لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۶

کارنامه آبان ماه ۹۷

تازه‌ترین رویدادهای صنفی و کارگری ایران در آبان ماه ۹۷ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۱۵:۰۶ ۲۷.۸.۱۳۹۷

سخنگوی قوه قضائیه: کارفرمای خصوصی نیشکر هفت تپه فراری است

سخنگوی "فراکسیون نمایندگان ولایی" مجلس گفت: غلامحسین محسنی اژه‌ای، معاون اول و سخنگوی قوه قضاییه، در جلسه روز یکشنبه با آنان از فراری بودن کارفرمای خصوصی شرکت نیشکر هفت تپه خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا به نقل از حسین نقوی خسینی، سخنگوی قوه قضائیه گفته است: "مدیرعامل شرکت نیشکر هفت‌تپه فراری است و اصلا زندان نیست که فرصتی به او داده شود تا مشکلات را حل کند".

پیش ازاین عباس جعفری دولت آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، روز اول آبان به خبرگزاری میزان گفته بود شخصی که شرکتی را خریداری و بیم سال های ۹۴ تا ۹۶ حدود ۸۰۰ میلیون دلار تسهیلات ارزی دریافت کرده بود، متواری است.

او به نام این شخص و شرکت اشاره نکرده بود.

پس از آن نمایندگان کارگران شرکت نیشکر هفت تپه با پیگیری های انجام شده از دو احتمال فراری بودن و یا بازداشت امید اسدبیگی، کارفرمای خصوصی شرکت خبر دادند اما تا امروز، یکشنبه، هیچ مقام قضایی و یا اجرایی در این مورد سخنی نگفته بودند.

کارگران نیشکر هفت‌تپه با اعلام آنچه بی‌کفایتی کارفرمای خصوصی شرکت می‌نامند، خواستار واگذاری مالکیت این واحد به کارگران و اداره آن از سوی یک شورای کارگری و یا بازگرداندن مالکیت شرکت به بخش دولتی و نظارت شورای کارگری بر اداره آن هستند.

خواسته صنفی دیگر کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه،‌ پرداخت چهار ماه دستمزد معوقه هزاران کارگر این واحد کشاورزی - صنعتی است.

در این میان، مقام های دولتی وعده پرداخت دستمزد معوقه کارگران را داده اند. اما مشاور سازمان خصوصی سازی گفته است که "نیشکر هفت تپه برنامه واگذاری جدید ندارد و این بحث مطرح نیست".

سازمان خصوصی سازی شرکت نیشکر هفت تپه را در اسفند سال ۹۴ به بخش خصوصی واگذار کرده بود.

۱۴:۵۲ ۲۷.۸.۱۳۹۷

چهاردهمین روز اعتراض صنفی کارگران نیشکر هفت تپه؛ اسماعیل بخشی و دو تن دیگر بازداشت شدند

سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت تپه روز یکشنبه از بازداشت اسماعیل بخشی، از نمایندگان کارگری این واحد کشاورری - صنعتی و دو تن دیگر به دست ماموران امنیتی خبر داد.

بر اساس اطلاعیه این سندیکا، آقای بخشی همراه با مسلم آرمند، یکی دیگر از نمایندگان کارگری شرکت نیشکر هفت تپه و یک خبرنگار زن بازداشت شده و به اداره امنیت شهرستان شوش انتقال یافته اند.

بر اساس گزارش ها، کارگرانی که در چهاردهمین روز اعتراض صنفی خود در شوش راهپیمایی و تجمع کرده اند، خواستار آزادی بازداشت شدگان شده اند.

پیشتر، یگان های ویژه در بامداد روز شنبه در محوطه هفت تپه و شهرستان شوش مستقر شده بودند. اما گزارش ها حاکی از خروج نیروهای این یگان از شوش در روز یکشنبه بود.

اسماعیل بخشی پیش از بازداشت در یک سخنرانی که فیلم آن در شبکه های اجتماعی انتشار یافت با انتقاد از دولت برای اعزام نیروهای یگان ویژه به منطقه خطاب به آنان گفته بود که چرا اسلحه خود را به سوی مردم گرفته اند و اعلام کرده بود که کارگران نیشکر هفت تپه خواسته های صنفی دارند.

او این سخنان را در پی بسته شدن درهای شرکت از سوی یگان ویژه ابراز داشته بود.

۱۳:۰۷ ۲۶.۸.۱۳۹۷

استقرار یگان ویژه در هفت تپه و شوش؛ اعتراض کارگران ۱۳ روزه شد

همزمان با ادامه اعتراض صنفی کارگران نیشکر هفت تپه، گزارش ها حاکی از استقرار نیروی ضد شورش در این واحد کشاورزی - صنعتی و شهرستان شوش است.

