لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۱

سایپا به‌دنبال تولید موتور ۱۰ سال پیش پژو


نمونه‌ای از موتور ای سی‌ ۵
نمونه‌ای از موتور ای سی‌ ۵

مجلۀ خودرو: شرکت سایپا قصد دارد در محصولات خود از موتور قدیمی پژو و سیتروئن استفاده کند، بازار خودرو در ایران دچار سرگردانی شده و قوی‌ترین موتورسیکلت بازار ایران عرضه شده است.

سایپا و موتور جدید

شرکت سایپا همچنان با فناوری قدیمی چهل سال پیش که مربوط به موتور پراید است، قوای محرکه محصولات گوناگون خود را تولید می‌کند. حتی محصول جدید این شرکت که شاهین نام دارد با موتور توربوشده بر پایه موتور پراید تولید می‌شود که در چند ماه اخیر گزارش‌های بسیاری از خرابی و آتش‌سوزی موتور آن در رسانه‌های ایران منتشر شده است.

حالا این شرکت قصد دارد محصول جدیدی را با موتور قدیمی گروه پژو و سیتروئن تولید کند که فناوری آن به ۱۰ سال پیش برمی‌گردد.

این موتور ای سی پنج نام دارد و مشابه موتور خودرو تارا در ایران‌خودرو است. این موتور را می‌توان توسعه‌یافتۀ موتور پژو ۲۰۶ معرفی که سال‌هاست در ایران‌خودرو تولید می‌شود.

با تولید این موتور، این شرکت از مشکل تولید موتورهای قدیمی نسل پراید تا حدودی خلاص می‌شود، با این حال فناوری این موتور هم متعلق یک دهه قبل است و تا به تولید انبوه در سایپا برسد هم چند سالی زمان نیاز دارد.

صنایع خودروسازی ایران به‌شدت از کمبود موتور مناسب رنج می‌برد. موتورهایی که خودروسازان ایرانی استفاده می‌کنند بیشترشان قدیمی است و مصرف سوخت بالایی دارند. بیشتر آن‌ها هم با شرایط اقلیمی ایران هماهنگ نیستند و به همین دلیل خرابی‌های بسیار دارند.

موتور جدید سایپا ۱۱۴ اسب بخار قدرت دارد.

خودرو تمام‌برقی جدید تویوتا

شرکت تویوتا محصول جدیدی را معرفی کرده که در نوع خود پیشرو است. این خودرو تمام‌‌برقی bZ4X نام دارد. روی سقف این خودرو پنل‌های خورشیدی قرار گرفته است که می‌تواند در شرایط اضطراری به شارژ شدن خودرو کمک کند.

تویوتا bZ4X
تویوتا bZ4X

این خودرو از نوع چهار چرخ محرک است و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر آن ۸.۴ ثانیه است. این خودرو با یک بار شارژ می‌تواند پانصد کیلومتر را طی کند و با شارژ سریع می‌توان این خودرو را در کمتر از نیم ساعت به‌میزان ۸۰ درصد شارژ کرد.

در این خودرو سیستم مکانیکی فرمان تا حدود زیادی برقی شده و اتصالات مکانیکی به حداقل رسیده است.

سردرگمی در بازار خودرو ایران

در حالی که خودرو سازان با افزایش قیمت کارخانه‌ای سبب افزایش قیمت خودرو در بازار شده بودند؛ دولت دستور داد این افزایش قیمت لغو شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، با توجه به دستور ابراهیم رئیسی در خصوص افزایش نیافتن قیمت‎ها و این‌که ستاد تنظیم بازار برای افزایش قیمت خودرو مصوبه‌‌ای نداشته، وزارت صمت به خودروسازان دستور داد که هرگونه افزایش قیمت ملغی شود.

پس از این اتفاق خودروسازان ایرانی که پیشتر حداقل ۱۶ درصد قیمت خودروهای خود را افزایش داده بودند، مجبور شدند قیمت‌ها را به حالت سابق درآورند.

این افزایش قیمت و بلافاصله دستور دولتی لغو آن، شوک قیمتی و گیجی را در بازار خودرو ایجاد کرده است.

توجیه خودروسازان برای افزایش قیمت افزایش هزینه‌ها و تولید همراه با زیان اعلام شده و مبنای افزایش قیمت هم تورم اعلامی از طرف بانک مرکزی بوده است.

با این حال اعلام افزایش قیمت کارخانه‌ای برخی محصولات شرکت‌های خودروسازی در ایران باعث افزایش قیمت خودرو در بازار شده است.

یک کارشناس بازار خودرو درباره این وضعیت گفته است: «تصور من این است که افزایش قیمت خودروسازان تصنعی بود. خودروسازان می‌خواستند افزایش قیمت را اعمال کنند، اما با مخالفت نهادهای مربوط مواجه شدند. مثل این‌که یک بازیکن قصد انجام کاری را دارد، اما چون با مربی هماهنگ نکرده است، آن کار درست نیست و ملغی می‌شود. متأسفانه این روند اثر افزایشی در بازار داشت. با وضعیت فعلی اقتصاد، هر چیزی هم که گران شود، دیگر ارزان نخواهد شد. آینده بازار متشنج خواهد بود از لحاظ اقتصادی. هیچ چیزی مشخص نیست.»

قوی‌ترین موتورسیکلت بازار ایران

کاوازاکی نینجا ZX-25R که اولین موتورسیکلت چهارسیلندر پلاک ملی ایران است، توسط شرکت کویرموتور عرضه شد. این موتورسیکلت که قوی‌ترین موتورسیکلت ۲۵۰ سی‌سی در جهان معرفی شده، اکنون قوی‌ترین موتورسیکلت مجاز در ایران است.

کاوازاکی نینجا ZX-25R
کاوازاکی نینجا ZX-25R

مهم‌ترین ویژگی این موتورسیکلت پیشرانه جدید آن است که یک پیشرانه ۲۵۰ سی‌سی چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ است و قادر به تولید ۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۳ نیوتون متر گشتاور است.

مدل‌های قبلی این موتورسیکلت هم به یک پیشرانه ۲۵۰ سی‌سی اما دو سیلندر مجهز بودند که ۳۹ اسب بخار قدرت تولید می‌کردند.

XS
SM
MD
LG