لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۲

«برنامه» دونالد ترامپ برای ۱۰۰ روز نخست ریاست‌جمهوری


در پایان ماه اکتبر، دونالد ترامپ، نامزد حزب‌ جمهوری‌خواه، که اکنون رئیس‌جمهوری منتخب ایالات متحده است، برنامه‌ای را ارائه کرد با عنوان «پیمان‌نامه ترامپ با رای‌دهندگان آمریکایی». او در این برنامه، اهداف خود برای تحقق بخشیدن، در نخستین صد روز هدایت دولت را مطرح کرده‌است.

این «پیمان‌نامه» که رادیو عمومی آمریکا (ان‌پی‌آر) آن را بازنشر کرده، مواردی از آنچه «پایان دادن به فساد» در نهادهای تصمیم‌گیری و دولتی توصیف شده، تا برنامه‌های آقای ترامپ برای کارگران و مسائل مالیاتی، امنیت ملی، مقابله با جرم و جنایت یا مسئله مرزها را در بر می‌گیرد.

«مقابله با فساد»

شش بند نخست این پیمان که «پایان دادن به فساد و بهره‌برداری از منافع خاص در واشینگتن» نام دارد، به طور مشخص به مسائل فدرال، لابی‌گری یا نمایندگی در کنگره می‌پردازد.

بند نخست، بر محدود کردن دفعات نمایندگی، برای اعضای کنگره تاکید دارد. در بند دوم، گفته شده به جز ارتش و نیروهای امنیتی و خدمات بهداشتی، استخدام برای سازمان‌ها و نهادهای فدرال متوقف می‌شود. در بند سوم به کاهش ضوابط و قوانین فدرال اشاره شده‌است. در بند چهارم از ممنوعیت لابی‌گری برای اعضای پیشین کنگره و دولت، پنج‌سال پس از آن‌که نهادهای دولتی را ترک کردند، سخن به میان آمده، در بندهای بعدی، موضوع لابی و لابی‌گری گسترش پیدا کرده و دونالد ترامپ خواستار آن شده تا لابی‌های خارجی، به‌طور عمومی، حق پرداخت پول در روند انتخابات آمریکا را نداشته باشند.

کارگران، پیمان‌های بین‌المللی، تجارت

نامزد وقت حزب جمهوری‌خواه، در پیمان‌نامه خود، چند روز پیش از رای‌گیری هشتم نوامبر به سراغ موضوع کارگران ایالات متحده نیز رفته است. او می‌گوید در صد روز نخست دولت او، با برنامه‌هایی که ارائه کرده به «حمایت از این قشر» خواهد پرداخت.

در هفت بندی که به طور مشخص به مسئله کارگران و کارکنان اشاره دارد، در درجه نخست از مذاکره دوباره بر سر پیمان «نفتا»، توافق تجارت آزاد در آمریکای شمالی، که بین آمریکا، مکزیک و کانادا بسته شده، سخن به میان آمده‌است. این موضوع از جمله عوامل اصلی سقوط شدید ارزش پزوی مکزیک، در پی پیروزی آقای ترامپ عنوان شده‌است.

در بندهای بعدی اما پیمان‌های تجاری دیگر نیز هدف قرار گرفته است؛ ترامپ می‌گوید دولت او از پیمان ترانس‌پاسفیک کناره می‌گیرد. در مهر ماه گذشته دولت ایالات متحده و ۱۱ کشور جهان در حوزه اقیانوس آرام، از جمله ژاپن، متحد اصلی آمریکا در شرق آسیا، بر سر تشکیل یک منطقه آزاد تجاری که گسترده‌ترین آن در جهان به شمار می‌رود، به توافق رسیده‌ بودند. در آن زمان رسانه‌ها می‌گفتند این پیمان می‌تواند در آینده بر بهای هر چیزی تاثیر بگذارد.

ترامپ می‌گوید دولت او با چین به عنوان کشوری که به‌ دست‌کاری در تعیین ارزش پول می‌پردازد برخورد خواهد کرد؛ اشاره به ارزش واحد پول چین در برابر دلار آمریکا که از منظر ایالات متحده با واقعیت هم‌خوانی ندارد. ترامپ می‌گوید در برابر نیروهای خارجی که جلوی ایجاد شغل و کار کارگران ایالات متحده را می‌گیرند یا آن‌ها را تهدید می‌کنند، می‌ایستد یا موانعی که به ایجاد شغل در حوزه‌ انرژی (مانند نفت)، می‌انجامد را رفع می‌کند. آقای ترامپ در نهایت در این بخش از برنامه‌های خود گفته تعهد آمریکا بر پرداخت میلیاردها دلار به سازمان ملل متحد، در برنامه مقابله با تهدید‌های اقلیمی را پس می‌گیرد و این پول را صرف بهبود وضعیت آب و منابع طبیعی آمریکا خواهد کرد.

