لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۵

سخنگوی سپاه: «یک مشت آدم قالتاق» در حوزه پیمانکاری کشور فعالیت می‌کنند


رمضان شریف مدعی شده که «بیشترین بدهکاری دولت در حوزه سازندگی، به قرارگاه سازندگی سپاه است».
رمضان شریف مدعی شده که «بیشترین بدهکاری دولت در حوزه سازندگی، به قرارگاه سازندگی سپاه است».

سخنگوی سپاه پاسداران در واکنش به اعتراض‌ها به فعالیت‌های اقتصادی این نهاد گفت که «یک مشت آدم قالتاق» در حوزه پیمانکاری کشور فعالیت می‌کنند و تا اواسط دولت محمود احمدی‌نژاد، «بخش عمده‌ای» از پروژه‌های «پولساز کشور» در حوزه خودروسازی در اختیار نهضت آزادی بوده است.

رمضان شریف روز دوشنبه اول آذر در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا گفت که سپاه «بخش عمده‌ای» از پیمانکاران و نیروهای متخصص کشور را آموزش داده، آنها را در پروژه‌های مهم به کار گرفته و از مهاجرت آنها جلوگیری کرده است».

وی در پاسخ به انتقادها به اینکه سپاه پاسداران رقیب بخش خصوصی شده است، نیز گفت: «اگر یک جمله اعتراضی پیدا کردید که بگویند سپاه یک پروژه را با هزینه و مدت زمان بیشتر و کیفیت کمتر کار کرده است، حق با شماست».

سخنان آقای شریف در حالی بیان شده است که اکبر ترکان، دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد ایران در شهریور ماه ۹۳ با انتقاد از قرارگاه خاتم‌الانبیای سپاه پاسداران به دلیل «جذب نکردن» فاینانس خارجی برای پروژه پل خلیج فارس جزیره قشم گفته بود که «زور دولت به قرارگاه خاتم نمی‌رسد».

به گفته او، این پروژه که بنا بود سال ۹۲ به بهره‌برداری برسد، در زمان تحویل به دولت جدید تنها سه درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

سخنگوی سپاه پاسداران همچنین با بیان اینکه «یک مشت آدم قالتاق» در حوزه پیمانکاری کشور فعالیت می‌کنند، مدعی شد که تا اواسط دولت محمود احمدی نژاد، «بخش عمده‌ای از پروژه‌های اقتصادی و پولساز کشور» در حوزه خودروسازی «در اختیار نهضت آزادی» بوده است.

آقای شریف اعلام کرد که «مستندات» سخنانش موجود است اما مدارک و شواهدی را درباره ادعاهای خود مطرح نکرد.

سخنگوی سپاه پاسداران سال ۹۲ نیز رقبای اقتصادی سپاه در ايران را «نيروهای ملی‌ - مذهبی» معرفی کرده و گفته بود که « ۷۰ تا ۸۰ درصد شرکت‌های بزرگ» رقیب سپاه پاسداران، «وابسته به ملی – مذهبی‌ها هستند».

نهضت آزادی یکی از گروه‌های طیف فعالان ملی - مذهبی ایران است.

پیش از این نیز برخی از سایت‌های اصولگرا اعلام کرده بودند که برخی از پروژه‌های نفتی به شرکت‌هایی که نیروهای ملی مذهبی‌ از صاحبان آنها هستند، واگذار شده است.

سخنان آقای شریف در حالی بیان شده که بخش عمده سهام شرکت‌های بزرگ خودروسازی در ایران از جمله ایران خودرو و سایپا متعلق به نهادهای دولتی و یا شبه‌دولتی است.

آقای شریف در این مصاحبه همچنین این پرسش را مطرح کرد که «رقیب ستاد اجرایی فرمان امام و بنیاد تعاون سپاه که بخش عمده‌ای از مخابرات را خریدند و این همه هم علیه سپاه جوسازی کردند، متعلق به کدام جریان سیاسی بود؟»

روز پنجم مهرماه ۸۸ در جريان بزرگترين معامله تاريخ بورس ايران، ۵۰ درصد به علاوه یک سهم از سهام شركت مخابرات ايران به كنسرسيوم «اعتماد مبين» كه بنياد تعاون سپاه و یکی از شرکت‌های «ستاد اجرایی فرمان امام» از زير‌ مجموعه‌هاى آن هستند واگذار شد.

