لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۶

ادامه اعتراضات در ایران؛ تجمع مردم در نیشابور: «رئیسی حیا کن، مملکتو رها کن»


نمایی از تجمع مردم در نیشابور
نمایی از تجمع مردم در نیشابور

در ادامه اعتراضات مردمی در خیابان‌ها و انتشار ویدئوهای فراوان در شبکه‌های اجتماعی، ویدئوهایی هم از تجمع و اعتراض مردم نیشابور به گرانی‌های اخیر در صبح روز شنبه، ۲۴ اردیبهشت، منتشر شده است.

یکی از این ویدئوها تجمع مردمی را نشان می‌دهد که شعار می‌دهند «نیروی انتظامی، حمایت، حمایت».

در همین حال از صبح روز شنبه پیام‌هایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است حاکی از این که اینترنت موبایل در چند شهر از جمله زاهدان و بهبهان ضعیف یا به طور کامل قطع شده است.

اما به دلیل عدم پوشش رسمی و آزاد این گونه اخبار در ایران، رادیوفردا قادر به تایید مستقل آنها نیست. رادیوفردا همچنین ویدئوهایی را که از صبح روز شنبه منتشر شده پس از راستی‌آزمایی منتشر خواهد کرد.

شماری از شهرهای ایران شامگاه جمعه، ۲۳ اردیبهشت، بار دیگر صحنه اعتراضات مردمی بود، در حالی که ویدیوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که نیروهای امنیتی در برخی از شهرها به تیراندازی و شلیک گاز اشک‌آور نیز متوسل شده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها، گستره اعتراضات تاکنون بیشتر در شهرهای غربی ایران بوده و شامگاه جمعه نیز شهروندان بروجرد و دورود در لرستان، جونقان و فارسان در استان چهارمحال بختیاری، و دهدشت در استان کهگیلویه و بویراحمد به برگزاری تجمعات اعتراضی اقدام کرده‌اند.

در ویدیویی که از اعتراضات شهر فارسان منتشر شده صدای تیراندازی شنیده می‌شود، اما مشخص نیست که آیا شلیک تیر هوایی بوده و آیا کسی نیز در این تیراندازی‌ها آسیبی دیده است.

ویدیوها نشان می‌دهد که معترضان در شهرستان دورود شعارهایی علیه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، سرمی‌دهند. ویدیویی که از جونقان منتشر شده است، فضای امنیتی شدید این شهر را نشان می‌دهد و مشخص است که نیروهای امنیتی اقدام به شلیک کرده‌اند. ماموران امنیتی همچنین در شهرستان بروجرد نیز تیراندازی کرده‌اند که صدای آن در ویدیوها شنیده می‌شود.

از شرق ایران و استان سیستان و بلوچستان هم ویدیویی به دست رادیو فردا رسیده است که معترضان در آن شعار «استقلال، آزادی، جمهوری ایرانی» سرمی‌دهند. اما مشخص نیست این اعتراضات در کدام شهر سیستان و بلوچستان بوده است.

مقامات ایران تا روز جمعه بازداشت دست‌کم ۲۲ نفر در شهرهای مختلف ایران را تایید کرده‌اند. از شمار بازداشتی‌های احتمالی روز جمعه هنوز گزارشی منتشر نشده و معلوم نیست تیراندازی‌ها خسارات جانی داشته است یا نه.

اعتراضات کنونی در پی افزایش چشم‌گیر مواد غذایی در ایران رخ داده و یکی از کانون‌های آن نیز استان خوزستان و شهرهای ایذه و دزفول و اندیمشک در این استان بوده است.

با استفاده از شبکه‌های اجتماعی و ویدیوهای ارسالی به رادیوفردا/ س. ن./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG