لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۵

پوتین: آمریکا در حال برنامه‌ریزی برای حمله موشکی دیگری به سوریه است


پوتین ادعاهای آمریکا مبنی بر استفاده سوریه از سلاح‌های شیمیایی را با توجیه واشینگتن برای حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ مقایسه کرد.
پوتین ادعاهای آمریکا مبنی بر استفاده سوریه از سلاح‌های شیمیایی را با توجیه واشینگتن برای حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ مقایسه کرد.

ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه روز سه‌شنبه ۲۲ فروردین گفت این کشور اطلاعاتی در دست دارد که نشان می‌دهد آمریکا در حال برنامه‌ریزی برای یک حمله موشکی دیگری به سوریه است و طرح‌هایی هم برای حملات شیمیایی «ساختگی» در سوریه وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای پوتین این اظهارات را چند ساعت قبل از ورود رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا به مسکو برای گفت‌وگو با سرگئی لاورف همتای روس خود و چند روز پس از اولین حمله موشکی آمریکا به یک پایگاه هوایی سوریه بیان کرد. وی در واکنش‌ اولیه خود این حمله موشکی را اقدامی «غیرقانونی» توصيف کرده بود.

رییس‌جمهوری روسیه در یک کنفرانس خبری مشترک با سرجیو ماتارلا، همتای ایتالیایی‌اش که از مسکو دیدار می‌کند، در پاسخ به خبرنگاری که سئوال کرد آیا انتظار حملات بیشتری از سوی آمریکا به خاک سوریه را دارد، گفت: «ما اطلاعاتی داریم که نشان می‌دهد اقدامات تحریک‌آمیز مشابهی در حال طراحی و برنامه‌ریزی است. در سایر نقاط سوریه از جمله حومه‌های جنوبی دمشق آنها در حال برنامه‌ریزی برای جاسازی موادی هستند تا به آن وسیله حکومت سوریه را به استفاده از سلاح شیمیایی متهم کنند».

رییس‌جمهوری روسیه هیچ مدرکی برای اثبات این ادعاها ارائه نکرد.

روسیه در برابر ادعاهای آمریکا مبنی بر استفاده نیروهای سوریه از سلاح‌ شیمیایی علیه غیرنظامیان در استان ادلب، از رژیم بشار اسد متحد خود حمایت کرده و می‌گوید هیچ شواهدی در اثبات این اتهامات وجود ندارد.

آقای پوتین روز سه‌شنبه افزود دولت روسیه بلادرنگ از سازمان بين‌المللی منع به کارگیری سلاح‌های شیمیایی خواهد خواست تا در مورد این حادثه تحقیق کند.

رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا اوایل وقت سه‌شنبه گفته بود امیدوار است روسیه به این نتیجه برسد که حمایت از رژیم سوریه سیاست نادرستی بوده است.

اما ولادیمیر پوتین در پاسخ به این اظهارنظر گفت روسیه انتقادهای غرب از سیاست این کشور در سوریه را تحمل می‌کند ولی امیدوار است این سیاست غرب به مرور نرم‌تر شود.

سخنگوی ولادیمیر پوتین اعلام کرده که قرار نیست رییس‌جمهوری روسیه با وزیر خارجه آمریکا دیدار کند ولی رسانه‌های روسیه از قول منابعی بدون ذکر نام آنان گزارش دادند که آن دو روز چهارشنبه در مسکو دیدار خواهند کرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در گزارش خود می‌نویسد ولادیمیر پوتین ادعاهای دولت آمریکا مبنی بر استفاده نیروهای دولتی سوریه از سلاح‌های شیمیایی را با توجیه واشینگتن برای حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ مقایسه کرد.

رهبر روسیه گفت: «مرا به یاد حوادث سال ۲۰۰۳ می اندازد وقتی که نماینده آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت آنها در عراق سلاح‌های شیمیایی پیدا کرده‌اند. ما این ماجراها و ادعاها را قبلا هم دیده‌ایم».

ادعاهای مربوط به وجود سلاح‌های کشتار جمعی در عراق هیچگاه ثابت نشد.

آقای پوتین در عین حال گفت دلیل حمایت برخی از کشورهای غربی از حمله هفته گذشته آمریکا به سوریه این است که آنها می‌خواهند مناسبات با دونالد ترامپ رییس‌جمهوری جدید آمریکا را بهبود ببخشند.

کشورهای غربی دولت سوریه را مسئول حملاتی می‌دانند که در آن حداقل ۸۰ غیرنظامی کشته شدند ولی حکومت سوریه و دولت روسیه هرگونه دخالت در این حمله را تکذیب می‌کنند.

ستاد مشترک نیروهای مسلح روسیه می‌گوید سوریه حاضر است به بازرسان بین‌المللی اجازه دهد تا از پایگاه نظامی این کشور برای مشاهده آثار استفاده از سلاح‌های شیمیایی بازرسی کنند.

آمریکا روز جمعه پایگاه هوایی الشعیرات سوریه را که گفته می‌شود حمله شیمیایی هفته گذشته در استان ادلب از آنجا انجام شده با موشک هدف حمله قرار داد.

XS
SM
MD
LG