لینک‌های قابلیت دسترسی

شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ تهران ۱۲:۲۰ - ۱۰ دسامبر ۲۰۱۶

نخستین آلبوم هنرمند 17 ساله ریتم اند بلوز تی یارا ماری Teairra Mari


(rm) صدا | [ 6:00 mins ]
هنرمند جدیدی که به جمع ستارگان پرفروش موسیقی هیپ‌هاپ و ریتم‌اندبلوز پیوسته است، خواننده 17 ساله‌ای است به نام تی‌یارا ماری، که پنج سال است برای ثابت کردن استعداد خود تلاش می‌کند. خانم «تی‌یارا ماری» در نخستین آلبوم خود Roc-a-Fella Introduces Teairra Mari، سخنگوی نوجوانانی می‌شود که علیرغم فقر و خانواده‌های درهم شکسته، آرزو‌های بزرگ را دنبال می‌کنند. او که استعداد خود را در 12 سالگی تشخیص داد، با هنرمند جوانمرگ موسیقی ریتم اند بلوز خانم عالیه هم مدرسه ای بود و مادربزرگش برای آریتا فرانکلین ملکه موسیقی سول همسرائی می کرد. بهنام ناطقی (رادیوفردا): نخستین ترانه خانم تی‌یارا ماری، نوجوان 17 ساله، که الان در فهرست ده ترانه محبوب هیپ‌هاپ آمریکا قرار دارد، پسرهائی را که خیال می‌کنند می‌دانند چگونه دختر همراه خود را شاد کنند، به چالش می‌طلبد. Make Her Feel Good ترانه‌های خانم تی‌یارا ماری، که بعضی را خودش قلمی کرده است، از انسجام و وقار بلوغ‌یافته‌ای برخوردارند اما ترجیع‌بندهائی که مدام تکرار می‌کند، یادآور معصومیت سنی اوست. جذابیت کار او را منتقدان در پرهیز از کلیشه‌های موسیقی ریتم‌اندبلوز می‌دانند. مثلا در این ترانه، که زمینه موسیقی ساده و خلاصه‌ای دارد، از گیتار، Bass و پیانو خبری نیست. نغمه ساده‌ای تمام زمینه کار را تشکیل می‌دهد و صدای تی‌یارا است که بقیه ملودی را تامین می‌کند. خانم تی‌یارا ماری، در خانواده‌ای علاقمند به موسیقی بزرگ شد، و معروف است که مادربزرگش یکی از خوانندگان گروه همسرایان همراه ملکه ریتم‌اندبلوز و soul خانم Aretha Franklin بود. تی‌یارا در 12 سالگی به مادرش گفت که احساس می‌کند می‌تواند کار ستارگان جوان ریتم‌اندبلوز Brandy و Monica و عالیه را بکند. تی‌یارا ماری، که نام اصلی او Teairra Maria Thomas است تحت تاثیر هنرمندان کمپانی Motown دیترویت و با الهام از ستاره ناکام و جوانمرگ ریتم‌اندبلوز خانم عالیه Alliyah که مثل او در دبیرستان هنرهای ظریفه و نمایشی School of Fine and Performing Arts شهر دیترویت تحصیل می‌کرد، از همان 12 سالگی کار خواندن را در گروه همسرایان کلیسا شروع کرد، و همزمان، در زیرزمین منزل پسرعمه‌اش به درست کردن ترانه‌های نمونه برای نشان دادن به کمپانی‌های صفحه‌پرکنی پرداخت. نخستین کار او در 14 سالگی در سطح محلی منتشر شد. در 16 سالگی یکی از demo های او را دریل سیمونز تهیه‌کننده ریتم ‌اند بلوز آتلانتائی به شرکت معظم Island Def Jam عرضه کرد و آقای Jay Z که سال گذشته مدیریت این کمپانی را به عهده گرفت، خانم تی‌یارا ماری را در فهرست هنرمندان برچسب هیپ‌هاپ roc-a-fella قرار داد و لقب شاهزاده‌خانم راک افلا را روی او گذاشت و تهیه‌کنندگان برجسته‌ای را برای کار با او اجیر کرد. در ترانه «بی پدر» No Daddy تی‌یارا ماری زبان بچه‌های خانواده‌های درهم شکسته است که هنگام بزرگ شدن پدری بالاسر خود نداشتند. اما در این ترانه، خانم تی‌یارا ماری به جای اینکه لحن غم‌انگیزی برگزیند، اشعار الهام‌بخش و چالش‌آمیز خود را روی کوبه‌های رقصی اجرا می‌کند، و به تمام دختران نوجوانی که در سراسر آمریکا که وضع او را دارند می‌گوید هروقت احساس تنهائی می‌کنید، مرا صدا بزنید. صدا و اجرای تی‌یارا ماری، اندکی بم‌تر و گرم‌تر از صدای ستاره برجسته هیپ‌هاپ و ریتم اند بلوز، خانم بیانسی نولز است ولی گستردگی یا وسعت range صدای بیانسی را ندارد. شان گرت Sean Garret یکی از تهیه‌کننده‌ها و ترانه‌سرایان برجسته کمپانی راک ا فلا، کار او را به Avril Lavigne ستاره کانادائی موسیقی پانک راک تشبیه می‌کند. هرچند موسیقی این دو به هم ربطی ندارد، ولی آنها در ترانه‌های خود با زبانی بی‌پرده و ساده، به دردهای دوران بلوغ و عشق‌های نوجوانی می‌پردازند. در ترانه Phone Booth خانم تی‌یارا ماری از زبان دختری می‌خواند گریخته از منزل، که زیر باران در باجه تلفن عمومی ایستاده و از دوستی می‌خواهد سراغش بیاید. به قول منتقد مجله تخصصی Billboard ترانه‌های تی‌یارا ماری، برگهائی از دفترچه خاطرات دختران نوجوان سیاهپوست محلات فقیرنشین مرکزی شهرهای بزرگ هستند. جیم فاربر، منتقد نیویورک دیلی‌نیوز که تی‌یارا ماری را متفاوت از خوانندگانی مثل Ciara و Amerie می‌داند که کارشان در واقع تزئین تولیدات تهیه‌کنندگان هیپ‌هاپ است، و می‌نویسد اولین البوم او، شخصیت جسور و صدای قوی تی‌یارا را با آهنگ‌هائی همراه می‌کند که هم گستاخانه هستند و هم هدفمند.
XS
SM
MD
LG