لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۱

ارتش ترکیه و شورشیان مورد حمایت آنکارا «وارد الباب سوریه شده‌اند»


شورشیان مورد حمایت ترکیه در شمال‌شرقی الباب
شورشیان مورد حمایت ترکیه در شمال‌شرقی الباب

به گزارش سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه، ارتش ترکیه و شورشیانی که مورد حمایت آن هستند، روز یک‌شنبه وارد حاشیه غربی شهر الباب، شده‌اند. الباب، آخرین شهر مهم در استان حلب است، که در کنترل «حکومت اسلامی» قرار دارد.

به گزارش دیدبان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است، نظامیان ترک و شورشیان مورد حمایت آنکارا، کنترل حاشیه غربی و مناطقی از الباب را، در جریان عملیات موسوم به «سپر فرات» در دست گرفته‌اند.

در ۱۸ بهمن ماه گزارش شده بود که گروه «داعش» در شهر الباب، در مناطق غرب، شمال و شرق در محاصره کامل ارتش و شورشیان مورد حمایت ترکیه و در مناطق جنوبی در محاصره ارتش سوریه و گروه‌های حامی بشار اسد قرار گرفته‌است.

الباب از سال ۲۰۱۴، در جریان پیشروی‌های عمده «حکومت اسلامی» به کنترل این گروه افراطی اسلام‌گرا درآمد. این شهر در ۳۰ کیلومتری مرز ترکیه و ۴۰ کلیومتری حلب -که زمانی مرکز اقتصادی سوریه بود- قرار دارد.

طی ماه‌های اخیر گروه حکومت اسلامی بخش‌هایی از مناطقی که در کنترل خود داشت را از دست داده‌است. این گروه تحت حملات ائتلافی به رهبری آمریکا و شماری از شورشیان مورد حمایت این ائتلاف، ارتش سوریه و حامیان آن و نیز طی ماه‌های گذشته، ارتش ترکیه قرار گرفته‌است.

عملیات نظامی «سپر فرات»ِ ارتش ترکیه از تابستان آغاز شد. الباب در حالی در محاصره نیروهای مخالف قرار گرفته که طی این زمان، آنکارا و مسکو روابط و تعاملات میان خود را گسترش داده‌اند. ترکیه از شماری از شورشیان حمایت می‌کند در حالی‌که روسیه در کنار ایران از مهم‌ترین حامیان بشار اسد هستند. در حال حاضر این سه کشور مذاکراتی را با محوریت سوریه در آستانه انجام می‌دهند.

ترکیه طی عملیات سپر فرات هم به شبه‌نظامیان داعش حمله کرده و هم با شبه‌نظامیان کرد، که از حمایت آمریکا برخوردار هستند، درگیر شده‌است.

«۶۶ سرباز ترکیه کشته شده‌اند»

خبرگزاری دوغان ترکیه روز یک‌شنبه گزارش داد که در جریان عملیات نظامی ترکیه در سوریه، تا کنون ۶۶ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

بنا بر این گزارش عمده آن‌ها در جریان حملات داعش هدف قرار گرفته‌اند. سه سرباز ترکیه نیز در جریان یک حمله هوایی ارتش روسیه کشته‌ شده‌اند. مسکو می‌گوید این حمله اشتباهی رخ داده و تحقیقاتی در مورد آن انجام می‌شود.

جنگ داخلی سوریه تا نیم میلیون کشته برجای گذاشته و نیمی از جمعیت آن کشور را آواره کرده‌است. دولت مرکزی به رهبری بشار اسد، گروه‌های افراطی مانند «حکومت اسلامی» و شاخه‌های القاعده، از سوی سازمان‌های مدافع حقوق بشر به «جنایت جنگی» متهم هستند. شماری از دیگر گروه‌های شورشی نیز با اتهام‌های مشابهی از سوی سازمان‌های فرادولتی روبه‌رو شده‌اند.

در گزارش تازه‌ای از سازمان عفو بین‌الملل، گفته شده است که از سال ۲۰۱۱ به این سو، تا ۱۳ هزار نفر در زندانی تحت کنترل ارتش سوریه در نزدیکی دمشق، به شکل خودسرانه و دست‌جمعی اعدام شده و جسدهای آن‌ها، بدون اطلاع بستگانشان در گورهای دست‌جمعی خاک شده‌است.

XS
SM
MD
LG