لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۰

اخراج ۳۵ دیپلمات روس از آمریکا؛ کرملین: پاسخ می‌دهیم


سفارت روسیه در واشینگتن
سفارت روسیه در واشینگتن

باراک اوباما روز پنجشنبه ۲۹ دسامبر دستور اخراج ۳۵ دیپلمات روس را از آمریکا صادر کرده و دو سازمان اطلاعاتی روسیه را نیز مورد تحریم قرار داده است. در همین حال، کاخ کرملین اعلام کرده است که مسکو به اقدامات واشینگتن پاسخ متناسب خواهد داد.

به گزارش رویترز، نهادهای اطلاعاتی و امنیتی آمریکا، ولادیمیر پوتین را متهم می‌کنند که شخصا تلاش‌ها برای دخالت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ از جمله حملات سایبری علیه دمکرات‌ها را هدایت کرده است.

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا که برای تعطیلات به ایالت هاوایی سفر کرده در بیانیه‌ای گفته است: «این اقدامات در پی هشدارهای مکرر خصوصی و علنی به دولت روسیه صورت گرفته است و این اقدامات پاسخی لازم و متناسب به تلاش‌های صورت گرفته جهت ضربه زدن به منافع آمریکا است؛ تلاش‌هایی که ناقض هنجارهای مرسوم بین‌المللی است.»

آقای اوباما تصریح کرده است: «همه آمریکایی‌ها باید نگران اقدامات روسیه باشند.»

رییس جمهوری آمریکا تاکید کرده است: چنین اقداماتی پیامد خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دولت آمریکا دستور اخراج ۳۵ دیپلمات را در سفارت روسیه در واشینگتن و کنسولگری این کشور سانفرانسیسکو صادر کرده و انها می‌بایست طی ۷۲ ساعت خاک آمریکا را ترک کنند.

همچنین مقام‌های آمریکایی دو ساختمان متعلق به روسیه در نیویورک و مریلند را بسته‌اند. خبرگزاری فرانسه می‌گوید، ساختمان متعلق به روسیه در مریلند یک ویلا است که دولت امریکا معتقد است برای کارهای اطلاعاتی از آن استفاده شده است.

گزارش‌ها حاکی است که باراک اوباما دستور تحریم سرویس امنیت فدرال روسیه (اف اس بی) و سازمان اطلاعات ارتش روسیه (جی آر یو) را صادر کرده است. وی همچنین چهار مقام سازمان اطلاعات ارتش و سه شرکت که به آنها خدمات داده‌اند را نیز مورد تحریم قرار داده است.

در همین حال، کاخ سفید روز پنجشنبه در بیانیه ای اعلام کرده است: هدف اقدامات سایبری روسیه،تاثیر بر انتخابات، تضعیف اطمینان به نهادهای دمکراتیک آمریکا، ایجاد شک و شبهه در خصوص روند انتخابات،و تضعیف اعتماد به نهادهای دولتی آمریکا بود.

این بیانیه اضافه کرده است: چنین اقداماتی غیر قابل قبولند و تحمل نخواهند شد.

واکنش روسیه

روسیه روز پنجشنبه لحظاتی پس از اعلام تحریم‌ها، اتهامات حملات سایبری را رد کرده و گفته است این اتهامات بی‌ اساس است و مسکو دست به اقدامات متقابل خواهد زد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دیمیتری پسکوف، ‌سخنگوی کاخ کرملین، گفته است هدف دولت اوباما تخریب کامل روابط آمریکا و روسیه است.

سخنگوی کرملین تصریح کرده است: مسکو برای اساس اصول متقابل، به این اقدامات پاسخ متناسب خواهد داد.

واکنش‌ها در آمریکا

پل رایان، رییس مجلس نمانیدگان آمریکا گفته است، روسیه «همواره تلاش» کرده است به منافع آمریکا ضربه بزند. وی با این حال تاکید کرده این تحریم‌ها دیر هنگام اعمال شده‌اند.

در همین زمینه، جان مک کین و لیندسی گراهام دو سناتور جمهوریخواه گفته‌اند که قصد دارند در کنگره برای تشدید تحریم علیه روسیه اقدام کنند.

از سوی دیگر دونالد ترامپ، رییس جمهوری منتخب آمریکا نیز گفته است هفته آینده با مدیران نهادهای اطلاعاتی و امنیتی کشور دیدار خواهد کرد تا در این خصوص، آخرین اطلاعات را دریافت کند.

پیش از این گزارش‌ها حاکی از آن بود که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، در یک ارزیابی اطلاعاتی می‌گوید روسیه با هدف کمک به دونالد ترامپ در انتخابات «مداخله کرده است».

اندکی پس از آن رهبران حزب جمهوری‌خواه در کنگره آمریکا، از حمایت خود از تحقیقات در مورد گزارش سی‌آی‌ای از «دخالت‌های» سایبری روسیه در کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری، خبر دادند.

XS
SM
MD
LG