لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۷

واکنش‌های جهانی به «حمله شیمیایی» در سوریه؛ تعداد کشته‌ها به «۱۰۰ نفر» رسید


در «حمله شیمیایی» روز سه‌شنبه در ادلب بیش از ده کودک نیز جان باخته‌اند.
در «حمله شیمیایی» روز سه‌شنبه در ادلب بیش از ده کودک نیز جان باخته‌اند.

یک گروه امدادرسانی پزشکی در سوریه روز سه‌شنبه ۱۵ فروردین اعلام کرد حمله شیمیایی احتمالی در استان ادلب دستکم ۱۰۰ کشته برجای گذاشته است و ۴۰۰ نفر نیز از مشکلات تنفسی رنج می‌برند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، انجمن سازمان‌های مراقبت پزشکی گفته که احتمال می‌رود شمار کشته‌ها افزایش یابد. این انجمن ائتلافی از سازمان‌های امدادرسانی مستقر در پاریس است که به بیمارستان‌های سوریه کمک می‌رساند.

این گروه گفته که روستای خان شیخون در جنوب استان ادلب هدف این حمله قرار گرفته است.

انجمن سازمان‌های مراقبت پزشکی افزوده است: «از ساعت شش و ۳۰ دقیقه ما شاهد ۴۰ حمله بودیم. شمار تلفات همزمان با ادامه حملات در منطقه ادلب و همچنین حملات غیرشیمیایی در حما رو به افزایش است».

شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید، حمله یاد شده را «شنیع» خوانده و ضمن محکوم کردن آن، گفته است که چنین اقدامی نمی‌تواند از سوی جهان متمدن نادیده گرفته شود.

استفان دی میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، نیز این حمله را «وحشتناک» خوانده و گفته است اعتقاد دارد که حمله یاد شده شیمیایی بوده و از هوا صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی به خبرنگاران در بروکسل گفت: «آنچه که ما می‌دانیم این است که یک حمله شیمیایی و از هوا صورت گرفته است».

آقای دی میستورا تاکید کرد باید مسوول این حمله معلوم شود و حساب پس بدهد.

او که مسوول مذاکرات میان شورشیان سوری و حکومت بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه، است اظهار داشت، هر زمان نشانه‌ای از پیشرفت بروز می‌کند، یکی – نامعلوم- همواره سعی می‌کند این روند را تخریب کند.

«ولی ما قرار نیست تسلیم شویم. برعکس، باید از این لحظات وحشتناک استفاده کنیم تا نشان دهیم که مغلوب نخواهیم شد».

گزارش دیگری حاکی است که شورای امنیت سازمان ملل قرار است روز چهارشنبه نشستی را برای بررسی این حمله برگزار کند.

به گزارش رویترز، نیکی هیلی سفیر آمریکا که کشورش ریاست شورای امنیت در ماه آوریل را به عهده دارد، گفته است: «ما از وقوع این حمله شیمیایی که در سوریه رخ داده است به شدت نگرانیم و به همین دلیل فردا صبح (چهارشنبه) جلسه‌ای علنی در این زمینه برگزار خواهد شد».

در همین حال، کمیسیون تحقیق سازمان ملل برای سوریه، در بیانیه‌ای گفته که تحقیقات درباره این حمله را آغاز کرده است.

در این بیانیه آمده است: «گزارش‌های منتشره مبنی بر اینکه این حمله شیمیایی بوده است به شدت نگران‌کننده است».

سازمان ممنوعیت سلاح‌های شیمیایی که مقر آن در لاهه هلند است، هم گفته که «در حال جمع‌آوری و ارزیابی اطلاعات از منابع در دسترس است».

از سوی دیگر، بوریس جانسون، وزیر امور خارجه بریتانیا، تاکید کرده که اگر مشخص شود رژیم سوریه در این حمله دست داشته است باید آن را جنایت جنگی دانست.

به گزارش رویترز، وی در جریان یک کنفرانس خبری در لندن افزود: «اگر اثبات شود که این حمله از سوی رژیم اسد صورت گرفته است این دلیل دیگری است بر اینکه چنین حملاتی کاملا شنیع هستند، این جنایت جنگی است».

آقای جانسون تصریح کرد: «اینکه روی سر شهروندان خودت بمب شیمیایی بریزی، بی‌تردید جنایت جنگی است و باید حساب پس داده شود».

حکومت بشار اسد همواره دست داشتن در چنین حملاتی در جنگ داخلی این کشور را رد کرده است. این جنگ از مارس ۲۰۱۱ تاکنون بیش از ۳۱۰ هزار کشته برجای گذاشته است.

برخی از خبرگزاری‌های روسی به نقل از منبعی ناشناس در ارتش سوریه خبر داده‌اند که علت حادثه روز سه‌شنبه، حمله جنگنده‌های سوخو ارتش بشار اسد به آنچه که زاغه مهمات شیمیایی شورشیان خوانده‌اند، بوده است.

XS
SM
MD
LG