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه هدف از استقرار این نیرو را جلوگیری از اعتصاب کارگران دانسته است.

اتحادیضه آزاد کارگران ایران هم خبر داد که در ساعت اولیه بامداد روز شنبه، یک اتوبوس یگان ویژه پس از ورود به هفت تپه در پاسگاه نیروی انتظامی این منطقه مستقر شده است.

بنابر این گزارش، دو اتوبوس دیگر از نیروهای یگان ویژه از شهر اهواز به شهرستان شوش انتقال یافته و در این شهر مستقر شده اند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران نسبت به احتمال سرکوب اعتراض کارگران نیشکر هفت تپه هشدار داد.

در این میان، به گفته تشکل های صنفی، اعتراض کارگران نیشکر هفت تپه در روز شنبه در شهرستان شوش ادامه یافت.

بر اساس این گزارش، کارگران همراه با خانواده های شان در شوش راهپیمایی و در مقابل فرماندلری شوش تجمع کردند.

دور جدید اعتراض کارگران شرکت نیشکر هفت تپه از ۱۳ روز پیش آغاز شده است.

آنها خواستار واگذاری این شرکت خصوصی سازی شده به کارگران و یا دولت و همچنین پرداخت چهار ماه دستمزد معوقه خود هستند.

در همین حال، یک مقام استانداری خوزستان وعده داد که دوماه دستمزد معوقه کارگران هفت تپه در روزهای آینده پرداخت خواهد شد. او زمان مشخصی را در این مورد اعلام نکرد.

۱۳:۵۷ ۲۵.۸.۱۳۹۷

کارگران نیشکر هفت‌تپه، پیکر این شرکت را در شهر شوش به شکل نمادین تشییع کردند

کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه روز جمعه و در دوازدهم روز اعتراض صنفی خود،‌ پیکر این شرکت را در شهر شوش به شکل نمادین تشییع کردند.

بر اساس فیلم انتشار یافته در شبکه‌های اجتماعی متعلق به کارگران هفت‌تپه، آنان شعار می‌دادند: «عزا عزاست امروز – روز عزاست امروز».

کارگران نیشکر هفت‌تپه با اعلام آنچه بی‌کفایتی کارفرمای خصوصی شرکت می‌نامند، خواستار واگذاری مالکیت این واحد به کارگران و اداره آن از سوی یک شورای کارگری و یا بازگرداندن مالکیت شرکت به بخش دولتی و نظارت شورای کارگری بر اداره آن هستند.

خواسته صنفی دیگر کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه،‌ پرداخت سه تا چهار ماه دستمزد معوقه هزاران کارگر این واحد کشاورزی - صنعتی است.

۲۰:۲۳ ۲۳.۸.۱۳۹۷

راهپیمایی و تجمع همزمان کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه و گروه ملی صنعتی فولاد ایران

شهرهای شوش و اهواز روز چهارشنبه شاهد راهپیمایی و تجمع همزمان کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه و گروه ملی صنعتی فولاد ایران بودند.

دور جدید اعتراض صنفی کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه از ۱۰ روز پیش شروع شده است و آنان خواستار پرداخت دست‌کم سه ماه دستمزد و نیز تعیین تکلیف مالکیت این واحد هستند.

کارگران نیشکر هفت‌تپه با اعلام آنچه بی‌کفایتی کارفرمای خصوصی شرکت نامیده‌اند، خواستار واگذاری مالکیت این واحد به کارگران و اداره آن از سوی یک شورای کارگری و یا بازگرداندن مالکیت شرکت به بخش دولتی و نظارت شورای کارگری بر اداره آن هستند.

به گفته سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت تپه و اتحادیه آزاد کارگران ایران، کارگران نیشکر هفت تپه در راهپیمایی در شوش و تجمع در مقابل فرمانداری این شهرستان شعارهایی دادند. از جمله «فولاد هفت تپه - اتحاد اتحاد»، «دولت بی تدبیر - استعفا استعفا»، «کارگر می‌میرد - ذلت نمی‌پذیرد»،‌ «بیایید بیایید - ما همه با هم هستیم»،‌ «مردم شوش - حمایت حمایت» و «مرگ بر ستمگر - درود بر کارگر».

چهار هزار کارگر گروه ملی صنعتی فولاد ایران نیز به پرداخت نشدن چهار ماه دستمزد و توقف تولید در این مجتمع بزرگ تولیدی معترضند.

