لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۸

سفارت اسرائیل پوزش خواست؛ «تلاش برای بدنام کردن معاون وزیر خارجه بریتانیا»


الن دانکن معاون وزیر خارجه بریتانیا
الن دانکن معاون وزیر خارجه بریتانیا

به گزارش رسانه‌های بریتانیا، اسرائیل و شبکه الجزیره، دوربین‌های کارگذاشته شده در یک رستوران در لندن نشان می‌دهد که مکالمه میان یک دیپلمات اسرائیلی با یک فعال پارلمانی بریتانیا حول راهکارهای بدنام کردن و کنار زدن شماری از سیاستمداران بریتانیایی بوده است.

در این مکالمه میان شای ماسوت، کارمند سفارت اسرائیل در بریتانیا با خانم ماریا استریزولو، از جمله نام سر الن دانکن معاون وزیر خارجه بریتانیا، ذکر شده است.

بر اساس این گزارش‌ها، خانم استریزولو رییس دفتر یک نماینده طرفدار اسرائیل در پارلمان بریتانیا در دیدار با شای ماسوت در تایید سخنان دپیلمات اسرائیلی گفته است، این دسته از سیاستمداران «ناراحت» بریتانیایی را می‌توان از راه‌هایی مانند درگیر کردن در «یک رسوایی کوچک» کنار زد.

شبکه الجزیره گزارش داده است، سخنان بیان شده در رستوران لندن در اختیار یک خبرنگار این شبکه قرار گرفته است.

الجزیره تایید می‌کند، خبرنگارش از ماه‌ها قبل با نام مستعار «رابین» زیر این پوشش که در محافل دانشگاهی بریتانیا در فعالیت‌های حمایت از اسرائیل مشارکت دارد، مطالب گردآوری می‌کرد.

الجزیره می‌گوید، این تحقیقات را در این زمینه انجام داد که ظاهرا یک لابی طرفدار اسرائیل در بریتانیا در راستای کنار گذاشتن سیاستمداران بریتانیایی که منتقد دولت اسرائیل هستند، تلاش می‌کند.

سر الن دانکن، معاون بوریس جانسون، وزیر امور خارجه بریتانیا، یکی از منتقدان سیاست‌های اسرائیل بوده و بر لزوم در پیش گرفتن راهکارهایی که به استقلال کشور فلسطین کمک کند، تاکید کرده است.

بر اساس این گزارش‌ها، شای ماسوت در دیدار یاد شده با خانم استریزولو همچنین گفته است، می‌تواند اسم چند نماینده دیگر پارلمان انگلیس را نیز بدهد که علیه اسرائیل فعالیت می‌کنند.

نام کریسپین بلانت رییس کمیته امور خارجی مجلس عوام بریتانیا نیز مطرح شده و خانم استریزولو گفته است، بلانت در «فهرست هدف» قرار دارد.

در این سخنان، شای ماسوت بوریس جانسون وزیر خارجه بریتانیا را نیز «ابله» نامیده ولی گفته است، او «خودش آدم خوبی است» هر چند که مسئولیتش را نمی‌شناسد و «تقصیرها به عهده دانکن است».

سخنگوی وزارت امور خارجه بریتانیا در واکنش به این ماجرا گفته است، مارک رِگِو سفیر اسرائیل در لندن به‌خاطر سخنان این کارمند اسرائیلی از سر دانکن پوزش‌خواهی کرده و بریتانیا واقف است که این اظهارات «بازتاب‌دهنده دیدگاه اسرائیل نیست».

سفیر اسرائیل تایید کرده که سخنان شای ماسوت «کاملا غیرقابل قبول» است و خیلی زود به خدمت او در لندن نیز پایان داده می شود.

سفارت اسرائیل در همین حال گفته است، شای ماسوت «یک کارمند دون‌پایه» بوده، اما گاردین می‌گوید، در کارت ویزیت ماسوت از او با عنوان «مشاور ارشد در حوزه سیاسی» یاد شده و وی از پاییز ۲۰۱۴ در سفارت اسرائیل در لندن حضور داشته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه بریتانیا تاکید کرده که با وجود این ماجرا که «پایان یافته» مناسبات این کشور با اسرائیل قوی می‌ماند.

بریتانیا در زمان نخست‌وزیری دیوید کامرون مناسبات بسیار حسنه‌ای با اسرائیل داشت و جانشین او خانم ترزا می نیز حمایت‌های زیادی از اسرائیل ابراز داشته و در روزهای گذشته از جان کری وزیر امور خارجه آمریکا نیز به‌خاطر انتقادی که از اسرائیل کرده بود، فاصله گرفت.

خانم می سخنرانی دو هفته پیش آقای کری را در انتقاد از شهرک‌سازی‌های اسرائیلی به‌خاطر گفتن سخنانی در مخالفت با ترکیب و تمایلات سیاسی دولت اسرائیل، رد کرد.

خانم می گفته بود، دولت اسرائیل برآمده از رای‌گیری مردم اسرائیل در یک نظام دموکراتیک است و نباید به این خاطر مورد انتقاد قرار گیرد.

XS
SM
MD
LG