لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۳

«انتقاد پوتین» از موضع اسرائیل درباره دست داشتن اسد در حمله شیمیایی سوریه


ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه، در یکی از دیدارهایش با نخست‌وزیر اسرائیل.
ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه، در یکی از دیدارهایش با نخست‌وزیر اسرائیل.

رییس‌جمهوری روسیه در گفت‌وگوی تلفنی با نخست‌وزیر اسرائیل از اینکه این کشور با «اطمینان صددرصدی» حملات شیمیایی روز سه‌شنبه در سوریه را به بشار اسد نسبت داده است، انتقاد کرد و آن را رویه‌ای «غیر قابل قبول» دانست.

رسانه‌های اسرائیل گزارش دادند، ولادیمیر پوتین در مکالمه تلفنی با بنیامین نتانیاهو که شامگاه پنجشنبه هفدهم فروردین انجام شد، به مطالب انتشار یافته روزهای گذشته از سوی دولتمردان ارشد اسرائیل در مورد سوریه اعتراض کرده است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، آقای پوتین بعد از آن به صورت «اضطراری» به بنیامین نتانیاهو تلفن کرد که اظهارات آویگدور لیبرمن وزیر دفاع اسرائیل در مورد دست داشتن بشار اسد در حملات شیمیایی روز سه‌شنبه در ادلب سوریه منتشر شد.

آقای لیبرمن روز چهارشنبه گفت که «دو حمله علیه غیرنظامیان و سپس حمله به بیمارستان محلی ادلب (در روز سه‌شنبه) به دستور مستقیم بشار اسد بود که توسط جنگنده‌های سوریه انجام شد».

وی در پاسخ به این پرسش که آیا روسیه نیز به نحوی در این حملات مشارکت داشت یا نه، گفت: «ما این بخش را نمی‌دانیم اما بی‌هیچ تردیدی، با اطمینان صددرصدی می‌گوییم که از الف تا ی در این حمله به دستور اسد بود».

اما به گزارش رسانه‌های اسرائیل، ولادیمیر پوتین در گفت‌وگوی تلفنی اعتراضی خود به بنیامین نتانیاهو گفت، «اتهامات وارده به سوریه کذب است» و درست نبود که «پیش از تحقیقات دقیق چنین اتهاماتی به سوریه وارد شود».

باور کارشناسان اطلاعاتی این است که سازمان اطلاعات نظامی ارتش و سایر نهادهای اطلاعاتی اسرائیل برای گردآوری اطلاعات در مورد جنگ داخلی سوریه فعالیت گسترده دارند.

تحرکات اطلاعاتی اسرائیل در مورد سوریه، نظر به نگرانی این کشور از «گشایش جبهه دیگری» از مرزهای جولان علیه اسرائیل از ناحیه ایران و حزب‌الله گسترش یافته است.

اسرائیل و روسیه دو کشوری هستند که در سوریه عملیات هوایی انجام می‌دهند.

بر اساس گزارش‌های مختلف، در حملات شیمیایی پیش از ظهر سه‌شنبه در خان شیخون، بیش از یکصد تن کشته و قریب پانصد تن زخمی شده‌اند.

اکثر تلفات غیرنظامی، کودکان و نوجوانان هستند. ترکیه گفته که نتایج اولیه بررسی‌های کالبدشکافی نشان می‌دهد که در این حملات از گاز عصبی سارین استفاده شده بود.

آقای نتانیاهو روز چهارشنبه گفته بود، جامعه جهانی باید حکومت اسد را زیر فشار بگذارد تا تعهد سال ۲۰۱۴ خود را در مورد انهدام کامل زرادخانه سلاح‌های شیمیایی‌اش اجرا کند.

XS
SM
MD
LG