لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۷

تیلرسون: اقدام آمریکا هشداری به دولت‌ها در مورد عبور از خطوط قرمز بود


رکس تیلرسون، وزیر خارجه ایالات متحده
رکس تیلرسون، وزیر خارجه ایالات متحده

رکس تیلرسون، وزیر خارجه ایالات متحده، در ارتباط با حمله موشکی آمریکا به یک پایگاه هوایی در سوریه و سخنان دونالد ترامپ در این زمینه گفت که این رخداد نشانگر آن بود که دونالد ترامپ اگر دولت‌ها یا بازیگران دولتی از خط قرمزها عبور کنند، اقدام خواهد کرد.

بر اساس گزارش رسانه‌های آمریکا، ساعتی پس از اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا در ارتباط با حمله موشکی به خاک سوریه، آقای تیلرسون در نشستی مشترک با ژنرال مک‌مستر، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ، گفت که سخنان رئیس‌جمهور آمریکا در ارتباط با این رخداد، حاوی چنین پیامی است.

او در عین حال روسیه را در ارتباط با حمله شیمیایی هفته گذشته در سوریه سرزنش کرده و تأکید کرد که در این زمینه «یا روسیه [با سوریه] همدستی کرده، یا مرتکب بی‌کفایتی شده است».

بر پایه گزارش شبکه خبری ای‌بی‌سی، سخنان وزیر خارجه آمریکا که در آستانه سفر هفته آینده او به مسکو عنوان شده، ناظر ناتوانی روسیه در پیشگیری از استفاده دولت اسد از سلاح‌های شیمیایی به رغم توافق سال ۲۰۱۳ مبنی بر پاکسازی سوریه از این سلاح‌هاست.

در تابستان ۲۰۱۳ پس از ارتکاب یک حمله شیمیایی در منطقه غوطه که مسئولیت آن متوجه ارتش سوریه شد، ایالات متحده هشدار داد که دست به اقدام نظامی علیه حکومت سوریه می‌زند، و در نهایت بر اساس توافق واشینگتن و مسکو، سوریه خلع سلاح شیمیایی را پذیرفت.

این در حالی است که روز جمعه، ساعاتی پس از این سخنان، سخنگوی کاخ ریاست جمهوری روسیه ادعا کرد که «انهدام همه ذخیره سلاح‌های شیمیایی نیروهای نظامی سوریه، واقعیتی ثبت شده و تأیید شده توسط سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی است.»

روسیه حمله موشکی سحرگاه جمعه آمریکا به خاک سوریه را «تجاوز به یک کشور مستقل» می‌داند و خواهان بررسی موضوع در نشست اضطراری شورای امنیت است.

عکس توئیت شده از سوی سخنگوی کاخ سفید درباره نشست تیم امنیت ملی برای حمله موشکی آمریکا به سوریه:

در عین حال به رغم آنکه رسانه‌ها از جمله روزنامه گاردین به نقل از کارشناسان از «شواهد فزاینده» در مورد استفاده ارتش دولتی سوریه از تسلیحات شیمیایی می‌گویند، روسیه همچنان از دولت اسد حمایت کرده و حمله شیمیایی اخیر در ادلب را به مخالفان اسد منتسب می‌کند.

اما در حالی که دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز جمعه گفت که «ارتش سوریه هیچ گونه ذخیره سلاح شیمیایی در اختیار ندارد»، ژنرال مک‌مستر مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ تأکید کرد که در فاصله کوتاهی از حمله شیمیایی روز سه‌شنبه در ادلب، روشن شده که این حمله توسط هواپیماهای ارتش سوریه صورت گرفته و در آن از گاز سارین استفاده شده است.

آقای مک‌مستر همچنین حمله موشکی سحرگاه جمعه را «حمله‌ای محدود» توصیف کرد که توانایی ارتش سوریه را به شکلی قابل ملاحظه تقلیل نداده و هشدار داده که حکومت سوریه همچنان از توانایی ارتکاب حملات شیمیایی مشابه برخوردار است.

در عین حال بر اساس گزارش ای‌بی‌سی، در جریان حمله سحرگاه شنبه ارتش ایالات متحده از هدفگیری انباری که گمان می‌رفت حاوی ذخیره گاز سارین باشد خودداری کرده تا چنین حمله‌ای به عاملی برای انتشار این گاز مرگبار بدل نشود.

XS
SM
MD
LG