لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۶

کارنامه دی‌ماه ۹۹

تازه‌ترین رویدادهای صنفی و کارگری ایران در دی‌ماه ۹۹ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۱۶:۱۵ ۲۷.۱۰.۱۳۹۹

احضار ۲۸ کارگر نیشکر هفت‌تپه به دادسرای شوش

سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه خبر داد که شمار کارگران احضار شده به دادسرای شوش به دست‌کم ۲۸ تن رسیده است.

پیشتر گزارش ها حاکی از آن بود که در پی شکایت حراست شرکت نیشکر هفت‌تپه، ۲۰ تن از آنان احضار شده‌اند.

این شکایت‌ها و احضاریه‌ها در پی تجمع سه روزه کارگران نیشکر هفت‌تپه در روزهای اخیر انجام شدند. این تجمع در اعتراض به اعمال فشار از سوی مدیریت شرکت نیشکر هفت‌تپه بر نمایندگان کارگران برگزار شده بود.

بر اساس این گزارش، ۲۸ کارگر احضار شده، به اخلال در نظم و آسایش عمومی متهم شده‌اند. پیش از این نیز شماری از کارگران و فعالان کارگری این شرکت با برخوردهای امنیتی و قضایی مواجه شده اند.

فرزانه زیلابی، وکیل کارگران شرکت هفت‌تپه، پیشتر در گفت‌وگو با کانال تلگرامی امتداد،‌ با اشاره به اینکه شکایت‌ها علیه کارگران برای انحراف اذهان از جریان تعقیب قضایی ابرمتهمان ارزی؛ یعنی امید اسدبیگی، مهرداد رستمی‌چگینی و همدستان آنها انجام شده است، گفته بود دادسرای شوش بارها و بدون ضرورت قانونی، دستور جلب کارگران را صادر کرده است. این دو متهم به سوء‌استفاده ۱.۵ میلیارد دلاری هستند.

۱۷:۱۹ ۲۳.۱۰.۱۳۹۹

قیمت کالاهای اساسی در ۹ ماه نخست سال جاری ۲۳ تا ۱۲۰ درصد افزایش یافته است

مقایسه قیمت کالاهای اساسی در ۹ ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد اغلب کالاهای اساسی از جمله گوشت قرمز، گوشت مرغ و انواع برنج بین ۲۳ تا ۱۲۰ درصد افزایش قیمت داشته است.

خبرگزاری فارس روز سه‌شنبه با اعلام این موضوع نوشت که قیمت هر کیلوگرم شکر سفید در این مدت، نزدیک ۶۸ درصد رشد کرده است.

همچنین قیمت گوشت گوساله و گوسفند در این ۹ ماه، به ترتیب، بیش از ۲۵ درصد و نزدیک ۲۴ درصد افزایش یافته است.

علاوه بر این، قیمت گوشت مرغ تازه ۹۳ درصد و هر کیلوگرم برنج خارجی و ایرانی بین ۹۸ تا ۱۲۰ درصد افزایش داشته است.

افزایش قیمت‌ها، انتقاد اقتصاددانان منتقد و تشکل‌های صنفی را به همراه داشته است.

به گفته تشکل‌های کارگری،‌ سبد معیشت ماهانه یک خانوار کارگری،‌ حدود ۱۰ میلیون تومان است.

۱۲:۰۹ ۲۳.۱۰.۱۳۹۹

سازمان خصوصی‌سازی در پی مخالفت هیئت داوری با لغو واگذاری شرکت نیشکر هفت‌تپه به دادگاه شکایت کرد

سازمان خصوصی‌سازی در اعتراض به رای هیئت داوری این سازمان، در مورد مخالفت با لغو واگذاری شرکت نیشکر هفت‌تپه، به دادگاه شکایت کرد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، اعتراض حسین علایی، سرپرست سازمان خصوصی‌سازی به رئیس دادگاه عمومی حقوقی تهران ارائه شده است.

هیئت داوری سازمان خصوصی‌سازی چند روز قبل در مورد شکایت‌های مربوط به تخلف‌های انجام شده در واگذاری شرکت نیشکر هفت‌تپه و پس از آن، به سود امید اسدبیگی،‌ مالک خصوصی این شرکت، رای داد.

این رای با اعتراض کارگران نیشکر هفت‌تپه، تشکل‌های کارگری و شماری از نمایندگان مجلس مواجه شد. در این ارتباط،‌ احمد نادری، ‌نماینده مجلس، از طرح استیضاح فرهاد دژپسند،‌ وزیر اقتصاد خبر داد.

شرکت نیشکر هفت تپه با ۲۴ هزار هکتار مساحت،‌ در بهمن سال ۹۴، در قبال پیش پرداختی شش میلیارد تومانی به بخش خصوصی واگذار شد.

