لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۳

استقبال جهانی از توافق آتش‌بس در سوریه


 استفان دی میستورا، نماینده سازمان ملل متحد، خواستار از سرگیری مذاکرات برای آینده سیاسی سوریه شده است
استفان دی میستورا، نماینده سازمان ملل متحد، خواستار از سرگیری مذاکرات برای آینده سیاسی سوریه شده است

امضای توافق‌نامه آتش‌بس میان حکومت سوریه و اپوزیسیون مسلح این کشور با استقبال کشورها و سازمان ملل متحد مواجه شده و از جمله ایالات متحده آن را «تحولی مثبت» خوانده و نماینده سازمان ملل نیز ابراز امیدواری کرده که با این اقدام راه برای گفت‌وگوهای سازنده میان طرفین منازعه هموار شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز پنج‌شنبه ۹ دی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اخبار آتش‌بس در جنگ داخلی سوریه تحولی مثبت است... هرگونه تلاشی برای متوقف کردن خشونت‌ها، نجات جان انسان‌ها و ایجاد شرایطی برای ازسرگیری مذاکرات سازنده سیاسی مورد استقبال قرار خواهد گرفت.»

این بیانیه سپس با اشاره به فراخوان استفان دی میستورا، نماینده سازمان ملل متحد، برای از سرگیری مذاکرات ژنو در رابطه با آینده سیاسی سوریه، «حمایت کامل» واشینگتن از این فراخوان را اعلام می‌کند.

دفتر استفان دی میستورا در ژنو متعاقب اعلام توافق برای آتش‌بس در سوریه بیانیه‌ای را منتشر کرد که در آن ابراز امیدواری می‌شود این توافق‌نامه به نجات جان غیرنظامیان بینجامد و راه را برای کمک‌های انسان‌دوستانه در سراسر سوریه باز کند.

در ادامه این بیانیه نیز آمده که نماینده سازمان ملل متحد اعتقاد دارد که این تحولات باید به مذاکراتی که قرار است روز ۸ فوریه (۲۰ بهمن) میان سوری‌ها با همکاری سازمان ملل متحد برگزار شود، کمک کند.

توافق آتش‌بس میان حکومت سوریه با اپوزیسیون مسلح این کشور با میانجی‌گری مسکو و آنکارا حاصل آمده و قرار است از نیمه شب پنج‌شنبه آغاز شود.

خبر این توافق واکنش مثبت ایران، متحد اصلی حکومت بشار اسد، را نیز به دنبال داشته است.

گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، بیان می‌کند که محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در گفت‌وگویی تلفنی با همتای روسی خود، سرگئی لاوروف، از برقراری آتش‌بس فراگیر در سوریه استقبال کرده و هم‌زمان بر «ادامه مبارزه با داعش و گروه النصره» تاکید داشته است.

جبهه النصره نام سابق جبهه فتح شام است. این گروه پیش از این به القاعده وابسته بود.

ترکیه نیز ضمن استقبال از این آتش‌بس عنوان کرده که توافق‌نامه آتش‌بس شامل گروه‌هایی که شورای امنیت سازمان ملل متحد آنها را سازمان‌های تروریستی می‌داند نمی‌شود.

مصر هم از جمله دیگر کشورهایی است که از توافق آتش‌بس در سوریه استقبال کرده است.

وزارت خارجه این کشور اعلام کرد این امر «اهمیتی حیاتی» دارد که نیروهای سوری به دیدگاه مشترکی برای حل بحران سوریه برسند و مذاکرات جدی بر سر آینده سوریه را آغاز کنند.

XS
SM
MD
LG