لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۷

یاشار سلطانی، افشاگر تخلف شهرداری، با وثیقه آزاد شد


یاشار سلطانی، مدیر مسئول وب‌سایت «معماری‌نیوز» که روز ۲۷ شهریورماه در پی احضار به شعبه چهارم دادسرای فرهنگ و رسانه بازداشت شده بود، با قید وثیقه آزاد شد.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، روز شنبه، ۲۲ آبان‌ماه، در جلسه‌ای درباره آسیب‌های اجتماعی در کشور اعلام کرد با تکمیل تحقیقات پرونده یاشار سلطانی، او «با تبدیل قرار تأمین آزاد شد».

هنوز اتهام دقیق یاشار سلطانی اعلام نشده، اما دادستان تهران روز سه‌شنبه، ۱۸ آبان‌ماه، او را به همراهی و همکاری با یک «جریان سیاسی خاص» متهم کرد.

همزمان، محمدعلی نجفی، مشاور رئیس جمهوری ایران هدف از این اتهام را «لوث کردن» و «به حاشیه بردن» موضوع واگذاری املاک شهرداری تهران دانست.

در پی بازداشت مدیر مسئول معماری‌نیوز، صادق کاشانی وکیل مدافع او اعلام کرده بود که موکلش سه شاکی دارد.

به گفته آقای کاشانی، اولین شکایت مربوط به انتشار خبر عروسی دختر محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، در پارک لویزان بوده است.

وب‌سایت معماری‌نیوز خبر داده بود که به دلیل برگزاری عروسی دختر شهردار تهران در پارک جنگلی لویزان در روز ۱۸ تیر، از چند روز قبل از ورود مردم به این پارک جلوگیری می‌شد. اما شهرداری تهران این گزارش را تکذیب کرده است.

وکیل یاشار سلطانی همچنین اعلام کرده بود که از موکلش به دلیل انتشار خبر انتصاب فرزند مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، به سمت معاون شرکت نوسازی اراضی عباس‌آباد شکایت شده است.

معماری‌نیوز در گزارشی نوشته بود که در سال ۹۴ یک ماه پیش از بررسی پرونده حسابرسی شرکت نوسازی عباس‌آباد در صحن علنی شورای شهر تهران، مقام‌های ارشد شهرداری محمدحسین چمران، فرزند مهدی چمران را به عنوان معاون معماری و شهرسازی این شرکت منصوب کرده‌اند.

مهدی چمران اما ارتباط انتصاب فرزندش در این سمت و جلوگیری از بررسی پرونده حسابرسی شرکت نوسازی عباس‌آباد را رد کرده بود.

به گفته وکیل مدافع یاشار سلطانی، انتشار گزارش‌ها درباره واگذاری املاک شهرداری تهران سومین شکایت مطرح شده از آقای سلطانی بوده است.

بر اساس تصویر منتشر شده از نامه سازمان بازرسی کل کشور در وب‌سایت «معماری‌نیوز» و برخی رسانه‌های دیگر، شهرداری تهران ۲۰۰ ملک متعلق به این شهرداری را «به قیمت غیرواقعی» و «بسیار پایین» همراه با «۵۰ درصد» تخفیف و در اقساط‌ «۶۰ ماهه» به برخی مدیران این نهاد و افراد دیگر وابسته یا نزدیک به شهردار تهران فروخته است.

محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور روز ششم آبان‌ماه با تأیید وقوع «تخلفاتی» در واگذاری تعدادی از آپارتمان‌های شهرداری تهران به مدیران این نهاد و افراد خارج از این مجموعه گفت که باید ۴۵ قرارداد واگذاری باطل شود و تخفیف‌های داده شده به ۱۵۰ نفر نیز باید بازگردانده شود.

دادستان کل کشور همچنین از پیگیری موضوع واگذاری املاک شهرداری تهران در قوه قضاییه خبر داد.

XS
SM
MD
LG