لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۴

هشدار دوباره وزیر اطلاعات درباره زدن «تهمت جاسوسی» به افراد


وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی دفاع از «ولایت» از راه «حرمت‌شکنی و دروغ» را «اشتباه» دانسته و برای دومین بار هشدار داد که نباید برای رسیدن به اهداف سیاسی به افرادی که جاسوسی نکرده‌اند «تهمت جاسوسی» وارد کرد.

به گزارش روز دوشنبه، ۱۹ مهرماه، خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا٬ محمود علوی، وزیر اطلاعات، در یک سخنرانی به مناسبت تاسوعا در آرامگاه روح‌الله خمینی٬ بنیانگذار جمهوری اسلامی، این اظهارات را بیان کرد.

وی ضمن رد «سرک کشیدن در زندگی شخصی مردم» افزود که نیروهای اطلاعات در جمهوری اسلامی «تا یک حجت شرعی مشخص نداشته باشند، متعرض کسی نمی‌شوند و سراغ مسائل شخصی و لغزش‌ها نمی‌روند.»

آقای علوی «دروغ‌گویی و مشوش کردن ذهن مردم برای رسیدن به اغراض سیاسی» را مغایر مسلمانی دانسته و پرسید: «چه شده که ما با ادعای مسلمانی برای اغراض پست سیاسی راحت دروغ می‌گوییم و با آبرو و حیثیت دیگران بازی می‌کنیم؟»

وی با انتقاد از «باب شدن» تهمت‌زنی و و نسبت‌های ناروا به دیگران برای «بازی‌های سیاسی»٬ گفت که «درست نیست برای اهداف‌مان به کسی که از نظر کارشناسان کار جاسوسی نکرده تهمت جاسوسی بزنیم.»

وزیر اطلاعات پیش از این نیز از بازداشت برخی افراد به اتهام جاسوسی٬ در حالی که بررسی‌های کارشناسی این وزارتخانه حاکی از ارتکاب آنها به این اعمال نبوده٬ انتقاد کرده بود.

آقای علوی گفته بود که «نمی‌شود با توهمات متعرض مردم شد» و «استفاده ابزاری از اعمال مجرمانه برای برخورد با هدف‌های سیاسی و مانند آن آسیبی جدی است که باید مورد توجه قرار گیرد.»

این سخنان وی پس از بازداشت عبدالرسول دری اصفهانی٬ از اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، به اتهام «جاسوسی» برای بیگانگان و پوشش خبری گسترده مخالفان دولت پیرامون آن مطرح شد.

محافظه‌کاران تندرو بارها نسبت به احتمال «جاسوسی» افراد دوتابعیتی هشدار داده و خواستار اخراج آنها از پست‌های دولتی شده‌اند و وزارت اطلاعات را مسئول گزینش و به کارگیری آنها معرفی می‌کنند.

وزیر اطلاعات ایران در ادامه اظهارات خود به مناسبت روز تاسوعا افشا کردن راز مردم «هر چند واقعیت هم باشد» را «خیانت» دانسته و گفت: «متاسفانه الان شایع شده که راحت با آبروی افراد بازی می‌کنند و هر مطلبی عنوان می‌شود... خیلی راحت به هر کسی توهین می‌شود و حرمتی نگه داشته نمی‌شود.»

به گفته وی، «در سال‌های اخیر جامعه با خسارت سنگینی مواجه شده و آن رعایت ‌نکردن اخلاق و ادب و عدم التزام به مسائل شرعی است.»

رواج «دروغ گفتن برای اهداف سیاسی، تهمت ‌زدن، پرده‌دری، حرمت‌شکنی، افشاگری و دوبه‌هم‌زنی» از دیگر موارد مورد اشاره علوی است که به گفته وی «بین کسانی که احساس دلبستگی به اسلام می‌کنند هم باب شده» است.

وی از جمله به استفاده از دستاویز «دروغ و حرمت‌شکنی» از سوی «عاشقان ولایت» اشاره کرده که به بهانه «دفاع» از رهبر جمهوری اسلامی صورت می‌گیرد و این رفتار را «اشتباه» دانست.

وزیر اطلاعات گفت: «کسانی که به ایشان عشق می‌ورزند باید بیشتر رعایت کنند٬ اما بعضی‌ها فکر می‌کنند که با حرمت‌شکنی و دروغ می‌توانند از ولایت دفاع کنند که این اشتباه است.»

وی خطاب به این افراد این پرسش را مطرح کرد که «آیا می‌خواهید با دروغ به انقلاب و نظام کمک و از ولایت دفاع کنید؟ مگر می‌شود ادعای مسلمانی کنیم اما برای اهداف سیاسی دروغ بگوییم و ذهن مردم را مشوش کنیم؟»

شکستن «حرمت» افرادی که «سنی از آنها گذشته و برای انقلاب زحمت کشیده‌اند» از سوی «کسانی که سن و سال آن‌چنانی ندارند» از دیگر گلایه‌های وزیر اطلاعات در این سخنرانی بود.

وی گفت: «متاسفانه دروغ گفتن در برخی رسانه‌ها، جراید و بولتن‌ها مثل آب خوردن شده است»٬ «باید از کسانی که این دروغ‌ها را باب می‌کنند و در رسانه‌ها و فضای مجازی پراکنده می‌کنند پرسید برای چه این دروغ‌ها گفته می‌شود؟»

به نظر می‌رسد اشاره وزیر اطلاعات ایران به انتقادهای تند و حاوی کلمات توهین‌آمیز از سوی محافظه‌کاران تندرو به اکبر هاشمی رفسنجانی باشد که به طور مکرر در رسانه‌های وابسته به نیروهای ارزشی و سپاه منتشر می‌شود.

علاوه بر هاشمی٬ افرادی چون محمد خاتمی٬ رئیس جمهوری پیشین ایران٬ میرحسین موسوی و مهدی کروبی نیز بارها با الفاظ توهین‌آمیز از سوی هواداران رهبر جمهوری اسلامی مورد خطاب و اشاره قرار گرفته‌اند.

XS
SM
MD
LG