امنیت

دونالد ترامپ، در پایان ماه اکتبر، به هواداران خود وعده داده بود که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری، در همان صد روز نخست، به پنج اقدام مشخص، دست می‌زند تا «امنیت و حکومت قانون» به آمریکا بازگردد.

در بند نخست می‌گوید جلوی همه اقدامات اجرایی «غیرقانونی» و مقررات اعمال‌شده از سوی باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده را می‌گیرد. در بند دوم به مسئله انتخاب قاضی جایگزین در دیوان عالی آمریکا پرداخته‌است. دیوان عالی ۹ کرسی دارد که در پی مرگ قاضی آنتونین اسکالیا، جمهوری‌خواهان کنگره، اجازه ندادند باراک اوباما جایگزینی برای او انتخاب کند، و طبعا اکنون از سوی ترامپ انتخاب خواهد شد. این دیوان، بلندپایه‌ترین نهاد قضایی در آمریکا است و ترکیب قاضیان آن، از نظر فکری و سیاسی، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا، آن‌طور که وعده داده، قصد دارد در صد روز نخست، برنامه اخراج شماری نزدیک به دو میلیون مهاجر غیرقانونی، و لغو روادید برای کشورهایی که آن‌ها را پس نمی‌گیرند را آغاز کند. آقای ترامپ می‌گوید جلوی مهاجرت از کشورهایی که -به گفته او- «در مناطق مستعد به تروریسم قرار دارند» و پیشینه افراد قابل بررسی دقیق نیست را می‌گیرد. و پیشینه افراد نیز با دقت بسیار زیادی بررسی خواهد شد.

مرزها، بیمه، مالیات

در بخشی از «پیمان‌نامه دونالد ترامپ با رای‌دهندگان آمریکایی» به موضوع مرزها و وعده‌های او برای انجام اموری مانند کشیدن دیوار در مرز مکزیک، به هزینه دولت مکزیک اشاره شده‌است.

رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا وعده داده جلوی ، طرح بیمه درمانی اوباما که به «اوباماکر» معروف شده است را می‌گیرد؛ طرحی که برخی از آن به عنوان یکی از «میراث‌های» ریاست‌جمهوری باراک اوباما نام می‌برند. دونالد ترامپ می‌گوید طرح دیگری را جایگزین آن خواهد کرد.

آقای ترامپ وعده داد با در پیش گرفتن اقداماتی، مانند افزایش پرداختی به برنامه‌های آموزشی نیروهای پلیس، یا معرفی قوانین جدید، به مقابله با تبه‌کاران، قاچاقچیان و جرم‌وجنایت می‌پردازد.

نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات هشتم نوامبر، گفته بود در صورت پیروزی به «بازسازی ارتش آمریکا» می‌پردازد، «فساد را در واشینگتن ریشه‌کن می‌کند» یا جلوی قوانینی که اجازه می‌دهد شرکت‌های آمریکایی، در کشورهای خارجی، دست به تولید زده و تولیدات خود را در ایالات متحده به فروش برسانند را می‌گیرد. او در عین حال وعده داده به اصلاحات مالیاتی، از جمله کاهش مالیات طبقه متوسط اقدام کند.

نخستین سخنرانی دونالد ترامپ پس از پیروزی
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:34 0:00

واکنش رئیس جمهوری‌خواه سنا

همزمان با پیروزی ترامپ در انتخابات، جمهوری‌خواهان موفق شدند اکثریت خود در هر دو مجلس نمایندگان و سنای آمریکا را حفظ کنند. با این حساب، قدرت اجرایی و قانون‌گذاری به‌طور کامل در دست حزب جمهوری‌خواه است.

روز چهاشنبه میچ مک‌کانل، رئیس اکثریت جمهوری‌خواه در مجلس سنا، از بسیاری از برنامه‌های ترامپ حمایت کرد، اما در عین حال در مورد برخی دیگر برنامه‌های او گفته، در اولویت قرار ندارند. برای نمونه طرح محدودیت دفعات نمایندگی، که آقای مک‌کانل می‌گوید این موضوع در اولیت سنا قرار ندارد. او در مورد برخی برنامه‌های رئیس‌جمهوری منتخب در مورد مسائل زیربنایی نیز همین گفته‌ها را تکرار کرده‌است. در عین حال می‌گوید توقف برنامه بیمه خدمات دولت اوباما در اولویت است؛ در کنار برنامه‌هایی مانند اصلاحات در مالیات و تامین امین مرزها «به هر شکلی که می‌توان به این امر رسید». او البته در مورد اولویت‌های مهاجرتی در سنا توضیح بیشتری نداده‌است.

آقای مک‌کانل در عین حال می‌گوید قانونگذاران به افق همکاری با آقای ترامپ می‌نگرند و در مورد بسیاری از برنامه‌های او نیز «مشتاق» هستند.

XS
SM
MD
LG