لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۹

عبادی: به حضور ترکیه در عملیات موصل نیازی نداریم


نخست‌وزیر عراق در دیداری که با وزیر دفاع ایالات متحده داشته گفته نیازی به حضور نیروهای ارتش ترکیه در جریان عملیات فعلی برای بازپس‌گیری موصل نیست. پیش از این وزیر دفاع آمریکا گفته بود «موافقتی اصولی» برای حضور ترکیه به دست آمده‌است.

گفت‌وگوهای اش کارتر، وزیر دفاع آمریکا با مقام‌های آنکارا و بغداد، تلاشی برای کاهش تنش‌های اخیر برآورد می‌شود. تنش‌هایی که طی هفته‌های گذشته، با ادامه حضور نیروهای ارتش ترکیه در شمال عراق شدت گرفته و به جنگ لفظی شدیدی میان بغداد و آنکارا انجامیده‌است.

اشتون کارتر، در پی دیدار با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، ۳۰ مهر ماه، گفته بود دو کشور همسایه به «توافقی اصولی» دست یافته‌اند که بر پایه آن سربازان ترک اجازه پیدا کنند در جریان نبرد موصل نقش داشته باشند. آقای کارتر البته افزوده بود که عراق باید جزئیات این توافق را تصویب کند.

حیدر عبادی، نخست‌وزیر عراق، گفته است نبرد موصل به عراق مربوط می‌شود: «عراقی‌ها برای این نبرد برنامه‌ریزی کرده‌اند و آن را پیش می‌برند. می‌دانم که ترک‌ها می‌خواهند در آن نقش داشته باشند؛ ما از آن‌ها تشکر می‌کنیم، این چیزی‌ست که عراقی‌ها خود، آن‌را به سرانجام می‌رسانند، و عراقی‌ها هستند که موصل و بقیه مناطق را آزاد خواهند کرد».

اشتون کارتر نیز در جمع خبرنگاران گفته است موضوع نقش ترکیه در نبردهای موصل، موضوع سختی‌ست. او در عین حال تاکید کرده که تمامیت ارضی عراق، در جریان نبردها علیه گروه موسوم به حکومت اسلامی، از اهمیت بسیار مهمی برخوردار است.

وزیر دفاع ایالات متحده می‌گوید «تضمین می‌دهیم» که تمامیت ارضی عراق «اولویت ائتلاف بین‌المللی (علیه داعش) است».

روز سه‌شنبه گذشته آقای اردوغان اظهار داشت که ارتش ترکیه نیاز به مجوزی از طرف دولت عراق ندارد. او خطاب به دولت عراق و نخست‌وزیر آن گفته بود «ارتش ترکیه آن‌قدر‌ها ضعیف نشده که از تو دستور بگیرد».

رئیس‌جمهوری ترکیه در عین حال در مورد نقش شبه‌نظامیان شیعه در جریان نبرد موصل نیز هشدار داده و گفته بود کشورش در قبال «سنی‌ها» و «ترکمن‌های» عراق مسئولیت دارد.

دولت عراق می‌گوید تنها نیروهای امنیتی آن کشور، از ارتش و پلیس ملی، در عملیات برای نفوذ به داخل شهر حضور دارند.

XS
SM
MD
LG