لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۴۴

دیدبان حقوق بشر سوریه می‌گوید شورشیان مانع از فرار ده‌ها غیرنظامی از حلب شده‌اند


بخشی از منطقه محاصره‌شده در حلب
بخشی از منطقه محاصره‌شده در حلب

سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه می‌گوید شورشیان در شرق حلب، شهری که تحت حملات شدید دولت مرکزی و متحدانش قرار دارد، مانع از فرار ده‌ها خانواده به مناطق امن شده‌اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس که به نقل از «دیدبان حقوق بشر سوریه» گزارشی در این مورد منتشر کرده، خود با یکی از ساکنان محله‌ی «شیخ مقصود» گفت‌وگو کرده‌است.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

دیدبان حقوق بشر سوریه می‌گوید شماری نزدیک به ۱۰۰ خانوار در انتظار خروج از منطقه «بوستان پاشا» (بوستان‌الباشا) هستند. یک مقام «نیروهای دمکراتیک سوریه» شمار افراد آماده برای ترک محل را ۲۵۰ نفر عنوان کرده‌است و می‌گوید آن‌ها منتظر هستند تا از منطقه «بوستان پاشا» (بوستان‌الباشا) به شیخ مقصود بروند.

شیخ مقصود در کنترل نیروهای عمدتا کـُـرد است.

آسوشیتدپرس می‌گوید نیروهای کرد گفته‌اند به هرکسی موفق شود از منطقه تحت کنترل شورشیان عبور کند، محلی برای سکونت موقت خواهند داد.

همین خبرگزاری به نقل از محمد جاسم، یکی از ساکنان محله شیخ مقصود، گفته بستگان او خواسته‌اند از «بوستان پاشا» در شرق حلب خارج شده و خود را به این سو برسانند. شورشیان به آن‌ها گفته‌اند منتظر تاریکی شب بمانند: «اما از عصر (شورشیان) شروع به تیراندازی در مرز دو منطقه کردند».

پیش از این نیروهای دولتی سوریه و متحدان آن، شورشیان در حلب را متهم به جلوگیری از فرار غیرنظامیان کرده بودند.

شورشیان در عین حال می‌گویند خانواده‌ها خود حاضر به ترک محل نیستند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس، خود پیشتر به نقل از شبه‌نظامیان شورشی گزارش داده بود که پیشنهاد استفاده از گذرگاه‌ها برای تخلیه شهر «جدی نیست» و ساکنان حلب هم می‌گویند «بیم آن دارند که با خروج از حلب به دست نیروهای طرفدار بشار اسد بیفتند».

از سوی دیگر سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، نیز می‌گوید همه شبه‌نظامیان باقی‌مانده در حلب به القاعده مرتبط هستند و خودشان نمی‌خواهند منطقه تحت محاصره را ترک کنند.

یک مقام سازمان ملل روز دوشنبه گفته بود، شمار کسانی که در سوریه تحت محاصره قرار دارند در مقایسه با سال گذشته دو برابر شده و اکنون به یک میلیون نفر می‌رسد. از این میان «۸۵۰ هزار سوری در محاصره نیروهای دولتی» و «بقیه در محاصره نیروهای وابسته به گروه موسوم به حکومت اسلامی» هستند.

XS
SM
MD
LG