لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۴

وکیل خانواده نمازی خواستار فشار آمریکا به ایران برای آزادی موکلانش شد


سیامک نمازی (راست) همراه با پدرش باقر نمازی.
سیامک نمازی (راست) همراه با پدرش باقر نمازی.

وکیل باقر و سیامک نمازی، پدر و پسر آمریکایی- ایرانی که در ایران زندانی هستند، از دونالد ترامپ خواست به مقام‌های آمریکايی بگوید که در مذاکرات مربوط به اجرای برجام که روز سه‌شنبه در وین آغاز شد در مورد آزادی این دو نفر به ایران فشار بیاورند.

باقر نمازی ۸۰ ساله و سیامک نمازی ۴۶ ساله مهرماه پارسال به اتهام جاسوسی و تماس با آمریکا از سوی دادگاه انقلاب به ۱۰ سال زندان محکوم شدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جارد گنسر، وکیل خانواده نمازی، گفت همراه با بابک نمازی برادر سیامک و فرزند باقر به وین محل برگزاری مذاکرات سفر کرده تا هیات نمایندگی آمریکا را تشویق کند که در این مذاکرات بر مسئله آزادی این دو نفر تاکید کنند و افزود در مورد سلامت این دو زندانی نگران است.

وکیل خانواده نمازی گفت یک مقام ارشد در هیات نمایندگی آمریکا روز دوشنبه به او گفته است که در جریان گفت‌وگوهای مربوط به اجرای مفاد توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ این موضوع را مستقیما مطرح خواهند کرد.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مشخصا در مورد نمازی‌ها اظهار نظر نکرد ولی گفت: «ما از تمام امکانات موجود برای کمک به شهروندان آمریکایی در خارج از کشور استفاده خواهیم کرد».

حکومت ایران تاکنون در مورد شرایط زندان نمازی‌ها مشخصا اظهار نظر نکرده است ولی همواره ادعا می کند که زندانیان سیاسی در آن کشور در زندان اوین در شرایط معمولی و مطابق استانداردهای متعارف نگهداری می‌شوند و به خدمات پزشکی دسترسی دارند.

جارد گنسر در هتلی نزدیک به محل برگزاری مذاکرات به خبرنگاران گفت: «به نظر ما اگر برای نمازی‌ها اتفاقی بیافتد نه فقط برای یکی از طرفین بلکه برای هر دو طرف بسیار بد خواهد بود. اگر در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ یکی یا هم پدر و پسر جان خود را از دست بدهند برای دونالد ترامپ و تبحرش در مذاکره یک شکست فاجعه‌بار خواهد بود».

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مهر سال ۹۴ سیامک نمازی، دانشگاهی و فعال اقتصادی را هنگام سفر به ایران برای دیدار با خانواده‌اش دستگیر کرد. همین نهاد پدر ۸۰ ساله او، که پیش از انقلاب بهمن ۵۷ در ایران استاندار بوده و بعدها از مقامات یونیسف شد را اسفند همان سال بازداشت کرد.

دونالد ترامپ چند روز پس از صدور حکم زندان نمازی‌ها در ایران و در دوره کارزار انتخاباتی خود در توئیتی نوشت: «ایران دوباره همان کار را کرده است، اگر من رییس‌جمهور شوم این حوادث تکرار نخواهند شد».

XS
SM
MD
LG