توصیف کرده و گفته‌است که این «اشتباه» به این خاطر پیش آمده که این هواپیماها را عمان‌ایر از شرکت خطوط هوایی کنیا اجاره کرده‌است.

به نوشته خبرگزاری رویترز، در این اطلاعیه هم‌چنین آمده‌است که عمان‌ایر از خدمه پروازی خود خواسته تا این نمایشگرها را خاموش کنند و از شرکت پاناسونیک نیز خواسته تا «بی‌درنگ» نرم‌افزار نقشه این مانیتورها را تغییر دهد.

این اقدام عمان‌ایر در حالی صورت می‌گیرد که ایران از اسفندماه ۱۳۸۸ اعلام کرده که به تمامی هواپیماهایی که بر روی مانیتورهای پروازی خود به جای نام خلیج فارس از نام‌های دیگری استفاده کرده باشند، اجازه ورود به حریم هوایی ایران را نمی‌دهد.

شرکت هواپیمایی عمان یکی از شرکت‌های هواپیمایی است که در حال حاضر به مقصد تهران نیز پرواز دارند.

این تحولات در حالی صورت می‌گیرد که در میان شش کشور شورای همکاری خلیج فارس، عمان تاکنون کمترین تنش سیاسی را با جمهوری اسلامی ایران داشته است.

پیش از این در اسفندماه سال ۸۸ در یکی از پروازهای هواپیمایی کیش‌ایر از تهران به مقصد جزیره کیش، سرمیهماندار خارجی این پرواز از نام رایج در برخی از کشورهای عربی برای خلیج فارس استفاده کرده بود که این امر «اعتراض شدید مسافران» را به دنبال داشت.

به دنبال این رویداد که بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها و خبرگزاری‌های ایرانی داشت، حمید بهبهانی، وزیر راه و ترابری وقت ایران، خواستار اخراج خدمه خارجی هواپیماهای شرکت هواپیمایی کیش‌ایر شد.

در تحولاتی مرتبط، چندی پیش از آن، به دلیل اصرار ایران برای درج نام خلیج فارس روی مدال بازی‌های کشورهای اسلامی و مخالفت نمایندگان برخی از کشورهای عربی با این تصمیم، برگزاری این رقابت‌ها که قرار بود با میزبانی تهران انجام شود، لغو شد.

پیشتر نیز ایرانیان از نقاط مختلف جهان نسبت به استفاده مؤسسه آمریکایی «نشنال جیوگرافیک» از واژه «خلیج عربی» در اطلس جدید خود به صورت گسترده اعتراض و با طراحی یک بمب گوگلی، این مؤسسه را وادار به عقب‌نشینی و حذف این عبارت کردند.

XS
SM
MD
LG