لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۶

هشدار دادستان کل ایران در مورد برهم زدن فضای انتخابات ریاست جمهوری


دادستان کل ایران از «رصد» فضای مجازی در انتخابات ریاست جمهوری خبر داد و تهدید کرد با کسانی که «قصد برهم زدن فضای انتخابات را دارند» برخورد می شود و سایت هایی که «تخریب و توهین» کنند، فیلتر خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، محمد جعفر منتظری روز دوشنبه ۱۴ فروردین، گفت:«ایجاد فضای انتخاباتی سالم، تامین امنیت انتخابات و برخورد با مجرمان و افرادی که قصد برهم زدن فضای انتخابات را دارند، از جمله وظایف ماست که در انجام آن کوتاهی نخواهیم کرد».

وی از دادستان های سراسر ایران خواست که «فضای مجازی را لحظه به لحظه رصد کنند و در صورت مشاهده هر گونه تخلف بلافاصله برخورد مناسب و قانونی انجام دهند».

محمد جعفر منتظری همچنین از نامزدهای انتخابات و هواداران آنها خواست که در فضای مجازی «به سمت تخریب و توهین به دیگران و به سمت تخلفات و جرایم نروند و اگر چنین کردند بعد گلایه نکنند که چرا فلان سایت فیلتر و یا بسته شد».

وی اضافه کرد که از سخنران های نشست های انتخاباتی انتظار می رود «به منفی بافی روی نیاورند و از اهانت و جسارت به دیگران پرهیز کنند».

از چند ماه گذشته، مقام های امنیتی و قوه قضائیه از «رصد فضای مجازی» و همچنین دیگراقدامات برای مقابله با «جرائم انتخاباتی» و همچنین ناآرامی های احتمالی خبر داده اند.

حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی وزارت کشور، روز ۱۳ دی سال گذشته از تهیه «اطلس امنیتی» برای انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ خبر داده و گفته بود که «تمهیدات» مربوط به امنیت انتخابات ۹۶ از پنج ماه قبل آغاز شده است.

وی روز ۷ اسفند ۹۵ نیز «ملاحظات اساسی» این وزارتخانه برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ را اعلام کرده بود که از جمله آنها ممنوعیت انتشار خبر نتیجه انتخابات، قبل از اعلام وزارت کشور است.

بخش بزرگ این «ملاحظات اساسی انتخابات»، یادآور موضوع اعتراض ها به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ است.

محمود علوی، وزیر اطلاعات، هم روز ۲۲ اسفند ۹۵ گفته بود: از «مدت‌ها قبل، ستاد انتخابات» در این وزارتخانه تشکیل شده است و در طول رقابت‌های انتخابات «اقدامات به هنگام و بازدارنده در قبال کارهای تخریبی و منفی» انجام خواهد شد.

این در حالی بود که در اسفند سال گذشته، مدیران تعدادی از کانال‌های تلگرامی و شماری از روزنامه‌نگاران از جمله مراد ثقفی، احسان مازندرانی و هنگامه شهیدی بازداشت شدند.

حسام‌الدین آشنا، مشاور حسن روحانی، و تعدادی از اعضای فراکسیون اصلاح طلبان در مجلس، ‌موسوم به «فراکسیون امید»، به این بازداشت ها واکنش نشان داده و آن را با موضوع انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ مرتبط دانسته اند.

محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس، روز ۲۸ اسفند ۹۵، در نامه‌ای به محمد علی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، گفته بود که بازداشت مدیران چند کانال سیاسی تلگرامی «موجی از نگرانی» مبنی بر «التزام» نداشتن به وعده دخالت نکردن این نهاد در انتخابات را «برانگیخته است».

در جریان انتخابات مجلس دهم در اسفند سال گذشته، «ستاد امنیت انتخابات» با هدف «رصد فضای مجازی» برای مقابله با اقدامات «تخریبی دشمنان» و «امنیت انتخابات» از سوی وزارت اطلاعات، سپاه پاسداران و نیروی انتظامی تشکیل شده بود.

XS
SM
MD
LG