خبرگزاری ایلنا روز چهارشنبه به نقل از یکی از کارگران معترض این مجتمع صنعتی نوشت: «مالک جدید گروه ملی فولاد اهواز، یکی از بانک‌های دولتی است که برای تامین مواد اولیه تولید اقدام نمی‌کند و بدین ترتیب فعالیت تولیدی کارخانه‌ها متوقف شده است».

در راهپیمایی و تجمع روز پنجم کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران شعارهایی سر داده شد؛‌ مانند «کارگر می‌میرد ذلت نمی‌پذیرد»، «فولاد هفت تپه - اتحاد اتحاد»، «کارگر خوزستانی اتحاد اتحاد»، «توپ تانک فشفشه - مافیا باید گم بشه»، «گرانی تورم - جواب بده روحانی»، «این همه بی‌عدالتی هرگز ندیده ملتی»، «دروغ بگید ما هستیم تا آخرش می‌ایستیم»، «دزدها همه همدستن - راه قانونو بستن» و «نه حاکم نه دولت نیستن به فکر ملت».

به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، حرکت اعتراضی کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران روز چهارشنبه در شرایطی انجام شد که کارفرما وعده پرداخت یک ماه از دستمزد معوقه آنان را داده بود اما کارگران با رد این پیشنهاد، خواستار راه‌اندازی خطوط تولیدی کارخانه شدند.

۱۶:۵۳ ۲۳.۸.۱۳۹۷

تحصن معلمان در مدارس برخی شهرهای ایران ادامه یافت

دومین روز تحصن معلمان در روز چهارشنبه در مدارس برخی از شهرهای ایران برگزار شد. این تحصن در پی فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران انجام شد.

این شورا از معلمان خواسته بود در اعتراض به تحقق نیافتن خواسته‌های صنفی‌شان در روزهای ۲۲ و ۲۳ آبان در دفاتر مدارس تحصن کنند.

تشکل‌های صنفی تصاویری را در شبکه‌های مجازی منتشر کرده‌اند که حاکی از شرکت معلمان برخی از مدارس در شهرهای سقز، کرج، تهران، اصفهان، شیراز، یزد، قزوین، کرمانشاه، ساری، همدان، ارومیه و ‌قروه بوده است.

بر اساس این گزارش‌ها، معلمان در دفاتر مدارس شهرهای دیگری، از جمله دیواندره، البرز، نجف آباد، مریوان، سنندج،‌ کامیاران و خمینی شهر تحصن کرده‌اند.

به گفته کانون صنفی معلمان، در روز سه شنبه، یعنی نخستین روز اعتراض صنفی فرهنگیان، ۵۰ شهر و دهها روستا و در مجموع صدها مدرسه شاهد تحصن معلمان بوده اند.

به گفته این کانون،‌ حرکت اعتراضی معلمان در نخستین روز در استان‌های کردستان، کرمانشاه، فارس، مازندران، تهران، اصفهان، اردبیل، آذربایجان شرقی، یزد، گیلان، همدان ، البرز و قزوین نمود بیشتری داشت.

کانون صنفی معلمان همچنین کسانی که به گفته این تشکل، «وضعیت فلاکت بار امروز را رقم زده اند» را متهم کرد که کوشیدند در روزهای گذشته با «موج شدید احضارها و تهدیدات توسط حراست آموزش و پرورش بر تحصن تاثیر منفی بگذارند». اقداماتی که به گفته این تشکل موفقیت آمیز نبودند.

معلمان پیش از این و در سالیان اخیر اعتراض های صنفی متعددی برگزار کرده‌اند. از جمله اولین دور اعتصاب و تحصن معلمان به مدت دو روز که در ماه گذشته برگزار شد.

۱۹:۳۹ ۲۲.۸.۱۳۹۷

دومین روز تجمع کارگران کارخانه روغن نباتی جهان در مقابل استانداری زنجان

کارگران کارخانه روغن نباتی جهان در ادامه اعتراض صنفی خود به مشخص نبودن وضعیت مطالبات معوقه‌شان در مقبل استانداری زنجان تجمع کردند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، این تجمع با شرکت تعدادی از کارگران کارخانه روغن نباتی جهان و برخی از کارگران تعدیل شده‌ این واحد برگزار شد.

یکی از کارگران تجمع کنندگان به ایلنا گفت: کارگران ۱۰ ماه مطالبات مزدی عقب افتاده از کارفرما طلبکارند که شش ماه آن مربوط به سال جاری است و دیگر مطالبات آنها به سال ۹۶ (یک ماه) و ۹۵ (سه ماه) برمی‌گردد.

این کارگر گفت: بخش دیگری از اعتراض‌های کارگران در ارتباط با مشخص نبودن وضعیت تولید در کارخانه روغن نباتی جهان است.

