لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۲

تحقیقات پلیس روسیه درباره احتمال انتحاری بودن انفجار متروی سن‌پترزبورگ


تصویر منتشر شده از محل انفجار در متروی سن‌پترزبورگ
تصویر منتشر شده از محل انفجار در متروی سن‌پترزبورگ

خبرگزاری اینترفکس گزارش داده است که پلیس روسیه در حال تحقیق در خصوص احتمال انتحاری بودن انفجار در متروی سن‌پترزبورگ است.گزارش‌ها حاکی است روز دوشنبه در انفجار در واگن قطار در بین دو ایستگاه متروی سن‌پترزبورگ دستکم یازده نفر کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند.

این خبرگزاری به نقل از یک مقام‌های امنیتی روسیه گزارش داده است، مقام‌های پلیس مظنون احتمالی این حمله را فردی ۲۳ ساله شهروند یکی ازکشورهای اسیای میانه شناسایی کرده اند، اما نام این فرد را اعلام نکرده اند.

پیشتر رسانه‌های روسیه گزارش داده بودند که پلیس در جستجوی یک مرد است که احتمالا عامل انفجار در یک واگن متروی سن‌پترزبورگ است. طبق این گزارش‌ها پلیس این فرد را بر اساس تصاویر دوربین‌های مداربسته شناسایی کرده بود.

به گزارش آسوشیتدپرس، رسانه‌های روسیه بعدا تصویر این مرد را منتشر کردند که شبیه شهروندان مناطق مسلمان نشین روسیه بود.

این درحالی است که اینترفکس گزارش داده است که فردی که تصویر وی منتشر شده بود، خود را به یک پاسگاه پلیس معرفی کرد تا نشان دهد که بی‌گناه است.

گزارش ها حاکی است که این انفجار ساعت ۱۴:۴۰ به وقت محلی در یک واگن مترو بین دو ایستگاه در مرکز سن‌پترزبورگ به وقوع پیوست.

گزارش ها حاکی است ولادیمیر پوتین،رییس‌جمهوری روسیه، که ساعاتی پیشتر از انفجار در شهر سن‌پترزبورگ حضور داشت، شامگاه دوشنبه با مراجعه به محل این انفجار دسته گلی را نثار قربانیان این حادثه کرده است.

رسانه های روسیه تصاویر واگنی را در ایستگاه مترو منتشر کرده اند که در و پنجره های آن بر اثر انفجار تخریب شده است.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این انفجار را به عهده نگرفته است.

به گزارش رویترز، روسیه نگران جنگجویان مسلمان چچن است که از جنگ سوریه به این کشور بازمی گردند. شورشیان چچن، که سال‌ها سابقه استقلال طلبی و مبارزه با دولت مرکزی روسیه را در پرونده خود دارند، پیشتر نیز مسئولیت انفجار متروی مسکو را بر عهده گرفته بودند.

در سال ۲۰۱۰ (۱۳۸۹) دو زن با منفجر کردن خود در متروی مسکو، ۳۸ نفر را کشته و بیش از ۶۰ نفر را زخمی کردند. شورشیان چچن بعدها مسئولیت این حمله را بر عهده گرفتند.

در سال ۲۰۰۴ به دنبال گروگان گیری در یک مدرسه در جنوب روسیه و حمله پلیس به این مدرسه بیش از ۳۳۰ نفرکشته شدند که نیمی از قربانیان این گروگانگیری کودکان بودند.

نیروهای روسی به طور رسمی دو بار در دهه ۹۰ با جدایی‌طلبان چچن وارد جنگ شدند تا این ‌که در نهایت در سال ۲۰۰۰ دولت روسیه با تشکیل دولت وفادار به روسیه در جمهوری چچن موافقت کرد.

XS
SM
MD
LG