لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۵

اتحادیه عرب: قانون جدید پارلمان اسرائیل پوششی برای زمین‌دزدی است


یک شهرک یهودی‌نشین در اراضی تصرف شده در سال ۱۹۶۷.
یک شهرک یهودی‌نشین در اراضی تصرف شده در سال ۱۹۶۷.

در پی تصویب قانونی در پارلمان اسرائیل مبنی بر «قانونی کردن» شمار زیادی شهرک احداث‌شده در زمین‌های اشغالی کرانه باختری، اتحادیه عرب روز سه‌شنبه ۱۹ بهمن اسرائیل را متهم به «زمین‌دزدی» از فلسطینی‌ها کرد.

کنست، مجلس اسرائیل، شامگاه دوشنبه هجدهم بهمن لایحه قانونی کردن خانه‌ها در بخش‌هایی از یهودی‌نشین‌ها را که بروی املاک شخصی فلسطینی‌ها ساخته شده، در شور دوم و سوم خود به تصویب رساند.

این قانون حدود چهار هزار خانه را بروی املاک خصوصی فلسطینی‌ها «قانونی» کرده است و همچنین به ساخت و سازها در شهرک‌های موجود نیز شتاب بیشتری خواهد داد.

این شهرک‌ها که تعداد آنها جمعاً حدود ۱۴۰ شهرک است و حدود شش هزار نفر را در خود جای داده‌اند از نظر قوانین بین‌المللی غیرقانونی ساخته شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب، روز سه‌شنبه در واکنش به قانون جدید تصویب‌شده در کِنِسِت اسرائیل گفت که «این قانون، تنها پوششی برای دزدیدن زمین و تصاحب ملک فلسطینی‌ها است.»

آقای ابوالغیط افزود که این قانون ادامه «سیاست‌های اسرائیل برای حذف احتمال دست‌یابی به راه حل ایجاد دو کشور و برپایی کشور مستقل فلسطینی است.»

در همین حال، مقام‌های اردنی نیز که کشورشان از معدود کشورهای عربی دارای روابط دیپلماتیک با اسرائیل است، از تصویب این قانون انتقاد کرده و آن را «قانونی تحریک‌آمیز» نامیده‌اند که «هر گونه امید به راه حل دوکشوری را از بین می‌برد.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، محمد مؤمنی، وزیر اطلاعات اردن، در این باره گفته است که تصویب این قانون می‌تواند «منطقه را به خشونت بیشتر کشانده و هرگونه تلاش برای صلح را نقش بر آب کند.»

جزئیات تصویب قانون

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، شصت تن از نمایندگان کنست به قانونی کردن خانه‌های ساخته شده بروی املاک غصبی خصوصی فلسطینی‌ها رای موافق داده و ۵۲ نماینده با آن مخالفت کردند.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر و رهبر حزب حاکم لیکود برای شرکت در این رای‌گیری مهم، سفر رسمی خود به بریتانیا را کوتاه کرد اما نمایندگان کنست منتظر فرود هواپیمای حامل نتانیاهو نشدند تا او و شماری دیگر از اعضای دولت در این رای‌گیری شرکت کنند.

نتانیاهو ساعاتی پیش از این رای‌گیری، در لندن گفته بود، آگاه است که نتیجه نشست کنست، بر مناسبات خارجی اسرائیل اثرات عمیقی دارد و او پیشاپیش دولت آمریکا را از آن باخبر کرده است.

فلسطینی‌ها و جامعه جهانی پیشتر نسبت به تصویب چنین قانونی به اسرائیل هشدار داده بودند.

تشکیلات خودگردان فلسطینی در نخستین واکنش خود تأکید کرد، این قانون کنست با قطعنامه ۲۳۳۴ که ماه گذشته در شورای امنیت در محکومیت شهرک‌سازی‌های اسرائیلی به تصویب رسید، مغایرت دارد.

در همین حال به گزارش رسانه‌های اسرائیل، تصویب این قانون، یک شکست در صحنه سیاست داخلی اسرائیل برای بنیامین نتانیاهو محسوب می‌شود، زیرا او رای‌گیری در این باره را به تأخیر انداخته و از برخورد شدید دیوان عالی اسرائیل نگران بود.

اما نفتالی بنت، رهبر حزب «خانه یهود» «سوگند» خورده بود که تا نیمه شب دوشنبه هجدهم بهمن، این مصوبه را به قانون، برای دفاع از شهرک نشین‌ها، مبدل کند.

ناظران سیاست اسرائیل می‌گویند، نفتالی بنت در سودای نخست وزیر شدن است و نتانیاهو را هراسان کرده است.

با وجود تصویب نهایی این قانون در مجلس اسرائیل، دیوان عالی این کشور هنوز از اختیار باطل کردن آن برخوردار است.

XS
SM
MD
LG