«رعایت نشدن قانون کار، پرداخت نشدن اضافه کار و حق شیفت، عدم تحویل کپی قرارداد میان کارگر و کارفرما، کاهش میزان تولید، امضای قراردادهای کوتاه‌مدت یک ماهه و بی‌توجهی به مشکلات کارگران» از مهمترین مسایلی است کارگران روغن نباتی جهان به آن معترضند.

۱۹:۳۱ ۲۲.۸.۱۳۹۷

بازداشت تعدادی از کارگران مجتمع مس «میدوک» در استان کرمان

خبرگزاری ایلنا از بازداشت تعدادی از کارگران مجتمع مس «میدوک» در منطقه شهر بابک استان کرمان به دلیل «برگزاری اعتراض‌های صنفی» خبر داد.

بر اساس این گزارش، حدود ۶۰۰ تن از کارگران پیمانکاری معادن مس شهربابک از ابتدای آبان ماه در انتقاد به «شرایط نابرابر مزدی» که میان آنها و دیگر همکاران‌شان وجود دارد، اعتراض‌هایی برگزار کردند و در پی آن، تعدادی بازداشت شدند.

ایلنا بدون اشاره به تعداد بازداشت شدگان نوشت که گروهی از کارگران این مجتمع معدنی در حمایت از کارگران بازداشتی، خواستار آزادی همکاران خود شدند.

دو تن از بازداشت‌شدگان از نمایندگان منتخب کارگران دو شرکت پیمانکاری «مبین» و «اولنگ» در معادن مس مجتمع میدوک هستند.

به نوشته این خبرگزاری، براساس شکایت کارفرما به مراجع قضایی، روز شنبه برای پنج تن از کارگران احکام بازداشت و روز یکشنبه نیز حکم بازداشت دو کارگر دیگر صادر شده بود.

علی اسدی، نماینده مجلس از شهر بابک، درباره خبر بازداشت تعدادی از کارگران مس میدوک به ایلنا گفت: «درحال تعامل با نهادهای مختلف هستیم تا کارگران بازداشتی آزاد شوند».

در سالیان اخیر، شماری از کارگران کارخانه‌ها و واحدها در پی اعتصاب یا اعتراض صنفی با برخوردهای امنیتی و قضایی مواجه شده‌اند. این برخوردها انتقاد شدید سازمان‌های حقوق بشری و اتحادیه‌های کارگری را به دنبال داشته است.

۱۶:۰۸ ۲۲.۸.۱۳۹۷

راهپیمایی و تجمع کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران در اهواز

کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران روز سه شنبه در اعتراض به پرداخت نشدن چهار ماه دستمزد و احتمال توقف تولید در این مجتمع بزرگ تولیدی در خیابان‌های اهواز راهپیمایی و در مقابل استانداری خوزستان تجمع کردند.

دور جدید اعتراض صنفی کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران چهار روز پیش شروع شده است. آنها با اشاره به احتمال از کار افتادن چرخ تولید در این مجتمع بزرگ به دلیل کمبود مواد اولیه، از آنچه «مافیای اقتصادی»‌ می‌نامند،‌ انتقاد می‌کنند.

چهار هزار کارگر در گروه ملی صنعتی فولاد ایران کار می‌کنند.

کارگران این مجتمع بزرگ صنعتی در ماه‌های اخیر بارها در اعتراض به مشکلات صنفی خود اعتصاب،‌ تجمع و راهپیمایی کرده اند.

در سالیان اخیر،‌ مشکلات صنفی از جمله پرداخت نشدن دستمزدها و یا پیامدهای ناشی از خصوصی سازی اعتراض کارگران را به همراه داشته است.

۱۵:۵۳ ۲۲.۸.۱۳۹۷

تجمع صدها کارگر شرکت نیشکر هفت‌تپه در مقابل فرمانداری شوش

صدها کارگر شرکت نیشکر هفت‌تپه در مقابل فرمانداری شوش تجمع کردند

صدها تن از کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه روز سه‌شنبه در مقابل فرمانداری شوش تجمع کردند و خواستار تحقق مطالبات صنفی خود شدند.

دور جدید اعتراض صنفی کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه از نه روز پیش شروع شده است و آنان خواستار پرداخت دست‌کم سه ماه دستمزد و نیز تعیین تکلیف مالکیت این واحد هستند.

کارگران نیشکر هفت‌تپه با اعلام آنچه بی‌کفایتی کارفرمای خصوصی شرکت نامیده‌اند، خواستار واگذاری مالکیت این واحد به کارگران و اداره آن از سوی یک شورای کارگری و یا بازگرداندن مالکیت شرکت به بخش دولتی و نظارت شورای کارگری بر اداره آن شده‌اند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG