لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۱

رشد ۱۳۰ درصدی صادرات گاز ایران به ترکیه در ۹ ماه ۲۰۲۱


اداره تنظیم بازار انرژی ترکیه می‌گوید واردات گاز این کشور از ایران در ۹ ماه ابتدایی سال جاری میلادی نسبت به دور مشابه پارسال ۱۳۰ درصد رشد داشته است.

ایران در دور یاد شده، بیش از ۶.۶۷ میلیارد متر مکعب گاز تحویل ترکیه داده است، در حالی که این رقم در ۹ ماه ابتدایی پارسال تنها ۲.۹ میلیارد متر مکعب بود.

گزارش ماهانه جدید اداره تنظیم بازار انرژی ترکیه که جمعه ۱۲ آذرماه در وبسایت آن منتشر شد، نشان می‌دهد ایران در ماه سپتامبر که کشور با کسری شدید گاز نیز مواجه بود، صادرات گاز به ترکیه را نسبت به سپتامبر پارسال ۷۲ درصد افزایش داده و به نزدیک ۸۹۰ میلیون متر مکعب رسانده است که معادل روزانه نزدیک ۳۰ میلیون متر مکعب است.

سهم ایران در واردات گاز ترکیه در ماه سپتامبر بیش از ۲۰ درصد بوده است.

هنوز معلوم نیست آیا در فصل پاییز، در حالی که مازوت‌سوزی گسترده در نیروگاه‌های برق، بخش صنایع، خصوصا کارخانه‌های سیمان در ایران به خاطر کسری گاز اوج گرفته و تحویل گاز به پتروشیمی‌ها نیز کاهش چشمگیری داشته، جمهوری اسلامی صادرات گاز به ترکیه را در سطح بالا نگه داشته یا نه.

جواد اوجی وزیر نفت ایران می‌گوید زمستان امسال کشور با کسری روزانه ۲۰۰ میلیون متر مکعب گاز مواجه خواهد شد.

حداکثر توان تزریق گاز به شبکه در ایران، حدود ۸۰۰ میلیون متر مکعب در روز است، اما نیاز به گاز در زمستان‌ها به بالای یک میلیارد متر مکعب در روز می‌رسد.

با استفاده از گزارش‌های اداره تنظیم بازار انرژی ترکیه و رادیو فردا؛ د.خ/س.ن
XS
SM
MD
LG