لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۱

ایران: اظهارات وزیر دفاع عربستان سند گویای سیاست‌های مخرب این کشور در منطقه است


بهرام قاسمی می گوید، اظهارات وزیر دفاع عربستان در خوش بینانه‌ترین حالت «ناشی از فهم نادرست شرایط منطقه» است.
بهرام قاسمی می گوید، اظهارات وزیر دفاع عربستان در خوش بینانه‌ترین حالت «ناشی از فهم نادرست شرایط منطقه» است.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران،‌ روزچهارشنبه به اظهارات اخیر محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان، واکنش نشان داده و گفته است، این سخنان سندگویایی برای پیگیری سیاست‌های تنش ساز عربستان سعودی در منطقه است.

محمد بن سلمان روز گذشته در مصاحبه‌ای ایران را متهم کرده بود که در صدد تسلط بر جهان اسلام است.

این در حالی است که سخنگوی وزارت امورخارجه ایران در واکنش به این سخنان گفته است: «این اظهارات سند گویایی برای ترویج تروریسم و پیگیری سیاست‌های تنش ساز و مخرّب سعودی‌ها در منطقه و مسائل ایران است.»

بهرام قاسمی در ادامه گفته است که اظهارات وزیر دفاع عربستان در خوش بینانه‌ترین حالت «ناشی از فهم نادرست شرایط منطقه» است.

روابط ایران و عربستان طی سال‌های اخیر و به دنبال آغاز اعتراضات در برخی از کشورهای عرب موسوم به «بهار عربی» تیره شد .

به دنبال بالا گرفتن تنش بین عربستان و ایران و حمله به سفارت و کنسولگری این کشور در تهران و مشهد، ریاض روابط دیپلماتیک خود را با تهران قطع کرد.

عربستان و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس ایران را به مداخله در کشورهای عرب منطقه متهم می کنند. ایران این اتهام را رد می کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران همچنین روز چهارشنبه گفته است: «این گونه اظهارات در حالیکه منطقه تنش آلود غرب آسیا بیش از هر منطقه دیگری به تفاهم و همکاری میان کشورها نیازمند است، دور از خرد سیاسی و گامی نادرست و خطایی راهبردی تلقی می شود.»

این در حالی است که وزیر دفاع عربستان روز گذشته گفته بود، از انجا که هدف اصلی ایران، آسیب رساندن به عربستان است، امکان همگرایی با تهران وجود ندارد.

وزیر دفاع عربستان اضافه کرده بود، ایران هرگز رویکردی صادقانه در قبال ریاض نداشته است و به همین دلیل اظهارات مقام‌های این کشور برای ترمیم روابط بیشتر به «طنز» شبیه است.

XS
SM
MD
LG