۱۱:۵۷ ۲۳.۱۰.۱۳۹۹

تجمع شماری از پرستاران بیمارستان میلاد تهران در اعتراض به شرایط معیشتی

شماری از پرستاران بیمارستان میلاد تهران در اعتراض به وضعیت معیشتی خود روز سه‌شنبه در مقابل ورودی‌های این بیمارستان تجمع کردند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، تجمع‌کنندگان می‌گویند: از زمان شیوع کرونا، برخلاف پرستاران سایر بیمارستان‌ها، حق کرونا به آنان پرداخت نشدن و دستمزد آنها نیز در سال ۹۹ افزایش نیافته است.

آنها با اشاره به شرایط خطرناک و سخت شغل پرستاران،‌ خواستار افزایش ۵۰ درصدی دستمزد، پرداخت حق کرونا و پاداش معوقه، برقراری امنیت شغلی و امضای قرارداد رسمی و رسیدگی به مطالبات پرستاران بیمارستان میلاد شدند.

در این حال، مدیرعامل بیمارستان میلاد با اشاره به شرکتی و خودکفا بودن این بیمارستان به ایلنا گفت: بودجه برای پرداخت حق کرونا و افزایش دستمزد وجود ندارد.

در ماه‌های اخیر،‌ مقام‌های جمهوری اسلامی بارها گفته‌اند که به مطالبات صنفی پرستاران رسیدگی کرده‌اند.

۱۷:۰۷ ۲۱.۱۰.۱۳۹۹

تجمع بازنشستگان تامین اجتماعی در چندین شهر ایران

بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی روز یکشنبه در اعتراض به شرایط معیشتی خود در تهران، در مقابل مجلس، و چندین شهر دیگر در مقابل استانداری ها تجمع کردند.

این تجمع های از جمله در شهرهای اهواز، ایلام، رشت، اراک، مشهد،‌ شوش، قزوین، خرم آباد، اصفهان و کرمانشاه برگزار شدند.

بازنشستگان تجمع کننده از جمله خواستار همسان سازی دستمزدها و درمان رایگان شدند و به پایین بودن دستمزدها، گرانی و تورم اعتراض کردند.

بازنشستگان در سالیان اخیر بارها در اعتراض به شرایط معیشتی خود تجمع کرده‌اند.

همزمان، شماری از سرایداران وخدمتگزاران مدارس دولتی نیز در اعتراض به شرایط صنفی و معیشتی خود در مقابل مجلس تجمع کردند.

۲۳:۱۴ ۲۰.۱۰.۱۳۹۹

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، سیاست برون سپاری آموزش را خلاف عدالت آموزشی نامید

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، سیاست برون سپاری آموزش از سوی دولت حسن روحانی منشا فساد، رانت و تبعیض، و خلاف عدالت آموزشی نامید.

این شورا در بیانیه ای درباره طرح خرید خدمت معلمان این طرح نوشت: بسیاری از معلمان طرح خرید خدمتی، با قراردادهای یک طرفه، نیمه‌وقت و حتی بدون واریز بیمه کامل، تن به شرایط کاری ناعادلانه می‌دهند.

این تشکل صنفی فرهگیان خواستار پایان طرح خرید خدمت، ممانعت از گسترش برون سپاری آموزش، حذف شرکت‌های پیمانکاری خصوصی از این طرح، تبدیل وضعیت قرارداد معلمان خرید خدمتی به رسمی شد.

برقراری دستمزد یک سال کامل برای معلمان خرید خدمت، اجرای کامل اصل ۳۰ قانون اساسی و فراهم کردن شرایط تحصیل رایگان و باکیفیت از دیگر خواسته‌های شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران است.

بیانیه این تشکل صنفی در پی اعتراض صنفی صدها معلم خرید خدمت در یزد انتشار یافته است.

۲۱:۳۶ ۲۰.۱۰.۱۳۹۹

شماری از کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه در اعتراض به اعمال فشار بر نمایندگان خود تجمع کردند

شماری از کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه روز شنبه در اعتراض به اعمال فشار بر نمایندگان خود،‌ از جمله ابراهیم عباسی، تجمع کردند. اعتراض صنفی این کارگران از روز جمعه آغاز شده است.

به گزارش کانال مستقل کارگران هفت‌تپه، یوسف بهمنی،‌ یکی از نمایندگان کارگران، در این تجمع بر لزوم امنیت شغلی کارگران و فعالان کارگری شرکت تاکید کرد.

او از آنچه امنیتی کردن جو شرکت و تلاش برای خفه کردن کارگران نامید، انتقاد کرد و گفت که کارگران همچنان خواستار لغو خصوصی‌سازی این واحد هستند.

