لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۹

نماینده تهران:حادثه پلاسکو قابل پیش‌بینی بود، شهرداری پاسخگو باشد


یکی از امدادگران ساختمان پلاسکو
یکی از امدادگران ساختمان پلاسکو

در واکنش به انتقادها از عملکرد شهرداری تهران درباره آتش سوزی ساختمان پلاسکو از جمله انتقاد تعدادی از نمایندگان مجلس،سخنگوی آتش نشانی گزارشها درباره کمبود تجهیزات آتش‌نشانی را تکذیب کرد.

وقوع حادثه پلاسکو انتقادهای زیادی را نسبت به عملکرد شهرداری تهران به دنبال داشته و برخی از کابران شبکه‌های اجتماعی با نوشتن هشتک هایی خواستار استعفای محمد باقر قالیباف،شهردار تهران شده اند.

سفر محمد باقر قالیباف به شهر قم در روز پنج شنبه و همزمان با این حادثه و کمبود تجهیزات آتش نشانی از جمله انتقادهای مطرح شده درباره عملکرد شهرداری تهران است.

برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز اعلام کرده اند که شهرداری تهران درباره موضوعاتی مانند تخلیه ساختمان پلاسکو و نوسازی آن، جلوگیری از نگهداری گازوئیل در ساختمان و جلوگیری از استفاده از راهروهای این ساختمان به عنوان انباری برای نگهداری لباس،اقدامی انجام نداده است.

بیشتر بخوانید:

آتش‌سوزی در ساختمان پلاسکوی تهران

ساختمان پلاسکو فرو ریخت

«هنوز هیچ جسدی از زیر آوار خارج نشده است»

درهمین حال پروانه مافی،نماینده تهران در مجلس، گفت که ساکنان ساختمان پلاسکو « بارها» گزارش داده بودند که «این ساختمان درحال ریزش است» اما شهرداری به این هشدارها «توجهی نکرده» و باید نسبت به وقوع چنین حادثه‌ای پاسخگو باشد.

به گزارش وب سایت خانه ملت،وابسته به مجلس،خانم مافی تاکید کرد که ساختمان پلاسکو با بیش از ۵۵ سال عمر باید تخلیه و « تخریب» می شد و وقوع چنین حادثه‌ای قابل پیش بینی بود.

فاطمه ذوالقدر،نماینده تهران،نیز در مصاحبه با ایسنا خواستار برخورد با «متخلفین احتمالی» این حادثه شده است.

درهمین حال صدیف بدری،سخنگوی کمیسیون عمران مجلس، اعلام کرد که مجتمع‌های شبیه به ساختمان پلاسکو در تهران و استان‌های دیگر «بسیار است» و مجتمع‌های تجاری« فراوانی» ایمنی لازم را ندارند.

وی درعین حال گفت که تعطیلی مراکز تجاری فرسوده« تبعات اجتماعی» دارد و قوانین موجود درباره اختیارات شهرداری برای تخلیه این مجتمع‌ها نیز «غیرشفاف» است.

فروریختن ساختمان پلاسکو
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:07 0:00

برخی از رسانه‌های نزدیک به شهرداری تهران روز پنج شنبه تصویر نامه هایی را منتشر کرده بودند که براساس آنها شهرداری تهران در نامه‌ای به مالکان واحدهای ساختمان پلاسکو خواستار ایمن سازی واحدهای تجاری مجتمع پلاسکو شده است.

در مقابل برخی از وب سایت ها اعلام کرده اند که آخرین اخطار شهرداری تهران مربوط به سال ۹۳ است و این نهاد پس از آن هیچ اقدام دیگری را دراینباره انجام نداده است.

برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز با اشاره به اقدامات شهرداری تهران در جمع آوری دستفروشها و پلمب کردن مغازه‌های کوچک این پرسش را مطرح کرده اند که چرا این نهاد درباره ساختمان پلاسکو تنها اخطار داده و اقدام دیگری انجام نداده است.

براساس گزارش خبرگزاریهای ایران مالک ساختمان پلاسکو بنیاد مستضعفان،از نهادهای اقتصادی زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی است.

فرسوده و کم بودن تجهیزات آتش نشانی یکی دیگر از ایرادهای مطرح شده درباره عملکرد شهرداری تهران در حادثه آتش سوزی ساختمان پلاسکو است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا،جلال ملکی،سخنگوی سازمان آتش نشانی،روز جمعه،۱ بهمن،در واکنش به این انتقادها گفت که تجهیزات آتش نشانی تهران «جزء به‌روزترین تجهیزات در دنیا» است.

سخنان آقای ملکی درحالی بیان شده است که برخی از اعضای شورای شهر نیز به کمبود تجهیزات آتش نشانی اذعان کرده اند.

در همین حال خبرگزاری ایسنا خبر داد که هنگام بازدید مرتضی طلایی،نایب رئیس شورای شهر تهران،از محل حادثه آتش سوزی ساختمان پلاسکو، یکی از آتش‌نشانان درباره فرسودگی دستگاه‌ها به او اعتراض کرده است.

براساس این گزارش این آتش‌نشان که پشت لودر نشسته بود، خطاب به آقای طلایی گفته است:« چرا نگاه می‌کنید، پول بدهید دستگاه بخریم، این دستگاه برای چندین سال قبل است و چرا وقتی می‌خواهیم پول نمی‌دهید و باید نامه‌نگاری کنیم؟».

آقای طلایی در پاسخ به اعتراض این آتش نشان سکوت کرد و پس از ساعاتی در توئیتر خود درباره این اعتراض نوشت:«فریادش را به جان خریدم!او راست میگفت،اما درد ما را نمی دانست ».

برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی یادآور شده اند که شهرداری تهران درآمدهای جداگانه‌ای دارد که می توانسته بودجه‌ای برای خرید تجهیزات آتش نشانی اختصاص دهد.

آقای طلایی در انتهای پیام خود از نشانه« #دولت_حرف» استفاده و تلحویا دولت را متهم به اختصاص ندادن بودجه کافی برای خرید تجهیزات آتش نشانی کرده است.

مقامات دولت حسن روحانی به این توئیت واکنشی نشان نداده اند. برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی یادآور شده اند که شهرداری تهران درآمدهای جداگانه‌ای دارد که می توانسته بودجه‌ای برای خرید تجهیزات آتش نشانی اختصاص دهد.

مجتمع تجاری پلاسکو که حدود نیم قرن از عمر آن می‌گذشت مرکز توزیع پوشاک در تهران و نخستین ساختمان مرتفع ایران در پنج دهه پیش بود.

ساختمان پلاسکو را حبیب‌الله القانیان، مالک شرکت پلاستیک‌سازی «پلاسکو»، پیش از انقلاب ۵۷ در تهران ساخت.

خانواده القانیان طی دهه‌ها در ایران چندین کارخانه و مرکز خرید تاسیس کردند. ساختمان پلاسکو پس از انقلاب به مصادره بنیاد مستضعفان درآمد و سازنده آن، آقای القانیان، که رییس انجمن کلیمیان تهران نیز بود، در جریان وقایع مرگ‌بار پس از انقلاب اعدام شد.

XS
SM
MD
LG