لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۸

گزارشگران بدون مرز: جان هنگامه شهیدی، روزنامه‌نگار، در خطر است


هنگامه شهیدی
هنگامه شهیدی

سازمان گزارشگران بدون مرز با صدور بیانیه‌ای هشدار داد که خطر مرگ جان هنگامه شهیدی روزنامه‌نگار زندانی را تهدید می‌کند.

هنگامه شهیدی روز ۱۹ اسفند بازداشت شد و برپایه گزارش‌ها از همان روز در اعتصاب غذا به‌سر می‌برد.

رضا معینی، مسوول دفتر ایران و افغانستان سازمان گزارشگران بدون مرز، روز سه‌شنبه ۱۵ فرودین در این باره گفت: «ما صادق آملی لاریجانی، رییس قوه قضاییه، عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری و محمود علوی وزیر اطلاعات را مسئول جان هنگامه شهیدی می‌دانیم».

پیشتر ناهید کرمانشاهی، مادر این روزنامه‌نگار، گفته بود که هنگامه شهیدی روز ۱۲ فروردین در یک تماس تلفنی از زندان اوین، در حضور بازجویش گفته است که «دیگر توان راه رفتن ندارد و خودش را روی زمین می‌کشد».

به گفته خانم کرمانشاهی، این روزنامه‌نگار زندانی اعلام کرده است که «اگر اتفاقی برای من بیفتد، رییس‌جمهوری، وزارت اطلاعات، دادستانی و قوه قضاییه مسول مرگ من هستند».

در شبکه‌های مجازی از جمله حساب توئیتری خانم شهیدی، دست‌خطی از آخرین نوشته وی پیش از بازداشت منتشر شده که بدون اشاره به جزییات نوشته که از «برخی رسانه‌ها و افراد نزدیک به دولت هشدارهایی» مبنی بر احتمال بازداشت خود دریافت کرده بود.

وی اعلام کرده بود که دلیلی برای بازداشتش وجود ندارد، مگر این که قبل از انتخابات ریاست‌ جمهوری، «پروژه‌ای» برای «بازداشت گسترده فعالان سیاسی و روزنامه‌نگاران» وجود داشته باشد.

سازمان گزارشگران بدون مرز با بیان اینکه «هنگامه شهیدی نخستین قربانی رفتار غیرانسانی و تحقیرآمیز» مسوولان جمهوری اسلامی با زندانیان عقیدتی و روزنامه‌نگاران نیست، می‌گوید: «در سال میلادی ۲۰۱۶ دست کم ۱۰ روزنامه‌نگار زندانی با به خطر انداختن جان خود به این روش اعتراضی دست زده‌اند».

گزارشگران بدون مرز از عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل، خواسته است به فوریت درباره نجات زندانیانی که جان‌شان در خطر است اقدام کند.

XS
SM
MD
LG