لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۲

اذعان مقام سپاه به عدم توانایی در «کنترل» کشور با وجود «صوت تلگرام»


جانشین سازمان اطلاعات سپاه جمهوری اسلامی روز پنج‌شنبه ضمن انتقاد از حسن روحانی اذعان کرد که تلفن تلگرامی به این دلیل مسدود شده که در غیر این صورت «هیچ موردی را نمی‌توانستیم کنترل کنیم».

حسین نجات، مقام عالی‌رتبه سپاه، همچنین گفت که دولت‌ها در ایران در پی «مدرنیزه» کردن کشور هستند و حسن روحانی «تلگرام» را مظهر «تمدن» و «مدرنیزیسم» می‌داند.

او همچنین یکی از مشکلات کنونی نظام را «خطر استمرار غرب‌گرایی» دانست.

به گزارش وب‌سایت‌های محلی «صبح توس» و «مشهد‌پیام»٬ حسین نجات روز پنج‌شنبه، ۳۱ فروردین، در همایش سراسری «هیئت رزمندگان اسلام» در مشهد که در آستانه برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران برگزار شد از ضرورت «روی کار آمدن یک دولت انقلابی» سخن به میان آورده است.

وی از دولت حسن روحانی به عنوان دولتی نام برد که در پی «مدرنیزه» کردن ایران است و شخص روحانی شبکه اجتماعی تلفن همراه «تلگرام» را نماد «تمدن» و «مدرنیسم» می‌داند.

این فرمانده سپاه افزود: «تمدن غرب، ایده، ایدئولوژیک و برنامه عملی دارد، مدرنیته نتیجه ایده غرب بوده و موضوعاتی همچون دموکراسی و ازدواج همجنسان برنامه عملیاتی آن است.»

آقای نجات در سخنان خود به دیدار و گفت‌و‌گویی با حسن روحانی اشاره می‌کند که در آن از ادامه فعالیت صوتی «تلگرام» در ایران ابزار نگرانی کرده٬ اما روحانی پاسخ داده است: «چرا با هر تکنولوژی که از غرب وارد می‌شود، مخالفت می‌کنید؟»

حسین نجات به صراحت اعلام کرد که در این دیدار به رئیس جمهوری ایران گفته است که «راه‌اندازی صوت تلگرام سبب می‌شود که ما هیچ موردی را نتوانیم، کنترل کنیم.»

از سپاه پاسداران به همراه قوه قضائیه به عنوان دو نهاد مدافع محدود کردن شبکه‌های اجتماعی به خصوص «تلگرام» در ایران نام برده می‌شود.

اظهارات جانشین سازمان اطلاعات سپاه در دفاع از مسدود کردن امکان تماس صوتی «تلگرام» چند روز پس از آن بیان می‌شود که این امکان در ایران مسدود شد.

دو روز پس از فعال‌ شدن امکان تماس صوتی به‌وسیله برنامه پرطرفدار تلگرام در ایران، این قابلیت از روز جمعه، ۲۵ فروردین، با دستور قضایی مسدود شد.

مسدود شدن این امکان شبکه «تلگرام» با اعتراض علی مطهری و مسعود پزشکیان دو نماینده مجلس ایران نیز مواجه شده است.

محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، هم روز سه‌شنبه٬ قوه قضائیه جمهوری اسلامی را مسئول مسدود شدن سرویس تماس صوتی تلگرام در ایران معرفی کرد.

پیشتر محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، در این زمینه تنها از دولت روحانی رفع مسئولیت کرده و گفته بود که قطع تلگرام صوتی «خارج از دولت انجام شده است.»

آقای نوبخت در ادامه و در اشاره‌ای مبهم بدون نام بردن از نهاد یا مقام مشخصی، گفته بود که مسئولیت این مسئله «به عهده دوستانی است که تشخیص دادند این کار را انجام دهند.»

در حال حاضر شبکه تلگرام بیش از هر شبکه دیگری در بین ایرانیان محبوبیت دارد.

در آذرماه ۹۵ ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی اعلام کرده بود که تلگرام در ایران ۴۰ میلیون کاربر دارد.

گرچه از درستی کامل گفته این مقام نمی‌توان مطمئن شد، این آمار با توجه به افزایش خرید گوشی‌های هوشمند در ایران رو به افزایش است.

XS
SM
MD
LG