لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۳

هشدار آمریکا در مورد آزمایش احتمالی موشک قاره‌پیما توسط کره شمالی


کیم جونگ‌اون در تصویری از آوریل سال ۲۰۱۴
کیم جونگ‌اون در تصویری از آوریل سال ۲۰۱۴

وزارت دفاع آمریکا برنامه اعلام‌شده از سوی رهبر کره شمالی برای انجام آزمایش موشک قاره‌پیما را محکوم کرده و در مورد «اقدامات تحریک‌آمیز» پیونگ‌یانگ هشدار داده‌است.

در بیانیه پنتاگون، از «همه کشورها» خواسته شده تا در برابر اقدامات غیرقانونی کره شمالی واکنش نشان دهند.

ساعاتی پیش از انتشار این بیانیه، کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی، اعلام کرد دولتش ‌به‌زودی دست به انجام آزمایش موشک بالستیک قاره‌پیما می‌زند؛ موشکی که «قادر خواهد بود به خاک آمریکا برسد».

کیم جونگ‌اون، در پیامی که سال نوی میلادی از تلویزیون دولتی آن کشور پخش شده، گفته است «ما در مراحل پایانی آزمایش موشک بالستیک قاره‌پیما هستیم» و پیونگ‌یانگ «اکنون قدرت نظامی ِ شرق است و قوی‌ترین دشمن آن نیز قادر نیست هیچ اقدامی علیه آن انجام دهد».

پنتاگون یادآوری کرده که قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد «استفاده از فناوری بالستیک برای پرتاب موشک توسط کره شمالی را ممنوع کرده‌است».

پیونگ‌یانگ بارها به دلیل انجام چنین آزمایش‌هایی تحت تحریم‌های سازمان ملل قرار گرفته‌است.

کره شمالی تا کنون موفق نشده موشک قاره‌پیمایی را با موفقیت آزمایش کند. در عین حال همچنان در مورد کوچک‌کردن کلاهک هسته‌ای و برنشاندنش بر موشک توسط آن کشور نیز تردید وجود دارد. با این همه از زمان روی کار آمدن کیم جونگ‌اون، شمار آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی کره شمالی، به‌طور محسوسی، افزایش پیدا کرده‌ و کشورهای هم‌جوار آن، به ویژه ژاپن و کره جنوبی به‌تاکید در مورد روند فزاینده «تهدیدها» ابراز نگرانی کرده‌اند. کره شمالی می‌گوید سلاح هسته‌ای آن کشور «قابلیت بازدارنده» دارد، اما از بیان سخنان تهدیدآمیز در مورد «حمله اتمی» نیز خودداری نکرده‌است.

وزارت دفاع ایالات متحده می‌گوید، آمریکا در دفاع از متحدان منطقه‌ای خود روی‌گردان نخواهد بود و به «تعهدات قوی» خود با استفاده از «تمام قابلیت‌های وسیع بازدارنده» پایبند می‌ماند.

علاوه بر آمریکا، کره جنوبی نیز به پیام تلویزیونی کیم جونگ‌اون واکنش نشان داده‌است. جانشین رئیس‌جمهوری برکنارشده کره جنوبی، هوانگ کیوآن، روز دوشنبه ۱۳ دی، طرح موشکی کره شمالی را «شدیدا محکوم» کرد و گفت کشورش «قویا به آن واکنش نشان خواهد داد». بنا به گزارش خبرگزاری دولتی یون‌هاپ، آقای هوانگ می‌گوید سئول ظرفیت‌های دفاعی خود را افزایش می‌دهد و «با همکاری با جامعه بین‌المللی به تهدیدهای اتمی کره شمالی پاسخ خواهد داد».

در آستانه روی کار آمدن دولت جدید آمریکا

بیانیه تازه پنتاگون سه هفته پیش از پایان کار دولت باراک اوباما و روی کار آمدن دونالد ترامپ و دولت او صادر شده‌است. آقای ترامپ در هفته‌های گذشته در چند مورد از سیاست‌های دولت چین، نزدیک‌ترین حامی پیونگ‌یانگ، انتقاد کرده و در عین حال برخی از اقداماتش مانند گفت‌وگوی تلفنی با رئیس‌جمهوری تایوان، با اعتراض و انتقاد پکن روبه‌رو شده‌است.

چین نه تنها از منظر سیاسی به عنوان حامی اصلی کره شمالی شناخته می‌شود، بلکه از نظر اقتصادی نیز کشوری‌ست که کمک‌های زیادی به پیونگ‌یانگ می‌کند.

ترامپ، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا، از اقدامات و فقدان همکاری‌های لازم از طرف چین، در مورد کره شمالی انتقاد کرده‌است. او، از طرف دیگر، در جریان کارزار انتخاباتی خود از احتمال مذاکره با کره شمالی نیز سخن گفته بود.

خبرگزاری رویترز به نقل از «آن چان‌ایل»، یک مقام پیشین نظامی در کره شمالی که اکنون تحلیل‌گری ساکن سئول است، می‌گوید پیونگ‌یانگ منتظر است تا ببیند از دولت ترامپ چه سیگنالی در مورد روابط و مذاکرات احتمالی دریافت خواهد کرد و اگر از آن راضی نباشد، آن‌وقت تمایل بیشتری برای انجام آزمایش موشکی پیدا خواهد کرد.

خبرگزاری ژاپنی کیودو، ۱۲ دی ماه گفته بود، شینزو آبه، نخست‌وزیر آن کشور، به دنبال ادامه دادن به نشست‌های همکاری احتمالی میان چین، ژاپن و کره جنوبی‌، از جمله در مورد کره شمالی است، اما پکن احتمالا برای شرکت در آن منتظر است ببیند سیاست‌های واشینگتن به کدام سو خواهد رفت.

چین با شماری از سیاست‌های دولت فعلی آمریکا، از جمله برپایی سامانه دفاع موشکی «ت‌اد» در کره جنوبی نیز مخالف است. سامانه‌ای که مقام‌های واشینگتن و سئول می‌گویند، تنها با هدف دفاع در برابر تهدیدهای موشکی کره شمالی برپا می‌شود.

XS
SM
MD
LG