لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۷

تلاش گوگل و فیس‌بوک برای «مقابله با نشر اخبار جعلی»


گوگل و فیس‌بوک ۲۵ آبان اعلام کردند سایت‌هایی که اخبار جعلی تولید می‌کنند دیگر نمی‌توانند از سرویس‌های تبلیغاتی آنها استفاده کنند.

این تصمیم در پی اعتراض‌های گسترده به بازنشر خبرهای جعلی در سایه انتخابات هفته گذشته آمریکا گرفته شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این تصمیم دو غول بزرگ دنیای اینترنت هم به معنای جلوگیری از دسترسی این سایت‌ها به سرمایه‌ای است که از طریق تبلیغات تامین می‌شد و هم اینکه دیگر این سایت‌ها نمی‌توانند اخبار جعلی‌شان را با پرداخت پول در فیس‌بوک و گوگل به صدر اخبار بیاورند. این سایت‌ها اخبار ساختگی، و اغلب مهیج و برانگیزانده هیجانات عمومی را در دنیای اینترنت منتشر می‌کنند.

گوگل در توضیح این حرکت به خبرگزاری فرانسه گفته است «تبیلغات گوگل در صفحات و مطالبی که محتوای نادرست دارند ممنوع خواهد شد، همانطور که ما یک محتوای نادرست را در تبلیغاتمان منتشر نمی‌کنیم.»

مدیر اجرائی گوگل، سوندار پیچای، گفته است که این شرکت روزانه میلیاردها تقاضا برای استفاده از سرویس تبلغاتی‌اش دریافت می‌کند. او پذیرفته که در این فرایند اشتباهاتی رخ داده است؛ «چند مورد بود که به آنها اشاره شد، اما ما به موقع متوجه آن نشدیم.» ا

یک سخنگوی فیس بوک هم اعلام کرده که این شبکه اجتماعی بزرگ، تصمیم مشابهی را اتخاذ کرده است: «ما محتوای تبلیغاتی یا سایت‌هایی را که محتوای غیرقانونی،‌ نادرست و گمراه‌کننده یا فریبنده داشته باشند در نسخه دسکتاپی یا اپلیکشن موبایلی‌مان منتشر نخواهیم کرد».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در خبرها آمده بود که فیس بوک برنامه‌هایی را تدوین کرده است که می توانند جلوی اخبار جعلی را بگیرند اما از ترس محافظه‌کاران، بعد از جنجال‌هایی که بر سر موضوع «بخش خبرهای داغ» فیس بوک به‌وجود آمد، استفاده از آن را به بعد از انتخابات موکول کرده بود. محافظه‌کاران ایالات متحده می‌گفتند فیس بوک به نفع دمکرات‌ها «اخبار داغ» را دسته‌بندی می‌کند. فیس بوک این خبر را رد کرده بود.

از سوی دیگر، اما برخی از منتقدان نیز تا بدان جا پیش رفتند که فیس‌بوک را مسئول انتخاب شدن دونالد ترامپ به ریاست جمهور آمریکا معرفی کردند. آنها می‌گویند «اخبار جعلی» منتشر شده در فیس‌بوک باعث ایجاد شور و شوق در مورد ترامپ و نفرت از هیلاری کلینتون شده است. برخی از این خبرهای جعلی از این قرار بود: «هیلاری کلینتون گفته است در صورت برنده شدن ترامپ، جنگ داخلی به راه خواهد انداخت.» یا «پاپ فرانسیس (رهبر کلیسای کاتولیک) با اعلام طرفداری از ترامپ جهانیان را شگفت زده کرد».

مارک زاکربرگ، موسس و مدیر عامل فیس‌بوک،‌ با رد این انتقادات گفته است که ۹۹ درصد مردم اخبار و محتوای درست را در فیس‌بوک تولید و بازنشر می‌کنند. اما او در عین حال تائید کرده است که این شرکت همه تلاشش را برای متوقف کردن اخبار نادرست انجام خواهد داد.

XS
SM
MD
LG