لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۱

دونالد ترامپ به عنوان پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا معرفی شد


مردم آمریکا روز سه‌شنبه، ۱۸ آبان‌ماه، دونالد ترامپ، میلیاردر نیویورکی و ۷۰ ساله را بدون هیچ سابقه و تجربه در عرصه سیاست به عنوان چهل‌وپنجمین رییس‌جمهوری خود انتخاب کردند.

پیروزی آقای ترامپ که تا همین جا از ارزش دلار آمریکا کاسته و زلزله آن تا بورس توکیو نیز احساس شده در تمام مطبوعات و رسانه‌ها با صفاتی چون «شوکه‌کننده»، «تکان‌دهنده»، «باورنکردنی»، و «غافلگیرکننده» توصیف شده است.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

به این ترتیب چیزی که آقای ترامپ به عنوان «برگزیت ضرب‌در پنج» توصیف کرده بود در آمریکا اتفاق افتاد تا، پس از بریتانیا با رای به جدایی از اروپا، ایالات متحده نیز با انتخاب خود دنیا را شوکه کند.

دونالد ترامپ با شعار «بار دیگر آمریکا را بزرگ کنیم» یک سال و نیم کارزار را به نقطه پیروزی رساند، در حالی که حتی اعضای حزب او یعنی جمهوری‌خواه‌ها، بیش از ۱۶۰ عضو، در ماه‌های آخر از او جدا شده بودند.

او در نخستین سخنرانی‌اش به عنوان رئیس جمهور منتخب آمریکا وعده داد که آمده است تا بار دیگر «رویای آمریکایی را دوباره بسازیم و بر پا کنیم».

آقای ترامپ در نخستین ساعات روز چهارشنبه، ۱۹ آبان‌ماه، با حضور در ستاد انتخاباتی خود در منهتن نیویورک در کنار خانواده و معاونش، مایک پنس، و نزدیک‌ترین مشاوران و همراهانش در کارزار چندین ماهه‌اش روی سن رفت و اولین سخنرانی‌اش را به عنوان رئیس جمهور منتخب آمریکا ایراد کرد.

دونالد ترامپ با رفتار و سکناتی حاکی از اعتماد به نفس و آرامش سخنرانی خود را با صحبت از رقیب شکست‌خورده‌اش آغاز کرد و خبر داد که هیلاری کلینتون در تماسی تلفنی به او تبریک گفته است.

آقای ترامپ با تعریف و تمجید از هیلاری کلینتون و تبریک به او بابت مبارزه بی‌امانش سخنرانی‌اش را آغاز کرد و سپس اعلام کرد که حالا زمان است که «آمریکا زخم‌ها را التیام دهد».

او خطاب به دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات‌ آمریکا گفت که حالا زمان آن است که «در هیئت ملتی متحد گرد هم آییم».

او اعلام کرد که می‌داند خیلی از مردم آمریکا از او حمایت نکردند، اما اکنون «من رئیس جمهور تمام آمریکایی‌ها خواهم بود».

او گفت: «آنها که از من حمایت نکردند، دستم را به سوی شما دراز می‌کنم تا با هم تلاش کنیم و کشورمان را به اتحاد برسانیم.»

به گفته دونالد ترامپ، «ما کارزار نداشتیم، یک جنبش داشتیم، ساخته شده از میلیون‌ها مرد و زن که آینده‌ای درخشان برای خودشان و خانواده‌شان می‌خواهند».

او همچنین خطاب به به جامعه بین‌الملل گفت که «ما با عدالت و انصاف با همه رفتار خواهیم کرد، ما به دنبال دوستی و مشارکت خواهیم بود».

همه اینها در حالی است که کسی از سیاست خارجی و حتی جزئیات سیاست داخلی آقای ترامپ چیزی نمی‌داند؛ از معدود نکات ملموسی که او درباره سیاست خارجی گفته است می‌توان به تعریف و تمجیدش از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، و وعده کشیدن دیوار در مرز آمریکا و مکزیک اشاره کرد.

طبق سیستم انتخاباتی آمریکا، دونالد ترامپ ۲۸۸ رای الکتورال را به دست آورد، در مقابل خانم کلینتون که با ۲۱۵ رای الکتورال در این انتخابات داغ و تنگاتنگ از پیروزی جا ماند.

در حالی که طبق سنت انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، معمولا اول بازنده رقابت سخنرانی می‌کند و شکست را می‌پذیرد، هنوز از خانم کلینتون خبری نیست و او رسما و علنا شکست را نپذیرفته است.

تنها مدیر کارزار انتخاباتی او با حضور در ستاد خانم کلینتون اعلام کرد که «هنوز کار ما به پایان نرسیده است» و همه چیز را به فردا یعنی حدود چهار پنج ساعت دیگر موکول کرد.

XS
SM
MD
LG