لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۶

واکنش مطهری به گزارش‌ها درباره رد صلاحیت بهاور و مومنی


علی مطهری می گوید، از هیات مرکزی خواسته تا درخصوص رد صلاحیت ها توضیح دهند.
علی مطهری می گوید، از هیات مرکزی خواسته تا درخصوص رد صلاحیت ها توضیح دهند.

علی مطهری، نایب رییس مجلس ایران،روز دوشنبه گفته است که خبر رد صلاحیت عماد بهاور و عبدالله مومنی را شنیده است و از هیات مرکزی انتخابات شورا خواسته است در این خصوص توضیح دهد. این در حالی است که رئیس هیات نظارت بر انتخابات شوراها در شهرستان تهران گفته طبق قانون، احراز صلاحیت شدگان را نمی توان رد صلاحیت کرد.

روز شنبه رسانه‌های ایران گزارش دادند که هیات‌های نظارت بر انتخابات شورا چهار هزار و ۵۰۰ نفر دیگر از نامزدهای انتخابات شوراها را رد صلاحیت کرده‌اند.

در همین زمینه برخی از گزارش ها حاکی است که صلاحیت افرادی مانند عماد بهاور، عبدالله مومنی و علی تاجر نیا نیز رد شده است.

در همین زمینه علی مطهری در پاسخ به سوالی درباره گزارش‌های مطرح شده در خصوص رد صلاحیت عماد بهاور و عبدالله مومنی اظهار داشت:‌ «من این خبر را شنیده‌ام و از هیات مرکزی خواستم توضیحی بدهند . گفتند اسامی را داده‌ و گفته‌اند این افراد محکومیت داشته‌اند و صلاحیت حضور در شورای شهر را ندارند. بحث شد که آیا نامه قانونی است یا نه و آیا این افراد قابل رد صلاحیت هستند یا خیر؟»

وی افزود: «من شخصاً معتقدم زمانی که هیات اجرایی و بعد هیات نظارت استان کسی را تائید می‌کند دیگر نهادی غیر از این‌ها نباید وارد موضوع شود و بگوید افراد را رد یا تائید کنند.»

علی مطهری تصریح کرده است:«این کار خلاف قانون است و من به آنها گفتم در این زمینه ایستادگی و پافشاری کنید. البته اطلاع ندارم به کجا رسیده، خیلی جاها ایستادگی کردم. مثلا در مورد آقای الویری فشار زیادی بود که ایشان حذف شود. در مورد عبدالله مومنی هم توصیه کردم حتما مقاومت کنید. این بنده خدا چند سال در زندان بوده و خیلی سختی کشیده و اذیتش کرده اند. به گونه‌ای که حتی اکنون در صحبت کردنش هم اثر گذاشته است. ما باید با این رویه مقابله کنیم که در آینده تکرار نشود.»

عماد بهاور ،رئيس شاخه جوانان نهضت آزادی ايران، در اسفندماه ۸۸ بازداشت و بعداز پنج سال حبس آزاد شد.

عبدالله مومنی نیز از فعالان سابق دانشجويی، سخنگوی سازمان دانش‌آموختگان ايران (ادوار تحکيم وحدت) و از مسئولان ستاد انتخاباتی مهدی کروبی در انتخابات رياست جمهوری سال ۸۸ بود که پس از نزدیک به پنج سال از زندان آزاد شد.

علی تاجرنیا، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت، هم پس از اعتراضات سال ۱۳۸۸بازداشت و پس از گذراندن یک سال زندان آزاد شد.

«احراز صلاحیت شدگان رد صلاحیت نمی شوند»

این در حالی است که محمدرضا بادامچی، رئیس هیئت نظارت بر انتخابات شوراها در شهرستان تهران، روز دوشنبه در واکنش انتشار اخباری درباره احتمال رد صلاحیت شدن تایید صلاحیت شدگان در هیات‌های نظارت شهرستان و استان توسط هیات مرکزی نظارت گفته است:« طبق قانون هیچ قدرتی نمی تواند داوطلبانی را که در هیات اجرایی و دو هیات نظارت شهرستان و استان تایید شده ‌اند رد صلاحیت کند قانون چنین اجازه‌ای را به هیات مرکزی نظارت نیز نمی دهد.»

به گزارش ایسنا،محمدرضا بادامچی اضافه کرده است:« بر این اساس هیات مرکزی نظارت فقط می تواند مجددا وارد بررسی پرونده آن دسته از داوطلبانی شود که هیات نظارت استان بر طبق نظر هیات نظارت شهرستان و هیات اجرایی آنها را رد صلاحیت کرده است البته این موضوع نیز منوط به اعتراض این داوطلبان است.»

به گفته مقام‌های ستاد انتخابات ایران از حدود ۲۹۰ هزار نامزد انتخابات شوراها، ۱۰ هزار نفر یعنی حدود سه درصد، توسط هیئت‌هایی اجرایی رد صلاحیت شده بودند. ولی گزارش‌ها حاکی است که صلاحیت حدود چهار هزار و۵۰۰ نفر نیز توسط هیات‌های نظارت رد شده است.

XS
SM
MD
LG