لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۷

روحانی: وقتی می‌خواهیم مسائل با غرب را حل کنیم داستان جدیدی ایجاد می‌شود


رئیس‌جمهوری ایران با انتقاد از شماری از مخالفان دولت، و با اشاره‌ای تلویحی به ایجاد بحران از سوی آن‌ها، گفته‌است «مسائل مختلفی با غرب داریم که باید حل‌وفصل شوند، اما زمانی که با این نیت، اقدامی انجام می‌دهیم، داستان جدیدی ایجاد می‌شود».

|تازه‌ترین خبرها در کانال تلگـــــــرام رادیو فردا|

حسن روحانی، هفتم مهر ماه، در جریان جلسه‌ای دولتی در استان قزوین، تاکید کرده است که تلاش دولت در مذاکرات با غرب «ایجاد گشایش» بوده‌است، اما آثار توافق‌ها «یک‌روزه نمایان نمی‌شوند».

او در عین حال از کسانی که تا پیش از این اعتراض می‌کردند توافقات نتیجه‌ای نخواهد داشت، اما بعد از هویدا شدن نتایج، اعتراض می‌کنند چرا نتیجه‌ها بیشتر نیست، نیز انتقاد کرده‌است.

در بخشی دیگر از سخنان خود، رئیس‌جمهوری ایران، می‌گوید هدف دولت او ایجاد «آرامش در فضای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و روابط خارجی بود»، اما افزوده است «البته گاهی اوقات عده‌ای اقداماتی از جمله آتش زدن یک سفارتخانه را انجام می‌دهند که خارج از کنترل است».

آقای روحانی به نام سفارت‌خانه خاصی اشاره نکرده، اما طی ماه‌های گذشته روابط ایران و عربستان سعودی، در پی اعدام یک روحانی شیعه در عربستان و حمله به اماکن دیپلماتیک آن کشور در تهران و مشهد، بحرانی شده‌است. البته این بحران ریشه در اختلافات دیگری میان دو کشور، از بحران سوریه تا عراق و یمن نیز دارد. حمله به سفارت‌خانه‌های خارجی از زمان وقوع انقلاب ۵۷ در ایران، چندین بار رخ داده و در مواردی به واکنش‌ها و تحریم‌های دامنه‌داری انجامیده‌است که هنوز ادامه دارند.

حسن روحانی می‌گوید «مسائل مختلفی با غرب داریم که باید حل و فصل شوند، اما زمانی که با این نیت، اقدامی انجام می‌دهیم، داستان جدیدی ایجاد می‌شود».

از جمله مواردی که در سخنان رئیس‌جمهوری ایران به آن اشاره شده، موضوع توافقات با «اف‌‌‌ای‌تی‌ا‌ف» و اعتراضات این توافقات است.

روحانی می‌گوید ایران «در راس مبارزه با تروریسم» قرار دارد و مایل نیست در کشور پولشویی انجام شود: «وقتی با این هدف اقداماتی را آغاز می‌کنیم، به یک‌باره FATF موضوعی ناپاک جلوه داده می‌شود.»

اف.ای.تی.اف، «گروه ویژه اقدام مالی»، سازمانی بین‌‌دولتی‌ است که هدفش، مبارزه با پول‌شویی و حمایت مالی از تروریسم درسطح جهان است. ایران در سال ۲۰۰۹ میلادی در فهرست سیاه این گروه قرار گرفت، که نقل‌وانتقالات مالی بین‌المللی را برای تهران بسیار مشکل می‌کند. دولت حسن روحانی در تلاش است نام ایران را بیرون از فهرست سیاه این سازمان نگه دارد، که البته همکاری‌هایی با آن گروه، از جمله این تلاش‌ها است. اما اصولگرایان مخالف دولت ایران، به شدت به این همکاری‌ها حمله کرده‌اند. ایران در عین حال در فهرست کشورهای «حامی تروریسم» ایالات متحده نیز قرار دارد. اتهامی که تهران آن را رد کرده‌است.

رئیس‌جمهوری ایران در قزوین گفته باید در زمینه مبارزه با پول‌شویی قوانینی در خود ایران تصویب شود. او با اشاره به توافق اتمی می‌گوید در مورد پول‌شویی نیز «باید از لحاظ مالی اقداماتی انجام داده و آن را به دنیا اعلام کنیم تا بدون دلیل به ما تهمت نزنند».

XS
SM
MD
LG