لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۵

واکنش کاخ سفید به رویارویی در تنگه هرمز: اقدامات تحریک آمیز ایران را تحمل نمی‌کنیم


شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید
شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید

شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید روز چهارشنبه ۱۸ اسفند در واکنش به نزدیک شدن قایق‌های تندرو ایران به یک ناو آمریکایی در تنگه هرمز اظهار داشت، رییس جمهوری آمریکا تاکید کرده است که اقدامات تحریک آمیز ایران تحمل نخواهد شد.

روز دوشنبه یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، گفته بود که شناورهای سپاه پاسداران در دهانه تنگه هرمز روز شنبه گذشته خود را به ۵۵۰ متری کشتی رهگیری «یواس‌ان‌اس اینوینسیبل» رسانده و «این ناو ناچار شد که مسیرش را تغییر دهد».

این مقام آمریکایی افزوده بود که تلاش شد با شناورهای یاد شده ارتباط رادیویی برقرار شود، ولی هیچ پاسخی دریافت نشد. وی این نوع رویکرد را «خطرناک و غیرحرفه‌ای» توصیف کرد.

به گزارش وب سایت کاخ سفید،‌شان اسپایسر روز چهارشنبه در پاسخ به پرسشی در خصوص رویارویی اخیر در تنگه هرمز و آگاهی رییس جمهوری آمریکا از این رویداد گفته است: بدیهی است که رییس جمهوری از این موضوع مطلع شده است. رییس خیلی روشن گفته است اقدامات تحریک آمیز این چنینی تحمل نخواهد شد.

سخنگوی کاخ سفید اضافه کرده است: بر همین اساس پیشنهاد می کنم به وزارت دفاع رجوع کنید، چرا که این وزارتخانه وضعیت را زیر نظر دارد و در خصوص واکنش متناسب به چنین اقدامی صحبت خواهد کرد.

این در حالی است که یک مقام سپاه ایران پیشتر روز چهارشنبه در واکنش به اظهارت مقام آمریکا، اقدام ناو آمریکایی را «غیرحرفه‌ای» خوانده و گفته بود: «این‌ گونه اقدامات می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری به دنبال داشته باشد.»

مهدی هاشمی، فرمانده ناوتیپ رزمی ۱۱۲ ذوالفقار منطقه یکم نیروی دریایی سپاه، روز چهارشنبه، ۱۸ اسفند، در واکنش به این تحولات، اظهارات مقام آمریکایی مذکور را «نادرست» خواند و او را به «دروغگویی»، «تصویرسازی غیرواقعی» و «فرافکنی و فرار رو به جلو» متهم کرد.

دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهوری آمریکا، در دوران مبارزات انتخاباتی‌ خود هشدار داده بود، هر قایق تندرو ایرانی که برای ناوهای آمریکایی در خلیج فارس مزاحمت ایجاد کند، هدف قرار خواهد گرفت.

XS
SM
MD
LG