لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۷

تیلرسون: شورای امنیت پیش از حمله پیونگ یانگ، علیه کره شمالی اقدام کند


رکس تیلرسون، وزر خارجه آمریکا، در نشست شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی بحران کره شمالی.
رکس تیلرسون، وزر خارجه آمریکا، در نشست شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی بحران کره شمالی.

وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه هشتم اردیبهشت گفت که تهدید حمله از سوی پیونگ یانگ علیه ژاپن و کره جنوبی واقعی است و خواستار اقدام شورای امنیت سازمان ملل در این زمینه شد، «پیش از اینکه کره شمالی دست به چنین اقدامی بزند».

به گزارش خبرگزاری رویترز، رکس تیلرسون که در شورای امنیت سازمان ملل حضور یافته بود، در سخنانی از جامعه بین‌المللی خواست تا تحریم‌های سازمان ملل را کاملاً اجرا کند و رابطه دیپلماتیک با پیونگ یانگ را به حال تعلیق در آورد.

او خطاب به ۱۵ عضو این شورا گفت: «با هر انفجار و آزمایش موشکی موفقیت‌آمیز کره شمالی، جنوب شرقی آسیا و جهان به سمت بی‌ثباتی و درگیری گسترده‌تر سوق داده می‌شود».

به گفته آقای تیلرسون، «تهدید یک حمله کره شمالی به سئول و توکیو واقعی است».

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز با ارائه گزارشی از سخنان وزیر امور خارجه آمریکا، از او نقل قول کرده که گفته است، ضروری است جامعه جهانی انزوای مالی کره شمالی را تشدید کند.

او خواستار اعمال تحریم‌های جدیدی علیه موسسات و افراد درگیر در برنامه‌های موشکی و هسته‌ای کره شمالی و تشدید تحریم‌های موجود شده است.

تیلرسون تصریح کرد ایالات متحده ابایی ندارد از اینکه علیه کشورهای دیگر که از فعالیت‌های غیرقانونی کره شمالی حمایت می‌کنند تحریم وضع کند.

ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه نیز اعلام کرده بود که برای وادار کردن کره شمالی به از سرگیری گفت‌وگوها بر سر برنامه هسته‌ایش، تحریم‌های شدیدتری علیه این کشور وضع خواهد کرد.

پیشتر دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا هم در دیدار با نمایندگان کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد تأکید کرده بود که این شورا باید خود را برای اعمال تحریم‌های تازه‌ای علیه کره شمالی آماده کند.

در همین حال، وزیر امور خارجه چین در سخنانی گفت که شبه جزیره کره «در شرایط بسیار متشنج و موقعیت حساسی قرار دارد».

وانگ یی از جامعه بین‌المللی خواست که به طور همزمان برای غیراتمی کردن این منطقه و همچنین حفظ صلح و ثبات در شبه جزیره کره گام بردارد.

او که روز جمعه پیش از نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل با خبرنگاران سخن می‌گفت، افزود: «آنچه که امروزه مهم است از سرگیری مذاکرات است»، حتی اگر در ابتدا طرف‌های محدودی درگیر مذاکرات شوند.

به گفته وزیر امور خارجه چین، هدف نهایی باید از سرگیری گفت‌وگوهای چندجانبه باشد که به عنوان مذاکرات شش جانبه معروف است.

او بار دیگر بر پیشنهاد چین تاکید کرد که کره شمالی آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای خود را در ازای متوقف شدن آزمایش‌های نظامی آمریکا و کره جنوبی به حال تعلیق در آورد.

معاون وزیر خارجه روسیه نیز روز جمعه در نشست شورای امنیت، از کره شمالی خواست تا از گسترش برنامه هسته‌ای و موشکی خود اجتناب کند، و در عین حال هشدار داد که استفاده از زور علیه پیونگ‌یانگ «کاملا غیرقابل پذیرش» است.

به گزارش رویترز، گنادی گاتیلوف اظهار داشت: «رویکرد ستیزه‌جویانه همراه با قدرت‌نمایی بی‌ملاحظه وضعیتی را بوجود آورده است که کل جهان به طور جدی این نگرانی را دارد که آیا قرار است جنگ صورت گیرد یا نه».

به گفته این مقام روس، «هرگونه قدم خصمانه یا اشتباه می‌تواند پیامدهای ترسناک و اسفناکی به دنبال داشته باشد».

کره شمالی در ماه جاری میلادی یک رشته آزمایش‌های موشکی انجام داده است که خشم آمریکا و متحدان منطقه‌ای واشینگتن را برانگیخته است. دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا گفته که در مقابل اقدامات پیونگ‌یانگ، همه گزینه‌ها روی میز خواهد بود.

در روزهای اخیر انجام رزمایش نظامی مشترک واشینگتن و سئول به تنش‌ها در شبه‌جزیره کره دامن زده و همزمان ایالات متحده سیستم موشکی تاد را به کره جنوبی منتقل کرده است تا با اقدامات احتمالی کره شمالی مقابله کند.

اگرچه آمریکا و کره جنوبی تاکید دارند که این سیستم برای مقابله با تهدیدهای کره شمالی استفاده می‌شود اما چین نگران است که رادارهای پرقدرت سیستم تاد امکان رصد کردن مناطقی از درون چین را داشته باشد و «توازن نظامی در منطقه را برهم ‌زند».

XS
SM
MD
LG