لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۸

علی سعیدی: برخی روحانیون به بلای دامن‌گیر سروش و کدیور مبتلا شده‌اند


علی سعیدی٬ نماینده علی خامنه‌ای در سپاه پاسداران، روز شنبه در سخنانی خبر داد که «بلایی» که عبد‌الکریم سروش و محسن کدیور دچارش شده بودند٬ «دامن» برخی روحانیون داخل کشور را هم گرفته است.

به گزارش روز شنبه، ۱۰ مهر، وب‌سایت «انتخاب»٬ آقای سعیدی در جمع گروهی از اعضای سپاه اصفهان همچنین غیرمستقیم به حسن روحانی و اکبر هاشمی رفسنجانی حمله کرده است.

حملات این روحانی محافظه‌کار همچون دیگر منتقدان دولت٬ بدون اشاره به نام روحانی٬ هاشمی یا محمد خاتمی صورت گرفته است.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

به گفته وی، برخی روحانیون و سیاسیون در جمهوری اسلامی همچون سروش و کدیور دچار «چرخش»٬ «انحراف» و «عقب‌گرد ذهن» شده‌اند.

آقای سعیدی همچنین با اشاره به برخی از اظهار نظرها مبنی بر «کنار گذاشتن» توان نظامی برای دستیابی به پیشرفت اقتصادی٬ گفت: «آن چیزی که توانست خطر سایه جنگ را برطرف کند لبخند دیپلمات‌ها نبود، بلکه غرش موشک‌ها بود.»

سعیدی به همراه طیف گسترده‌ای از محافظه‌کاران و حامیان علی خامنه‌ای در سه سال گذشته بارها از سیاست خارجی دولت حسن روحانی در مقابل آمریکا و غرب انتقاد کرده است.

آنها می‌گویند «دیپلماسی لبخند» دولت یازدهم نتوانسته مسائل و مشکلات ایران را حل و فصل کند و این توان و قدرت نظامی جمهوری اسلامی است که در معادلات جهانی تعیین‌کننده است.

اکبر هاشمی رفسنجانی هم چندی پیش در سخنانی به این موضع‌گیری‌ها واکنش نشان داده و از آلمان و ژاپن محروم از داشتن نیروی نظامی به عنوان دو کشور موفق نام برد.

اما این اظهارات هاشمی با واکنش تند گروهی از فرماندهان سپاه و روحانیون نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی مواجه شده و منجر به شروع دور جدیدی از حملات آنها به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و حتی حسن روحانی شد.

علی سعیدی هم در همین رابطه از کسانی سخن به میان آورده که «به شدت به دنبال اقتصاد عاریتی» هستند، در حالی که تاکید علی خامنه‌ای بر اجرای طرح «اقتصاد مقاومتی» است.

سعیدی افزود که این افراد معتقدند «نمی‌توانیم در مقابل آمریکا بایستیم» که همین موضوع نشان می‌دهد آنها «با انقلابی‌گری و ایستادگی در مقابل آمریکا مشکل دارند.»

این روحانی محافظه‌کار همچنین از «سیاسیونی» سخن به میان آورد که به گفته وی «از اصول انقلاب فاصله گرفته‌ و این موضوع در مدل رفتاری و عملکردی آنان به وضوح مشخص است.»

نماینده خامنه‌ای در سپاه پاسداران در ادامه «تمایل شدید به ارتباط و پیوند با آمریکا» را از «خطرناک‌ترین» مسائل امروز ایران دانسته است.

وی گفت: «متأسفانه شاهد حرکت خزنده‌ای در راستای هزینه‌کرد عمق استراتژیک ایران با به راه‌اندازی برجام ۲ و ۳ هستیم.»

سعیدی درباره پروژه «نفوذ» هم سخن گفته و «تغییر نگرش سیاسی مسئولان، تصرّف در باور و نگرش فرهنگی مردم و استقبال از شیطان بزرگ» را از جمله مسائل قابل توجه در این زمینه دانست.

وی گفت: «در ماجرای فروپاشی شوروی تغییر در محاسبات خروشچف، تغییر در باور مردم و تغییر در مجلس صورت گرفت تا این که شوروی فروپاشید.»

این اظهارات در واقع ادامه کنایه‌ها و انتقاد‌هایی است که در سه سال گذشته از سوی محافظه‌کاران علیه حسن روحانی و دولت یازدهم مطرح می‌شود.

آنها به طور تلویحی می‌گویند که ذهن و زبان افرادی مثل روحانی و هاشمی رفسنجانی تحت تاثیر «القائات دشمن» تغییر کرده و آنها را دچار «محاسبات اشتباه» کرده است.

روز گذشته نیز غلامحسین محسنی اژه‌ای٬ معاون اول رئیس قوه قضائیه، در اظهاراتی مشابه حملات غیرمستقیم تندی متوجه روحانی و هاشمی رفسنجانی کرده بود.

آقای محسنی اژه‌ای گفته بود که «دشمن» توانسته از میان خانواده‌های برخی افراد منتسب به انقلاب و آقازاده‌ها در ایران «یارگیری» کند.

به گفته سخنگوی قوه قضائیه٬ این افراد «می‌گویند انقلاب تمام شده و رهبری چه اصراری دارند که مرتب و پیوسته... بر لزوم حفظ روحیه انقلابی تأکید دارند؟»

XS
SM
MD
LG