لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۵

افزایش آوارگان نبرد موصل؛ ارتش عراق به ساختمان های دولتی نزدیک شد


آوارگان موصل
آوارگان موصل

سازمان بین‌المللی مهاجرت می‌گوید شمار شهروندانی که در نبرد موصل، مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده‌اند، از ۲۰۰ هزار تن فراتر رفته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سازمان بین‌المللی مهاجرت روز یکشنبه ۱۵ اسفند اعلام کرد: شمار کسانی که در عملیات چند روز گذشته موصل از این شهر گریخته‌اند، افزایش چشمگیری داشته است.

بنا بر آمار این سازمان، مجموع کسانی که از آغاز عملیات موصل در ماه اکتبر سال ۲۰۱۶ (پاییز گذشته) از این شهر گریخته‌اند، روز یکشنبه به ۲۰۶ هزار تن رسید.

این رقم در هشتم اسفند ماه امسال (۲۶ فوریه) ۱۶۴ هزار تن بود.

سازمان‌های امداد بین‌المللی در روزهای گذشته نسبت به نبود امکانات برای اسکان آوارگان جنگی موصل ابراز نگرانی کرده‌اند.

نیروهای عراقی روز یکشنبه در ادامه پیشروی‌های خود به مناطق مرکزی غرب موصل نزدیک‌تر شدند. به نوشته رویترز به نقل از مقام های نظامی عراق، نیروهای این کشور به ساختمان های دولتی در این شهر نزدیک تر شده اند.

مرحله سوم عملیات «قادمون یا نینوی» (نینوا، ما می‌آییم) روز یکم اسفند برای بازپس‌گیری غرب موصل از گروه حکومت اسلامی (داعش) آغاز شد.

نیروهای عراقی برای آزادسازی غرب موصل باید وارد جنگ خیابانی شوند، مناطقی که نزدیک به ۷۵۰ هزار غیر نظامی در آن ساکن هستند.

موصل آخرین پایگاه بزرگ داعش در عراق است. این شهر در تابستان سال ۲۰۱۴ به کنترل داعش درآمد. موصل،‌دومین شهر بزرگ عراق، در ۴۰۰ کیلومتری شمال بغداد قرار دارد و مرکز استان نینوا است.

سازمان بین‌المللی مهاجرت می‌گوید از میان ۲۰۶ هزار آواره، نزدیک به ۶۴ هزار تن به خانه های خود در مناطقی که به کنترل نیروهای دولتی درآمده است، بازگشته‌اند.

به گفته حلا جابر، سخنگوی سازمان بین‌المللی مهاجرت، بیشتر آوارگان روزهای اخیر از سوی دولت به منطقه حمام العلیل در جنوب غربی موصل انتقال داده شده‌اند.

سازمان ملل متحد ماه گذشته میلادی نسبت به وضعیت ۷۵۰ هزار تن از ساکنان غرب موصل ابراز نگرانی کرده بود.

برپایه گزارش منابع عراقی، روز یکشنبه درگیری‌های شدیدی در محلات الدواسه و الحجر موصل میان نیروهای دولتی و شبه‌نظامیان داعش رخ داد.

نیروهای دولتی بیش از یک ماه است که بخش شرقی موصل را از نیروهای گروه حکومت اسلامی باز پس گرفته اند.

XS
SM
MD
LG