(rm) صدا | [ 5:07 mins ]
از پیامدهای محبوبیت بازیهای کامپیوتری و گسترش صنعت تولید بازیهای کامپیوتری، ایجاد رشتههای تحصیلی در دانشگاههای آمریکا برای آموزش طراحی گرافیک و برنامهریزی کامپیوتری برای خلق این بازیها، و همچنین کلاسهای فلسفی و جامعهشناسی برای درک کاربران این بازیهاست. این درحالی است که فروش بازیهای کامپیوتری و ویدئوی تقریبا به فروش فیلمهای سینمائی نزدیک شده است. دانشگاه کارنگی ملون رشته تکنولوژی سرگرمی را به رشته های درسی خود افزوده است. در مرکز فناوری جورجیا به تحقیقات نظری در باره بازی های کامپیوتری پرداخته می شود اما مدرسه عالی طراحی پارسونز در نیویورک و دانشگاه جنوب کالیفرنیا در لس آنجلس دانشجویان را برای کار در موسسات معظم تولید بازی های کامپیوتری مثل شرکت Computer Arts آماده می کنند. بهنام ناطقی (رادیوفردا، نیویورک): چند دانشگاه معتبر و مشهور از جمله دانشگاه جنوب کالیفرنیا USC و دانشگاه مرکز فلوریدا UCF دروسی در باره طراحی و خلق بازیها و همچنین بررسی آکادمیک بازیهای کامپیوتری به عنوان بخشی از فرهنگ معاصر را آغاز کردهاند. این درحالی است که فروش بازیهای کامپیوتری و ویدئوی تقریبا به فروش فیلمهای سینمائی نزدیک شده است.
آمار اتحادیه خالقان بازیهای کامپیوتری International Game Developers Association حاکی است که در پنج سال اخیر، شمار دانشگاههائی که رشتههای مربوط به بازی کامپیوتری تدریس میکنند از 10 به یکصد رسیده است و دهها موسسه آموزشی در خارج از آمریکا نیز رشتههائی برای مطالعه یا خلق بازی کامپیوتری به دروس خود افزودهاند.
در دانشگاه Carnegie Mellon رشته تحصیلیای عرضه میکند به نام entertainment technology یا فنآوری سرگرمی: حاصل همکاری یک استاد تئاتر و یک استاد علوم کامپیوتری، که 90 شاگرد دارد و به زودی شعبههائی در استرالیا و کره جنوبی افتتاح خواهد کرد.
در مدرسهعالی فناوری جورجیا Georgia Institute of Technology که سال گذشته رشته فوق لیسانس و دکترای رسانههای interactive را باز کرد، رئیس دانشکده هنرها، پایانهای چندگانه در بازیهای کامپیوتری را به واقعیگرای جادوئی Magical Realism آثار نویسندگانی مثل بورخس یا گابریل گارسیا مارکز تشبیه میکند. برخورد جورجیا تک با این رشته بیشتر از نظر مطالعات جامعهشناسی و علوم انسانی و ادبیات، است اما در پارسونز نیویورک و دانشگاه جنوب کالیفرنیا، رشتههای بازی کامپیوتری میکوشند دانشجویان را برای کار در شرکتهای تولید بازیها آماده کنند.
دانشکده طراحی پارسونز، یکی از شعبات مدرسه عالی نوین یا New School نیویورک پنج سال است که دوره فوق لیسانس بازیهای کامپیوتری را عرضه میکند و از پائیز امسال رشته لیسانس بازیهای کامپیوتری را نیز به آن اضافه کرد. دانشجویانی که در علوم کامپیوتری یا هنرهای بصری سابقه تحصیل دارند، به رشته بازی کامپیوترسازی کشیده میشوند.
سناتور سابق نبراسکا آقای باب کری، رئیس دانشگاه نوین تحقیقات اجتماعی New School for Social Research که مدرسه طراحی پارسونز Parsons School of Design بخشی از آن است میگوید بازیهای کامپیوتری در واقع شیوههای مدیریت و تغییر دادهها هستند و خیلی از شاگردهائی که در رشته بازیهای کامپیوتری فارغالتحصیل شوند، لزوما نمیروند برای کمپانیهای سازنده بازیها، مثل کمپانی معظم Electronic Arts کار کنند، بلکه ممکن است شرکتهای سرمایهگذاری و مدیریت سهام در وال استریت جذب شوند، که کارشان پیشبینی تحولات بازار سهام است.
بعضی از دستاندرکاران بازیسازی میگویند رشتههای دانشگاهی جدید زیاد هم فایده ندارد. از جمله آقای جک امرت از جمله آفرینندگان بازیهای مشهور City of Heroes و City of Villains هردو از بازیهای پررونق اینترنتی، در تاریخ خاورمیانه باستان در دانشگاه شیکاگو تحصیل کرده است و مشغول گرفتن دکترای زبان یونانی از دانشگاه اوهایو بود که تحصیل را رها کرد و به کار برای کمپانی بازی سازی Cryptic Studios در لوس گیتوس Los Gatos کالیفرنیا مشغول شد، آقای Jack Emmert معتقد است طراحی بازی نمیتواند به عنوان یک رشته دانشگاهی تدریس بشود. اما موضع او را خانم تریسی فولرتون دانشگاه جنوب کالیفرنیا به مخالفت دستاندرکاران قدیم هالیوود با تاسیس مدارس سینمائی در دهههای 1960 و 1970 تشبیه میکند.
کمپانی الکترانیک آرتز، بزرگترین تولیدکننده بازیهای کامپیوتری دنیا، مدتهاست میکوشد دانشگاهها را به تدریس بازی کامپیوتری ترغیب کند و اخیرا میلیونها دلار برای تاسیس رشتههای تحصیلی مربوط به بازیهای کامپیوتری به دانشگاه جنوب کالیفرنیا USC هدیه داد.
بینگ گوردون Bing Gordon رئیس امور خلاقه این شرکت، میگوید اغلب فارغالتحصیلان دانشکدههای هنری و دانشکدههای کامپیوتری برای اینکه در این شرکت مفید واقع شوند، ناچار بودند درسهائی که خواندهاند فراموش کنند و درسهای نو بیاموزند. وی گفت برخلاف سینما که شمار فارغالتحصیلان رشتههای فیلمسازی دهها برابر نیاز این صنعت برای کارکنان جدید است، رشته تولید بازیهای کامپیوتری به خاطر تازگیاش به نیروی انسانی جدید محتاج است، و مدارسی مثل پارسونز نیویورک و یو اس سی لس آنجلس، دانشجوها را برای کار در این کمپانیها تربیت میکنند.