لحظاتى پيش از آغاز معامله سهام مخابرات ايران، شركت تعاونى پيشگامان كوير يزد كه از متقاضيان اصلى خريد اين سهام بود به طور ناگهانى انصراف داد و برخی سایت‌ها اعلام کردند که علت اين انصراف، اعمال فشار بر آن بوده است.

مجلس نیز در گزارشی ضمن تایید اقدامات نیروهای امنیتی برای حذف شرکت رقیب کنسرسیوم اعتماد مبین، تاکید کرده بود مزایده‌ای که در این‌باره برگزار شده، حالت «صوری» و «کاملا غیررقابتی» داشته است.

«بیشترین بدهکاری دولت به قرارگاه سازندگی سپاه است»

سخنگوی سپاه پاسداران در بخش دیگری از سخنانش گفت: «الان اگر به مردم بگوییم، سپاه بمب اتم می‌سازد، مردم می‌گویند خدا پدرشان را بیامرزد. این به امنیت آنها ربط دارد. اما اگر به آنها بگویید سد گتوند را سپاه ساخته است، در اینجا تصورشان این است که این کار زحمتی ندارد و پول میلیاردی به اینها می‌دهند».

آقای شریف همچنین مدعی شد که «بیشترین بدهکاری دولت در حوزه سازندگی، به قرارگاه سازندگی سپاه است».

وی اضافه کرد: «مگر دولت می‌تواند به بخش خصوصی این قدر بدهکار باشد؟ در این صورت آنها هر روز اعتصاب می‌کنند، اما اینجا از این خبرها نیست».

قرارگاه خاتم‌الانبیا سال ۶۸ به دستور آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی تاسیس شد و بر اساس گزارش‌های پیشین سپاه به کمیسیون بودجه مجلس، ۸۱۲ شرکت ثبت شده در ایران و خارج از کشور دارد.

بسیاری از پروژه‌های عمرانی و زیربنایی ایران در حوزه‌های مختلف از انرژی، مخابرات، راه و ترابری و سدسازی در سال‌های گذشته با موافقت دولت و با ترک تشریفات مناقصه به این قرارگاه واگذار شده‌ است.

شهرداری تهران نیز سال ۹۳ یک تفاهم ۲۰ هزار میلیارد تومانی با قرارگاه خاتم الانبیا منعقد کرده بود که طبق مفاد این تفاهم‌نامه، قرار است از سوی شهرداری تهران، در چهار سال آینده ۱۰ هزار میلیارد تومان به صورت نقدی و ۱۰ هزار میلیارد تومان به صورت غیرنقدی بابت اجرای پروژه‌های عمرانی به این قرارگاه واگذار شود.

کارشناسان و صاحب‌نظران اقتصادی، حضور نهادها و دستگاه‌های امنیتی، نظامی و انتظامی در اقتصاد ایران را از جمله مشکلات جدی بر سر راه توسعه اقتصادی، حضور بخش خصوصی واقعی و جذب سرمایه و سرمایه‌گذاری در کشور توصیف می‌کنند.

محمود احمدی‌نژاد، رییس‌ جمهوری پیشین ایران، در تیرماه سال ۹۰ در انتقاد از واردات بدون ضابطه کالا از معابر غیرقانونی، از اصطلاح «برادران قاچاقچی خودمان» استفاده کرد که به گفته او هرجا را که خواسته‌اند سوراخ کرده‌اند و از آنجا کالا به کشور وارد می‌کنند.

همان‌ زمان صاحب‌نظران و کارشناسان در گمانه‌زنی‌های‌شان، اشاره محمود احمدی‌نژاد را به عملکرد اقتصادی سپاه پاسداران نسبت دادند، اما محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه، آن سخنان را «موضوع انحرافی» خواند.

حسن روحانی، رییس‌‌جمهوری ایران، نیز بهمن سال ۹۴ گفته بود: «وقتی می‌خواهید تولید کنید، یک دستگاه فاسدی که نمی‌خواهم نام ببرم که چگونه می‌تواند کالای قاچاق وارد کند، نمی‌گذارد کشور رشد کند. باید جلوی این فسادها را بگیریم».

با این‌ حال روشن نشد که منظور حسن روحانی از این سخنان، کدام دستگاه، نهاد یا سازمان جمهوری اسلامی بوده است.

XS
SM
MD
LG