از زمان خصوصی‌سازی شرکت نیشکر هفت‌تپه در بهمن سال ۹۴ تاکنون، کارگران و فعالان کارگری در این شرکت تحت فشارهای امنیتی و قضایی نیز قرار داشته اند.

۲۲:۲۴ ۱۶.۱۰.۱۳۹۹

هیئت داوری به سود امید اسدبیگی، ‌کارفرمای خصوصی نیشکر هفت‌تپه رای داد

دو تن از نمایندگان مجلس روز سه‌شنبه خبر دادند که هیئت داوری سازمان خصوصی‌سازی در پرونده خلع‌ید از امید اسدبیگی،‌ کارفرمای خصوصی نیشکر هفت‌تپه، به سود او رای داده است. به این ترتیب، با رای هیئت داوری، امید اسدبیگی همچنان مالک این شرکت باقی خواهد ماند.

احمد نادری،‌ نماینده مجلس، در توئیتی با اعلام اینکه هیئت داوری منصوب دولت نئولیبرال، رای خود را به نفع ابر متهم ارزی صادر کرد،‌ خواستار تغییر ترکیب این هیئت شد.

او افزود که استیضاح وزیر اقتصاد با ۱۰۲ امضا در سامانه مجلس ثبت دوباره شد. پیشتر، فرهاد دژپسند در مجلس گفته بود که روند مالکیت نیشکر هفت تپه، غیرقابل بازگشت است.

علی بابایی کارنامی،‌ رئیس فراکسیون کارگری مجلس، هم در توئیتی نوشت که رای هیئت داوری هم حقوق کارگران را تضییع کرد، هم به بیت‌المال ضربه زد و هم از فاسد حمایت کرد.

او از ارجاع پرونده امید اسدبیگی از سوی مجلس به قوه قضائیه خبر داد.

هزاران کارگران نیشکر هفت‌تپه خواستار لغو مالکیت خصوصی شرکت و بازگشت مالکیت آن به دولت و یا خود کارگران هستند.

۱۷:۵۰ ۹.۱۰.۱۳۹۹

وزیر اقتصاد، لغو واگذاری نیشکر هفت‌تپه به بخش خصوصی را غیرقابل بازگشت دانست

وزیر اقتصاد و دارایی روز سه‌شنبه درباره لغو واگذاری شرکت نیشکر هفت‌تپه گفت: هفت‌تپه غیرقابل بازگشت است و نباید به این خط برویم.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، فرهاد دژپسند این موضوع را در پاسخ به پرسش نمایندگان در مورد روند خصوصی‌سازی‌ها ابراز داشت.

شرکت نیشکر هفت‌تپه با ۲۴ هزار هکتار مساحت در بهمن سال ۹۴،‌ در قبل پیش پرداختی شش میلیارد تومانی،‌ به امید اسدبیگی و مهرداد رستمی‌چگینی واگذار شد. این دو در پرونده سوء‌استفاده یک و نیم میلیارد دلاری تحت محاکمه هستند.

وزیر اقتصاد و دارایی با دفاع از روند واگذاری این شرکت افزود: قیمت‌گذاری براساس دستورالعمل‌ها و ضوابط انجام شده است.

او همچنین تاکید کرد که باید به دنبال ایجاد امنیت برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی بود.

هزاران کارگر نیشکر هفت‌تپه خواستار لغو خصوصی سازی این شرکت هستند. آنها همچنین خواستار واگذاری شرکت به خود کارگران و یا مالکیت دوباره دولتی و اداره آن با نظارت کارگران هستند.

در این حال،‌ نمایندگان مجلس اعلام کردند که از سخنان فرهاد دژپسند، قانع نشده‌اند و به گفته محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، به او کارت زرد دادند.

۱۷:۴۷ ۹.۱۰.۱۳۹۹

اعتصاب و تجمع دهها تن از کارگران پیمانکاری شهرداری آبادان

دست‌کم ۵۰ تن از کارگران پیمانکاری فضای سبز شهرداری آبادان، روز سه‌شنبه در اعتراض به پرداخت نشدن چهار ماه دستمزد و حق بیمه خود اعتصاب و در محوطه ساختمان شهرداری این شهر تجمع کردند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، این کارگران گفتند چندین سال است مطالبات مزدی و بیمه‌ای معوقه دارند و در عین حال، مزایای مزدی مانند اضافه‌کاری‌ و تعطیل‌کاری به آنها پرداخت نمی‌شود.

به نوشته ایلنا، مدیران شهری آبادان به کارگران اعتصابی گفتند که به زودی، ‌بخشی از مطالبات‌شان را پرداخت می‌کنند.

در سالیان اخیر، کارگران شهرداری‌های مختلف ایران به دلیل پرداخت نشدن دستمزد، بیمه و مزایای شغلی خود اعتصاب و تجمع کرده‌اند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG