لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۰

عفو بین‌الملل خواستار آزادی آتنا دائمی شد


آتنا دائمی در دادگاه انقلاب به هفت سال زندان محکوم شده است
آتنا دائمی در دادگاه انقلاب به هفت سال زندان محکوم شده است

سازمان عفو بین الملل روز سه‌شنبه ۲۳ آذر ماه با صدور بیانیه‌ای خواستار آزادی بدون قید و شرط آتنا دائمی، فعال مبارزه با مجازات اعدام، شد.

این سازمان با اشاره به نامه‌‌‌ای که آتنا دائمی از زندان منتشر کرده است، ماموران امنیتی ایران را به اعمال خشونت شدید علیه او متهم می‌کند و می‌نویسد که آنها هنگام بازداشت خانم دائمی «او را کتک زدند و به صورتش اسپری فلفل پاشیدند و بر سینه خواهر کوچکش مشت کوبیدند.»

آتنا دائمی روز ششم آذر ماه جاری برای اجرای حکم هفت ساله راهی زندان اوین شد. در نامه‌ای که از او روز ۱۱ آذر ماه منتشر شده، گفته که در راه زندان توسط مامورین سپاه تهدید به پرونده سازی شده و به او گفته‌اند «آشی برایت می‌پزیم که دیگر فکر بیرون آمدن از زندان را از سر بیرون کنی».

عفو بین الملل در ادامه بیانیه خود تاکید می‌کند که آتنا دائمی به دلیل فعالیت‌های خود در مخالفت با جازات اعدام به هفت سال زندان محکوم شده است.

در این بیانیه آمده است: «آتنا دائمی با نگارش پست‌هایی در فیس بوک به انتقاد از مسئولین درباره رکورد اعدام ها در ایران پرداخته، نقاشی هایی در نقد اعدام بر روی دیوارها کشیده و به توزیع جزواتی درباره مجازات اعدام پرداخته، در اعتراض مسالمت‌آمیز علیه اعدام ریحانه جباری شرکت کرده، بر سر مزار کشته شدگان انتخابات سال ۲۰۰۹ (۱۳۸۸) رفته و درباره اتهامات زندانیان سیاسی به گروه‌های حقوق بشری خارج از کشور اطلاع رسانی کرده است.»

آتنا دائمی در دادگاهی که با ریاست قاضی مقیسه در اسفند ماه ۱۳۹۳ در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب برگزار شد به اتهام «اجتماع و تبانی و فعالیت تبلیغی علیه کشور» به هفت سال زندان، «توهین به مقدسات و رهبری» به سه سال زندان و «اختفای ادله جرم» به ۴ سال زندان محکوم شد که در دادگاه تجدید نظر این حکم به هفت سال کاهش یافت.

عفو بین‌الملل در بخش دیگری از بیانیه خود با انتشار متن کامل نامه آتنا دائمی از زندان اوین از همه خواسته است با نگارش نامه‌هایی به صادق لاریجانی رئیس قوه قضاییه، عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران و حسن روحانی رئیس جمهوری ایران خواستار آزادی بدون قید و شرط آتنا شوند.

XS
SM
MD
LG